close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MEGANE SCENIC: RX4 harde tikken en trillen tijdens het rijden

Brandstof: Benzine

Hallo, tijdens het rijden begon de auto ineens hevig te trillen en te schudden. De auto uit laten drijven en onder de auto gekeken. Een oliespoor van voor naar achter. Moest nog een paar meter rijden om te kunnen parkeren en bij ongeveer iedere wiel omwentelling hoor en voel je een tik. Naarmate het stuur verder naar rechts wordt gedraaid wordt het knakkende geluid harder. Nu ben ik bang dat de versnellingsbak om zeep is. Wie heeft ooit met dit probleem te maken gehad? Nu is mijn vraag, omdat bakken voor een RX4 niet of nauwelijks te vinden zijn 2e hands of ik er geen bak van laten we zeggen een normale Scenic onder kan zetten, de cardanas verwijderen en zodoende over te gaan van 4x4 naar 4x2? Ik heb buitenlandse topics gelezen waarbij dit gedaan is maar er wordt niet gespecificeerd welke bak uit welke auto daarvoor gebruikt is. Wat ik gevonden heb is dat een bak uit een gewone Megane of Scenic type 1 een mogelijkheid zou kunnen zijn. Ben benieuwd of ik verder geholpen kan worden want een nieuwe bak is duurder dan de dagwaarde vd auto.

Alvast bedankt,

Geplaatst door

AlOmbreDuFort (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of is het 'gewoon" een aandrijfas? Als de stofhoes van de homokineet een scheur heeft, loopt alle bakolie er uit en als je dan nog even door rijdt, krijg je de door jou beschreven verschijnselen ook.

Heino4267 655

7 jaar

Bedankt voor je reactie. Er ligt inderdaad een plas olie aan de voorkant. Ik zal vanmiddag eens goed kijken of er een scheur in de stofhoes zit en of ik ergens speling vind.

Vandaag eindelijk tijd gehad om de auto op te krikken en de beschermplaat eronderuit te halen. als hij opgekrikt is en de voorwielen draai heb ik geen knakken of tikken in de aandrijving. Kan dit duiden op een probleem met het achter differentieel? hoe kan ik die controleren?

--- EDIT ---

Heb een achterwiel opgekrikt en daarmee gedraaid, Ook nu weer geen knakken en tikken bij het ronddraaien van de wielen.

Achter-diferentieel? Je hebt toch voorwielaandrijving met de aandrijfassen vóór?

Heino4267 655

7 jaar

Sorry Heino, het is een RX4, dus vierwiel aangedreven. Hier enkele foto's vd onderkant, stofhoes linker aandrijfas is droog, en ik vind donkere druppels olie ( ws motorolie) en groengele oliedruppels ( ws versnellingsbakolie).
Heb nog een beetje gespeeld met het draaien vd wielen en op enig moment als ik de achterwielen draai, blokkeert het, met lichte kracht is ie daar weer doorheen te duwen.

Tevens niveau versnellingsbakolie gecontroleerd, maar helaas geen olie daarin aangetroffen.

Is je versnellingsbak niet gescheurd , en daardoor de olie er uit gelopen , omdat je diff. is kapot gelopen , keerring van de schakel as kan er ook uit liggen en daardoor de olie er uit en de boel kapot gelopen.

Inmiddels de onderkant van het motorblok schoongemaakt. Als ik er nu een halve liter versnellingsbakolie in gooi, dan kan ik de locatie vinden waar hij de olie verliest, of zijn er andere mogelijkheden om dat te traceren?
Om de bak te controleren, moet ie er onderuit gehaald worden of is er een andere manier om dat te controleren? Is de bak demonteren een moeilijke klus of prima te doen voor een gevorderde knutselaar? ( heb ook distributieriem vervangen etc). Ik heb geen ervaring met differentieel, tussenbak, versnellingsbak enz.
Ik denk dat het ook een mooi moment is om het achterdif eens goed onder de loep te nemen. Het is lastig om de juiste diagnose te stellen als alles nog gemonteerd zit. De flector zal ik ook extra aandacht geven.

Inderdaad vullen , ik weet niet of een halve liter genoeg is , ligt er aan waar hij lek is.
Het is niet moeilijk , veel sleutel werk , en een brug is aan te bevelen.

Bedankt zover, heb helaas geen brug, dus zal het wat lastiger worden e.e.a te demonteren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.