Renault Safrane: Safrane startblokkering

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 v6i (Z7X)

Safrane 3.0 v6i uit 1995. Heeft van 2001 tot 2011 stil gestaan in loods. Auto startte vorig jaar na plaatsen nieuwe accu zonder problemen en is verplaatst naar andere locatie. Auto heeft vervolgens weer een tijd stil gestaan maar wil nu niet meer starten. Startmotor draait rond maar injectiecomputer geeft ontsteking en injectie niet vrij.
Auto heeft geen immobilizer led in plafondconsole of dashboard.

- centrale vergrendeling werkt op beide sleutels en injectiecomputer lampje gaat uit.
- noodcode is bekend en kan via de procedure met gaspedaal en boordcomputerknop worden ingegeven. Deze code wordt geaccepteerd (injectiecomputer lampje gaat in ieder geval uit) maar auto start niet.
- startvergrendelingsdecoder is van het type met een 15 en een 18 polige aansluiting. IR afstandsbediening met rolling code zonder chip herkenning bij contactslot.
- CLIP blijft in alle gevallen aangeven: Bedr. startvergrendeling met Code niet geaccepteerd 2.DEF
- Heb de procedure uitgevoerd voor het synchroniseren van de sleutels (invoeren noodcode, contact uit, centrale vergrendelingsknop indrukken en binnen 10 seconden beide sleutels gebruiken)
- startvergrendelingsdecoder heeft een immobilizer led aansluiting. Deze is bedraad maar waar naar toe.....

Suggesties ?

dstrikwerda

Geplaatst door dstrikwerda (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Safrane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

heeft ie een lampje in de schakelaar van de cpv schakelaar.
heb je de stekkers van de decoder al eens los gehad

dstrikwerda (0), 11 jaar geleden

Nee, er zit geen lampje in de cpv schakelaar.
Decoder is ondertussen een aantal keren losgeweest.

In Clip zie in de startvergrendelingsdecoder computer ook keurig de indicatie startvergrendeling wisselen van Aan naar Niet actief en vv bij gebruik van de afstandsbediening.

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Je zou bijna zeggen dat de starvergrendelingscomputer niet goed communiceert met de injectiecomputer (geeft injectie niet vrij).

dstrikwerda (0), 11 jaar geleden

Inderdaad. Maar er is nog een ander verschijnsel. Soms gaat na aanzetten van het contact het display van de boordcomputer op tilt. Het lijkt alsof je snel achter elkaar op de knop op de ruitenwisserstengel drukt. En daar zit een verband met de injectiecomputer !
Betreffende knop is namelijk verbonden met de signaallijn tussen startvergrendelingsdecoder en injectiecomputer en wordt gebruikt voor het ingeven van de noodcode.
Volgens schema's die ik heb zou er in de ruitenwisserstengel minstens 1 diode moeten zitten die het circuit van de injectiecomputer scheidt van het boordcomputer circuit. Met de multimeter gemeten tref ik die dus niet aan. Sterker nog, boordcomputer en signaallijn hangen 1 op 1 aan elkaar ! Dat is erg raar. Ik heb nog even een vergelijkbare meting gedaan op een stengel uit een Laguna. Keurig 0.7 volt spanningsval van de diode.

Ik denk toch dat de injectiecomputer een probleem heeft. Iemand een adres waar je als particulier een ecu kan laten testen ?

AS1 (105), 8 jaar geleden

Nog even hoe dit toen is afgelopen.
Het niet meer starten kwam door een defecte BDP-sensor. Het tiltende schermpje opgelost door de + van de startvergrendelingsdecoder door te knippen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Safrane of stel zelf een nieuwe vraag.