Auto houdt af en toe bij volle belasting op snelweg, bijvoorbeeld vrachtwagen even inhalen, houdt de motor in, en gaat lampje branden service
en zegtie dat hij een motorstoring heeft,
Uitlezen geeft storing in laaddruksensorcircuit.
EGR-klep en laaddruksensor hebben we al vervangen, alle slangen e.d. gecontroleerd, heeft iemand enig idee??
Bij de dealer uit laten lezen geeft storingscode DF089 aan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk wordt de turbodruk te hoog. Dit kan veroorzaakt worden door de turbodrukregelklep maar ook door vastzittende variabele geometrie van de turbo.
Mvg Henk
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 1.5 dci code DF089, turbodruk te hoog. Wat Henk zegt dat schoepen vast zitten betreft een dure reparatie nl vervangen van de turbo. Ik heb me laten vertellen dat er 6 verschillende type turbo's zijn dat een van de 6 alleen door Renault geleverd wordt. Deze kan niet worden gereviseerd. De nieuwe turbo kosten mij 1440,- ex btw.
15 jaar
Henk,heb jij een manier om te kijken of die geometrie goed werkt?
[quote=Sander10757]Henk,heb jij een manier om te kijken of die geometrie goed werkt?[/quote]
Je kan het vacuümslangetje van de turbo halen en als tijdens een proefrit toch meer dan 2,3 bar turbodruk wordt opgebouwd dan zit ie vast.
ook bij 2.0t benzine?Ik heb bij mijn eigen auto het gevoel dat hij soms feller is dan andere keren.Je voelt dan bij accelereren een schokje,net of die lamellen ineens veranderen van positie.
hoi henk
nog bedankt voor je reactie,henk volgens mij ben jij de renault specialist we gaan kijken,kunnen we je ook even tel bereiken gaat makkelijker heb je deze storing wel eens gehad bij deze type auto
Hej,
telefonisch ben ik niet bereikbaar. Bij deze storing is het echt 9 van de 10 keer de turbo. Maar wissel eerst het turbodrukregelklepje. Kost rond de 60.
okee bedankt
we gaan morgen de regelklep v.v ben benieuwd, hoeveel mag de turbo druk ziin maximaal
Tijdens het acceleren max 2350 mb. Zit je geometrie vast dan gaat ie wel tot 2700 mb.
Kun je niet gewoon even voelen of met een vacuumpompje controleren of de verstelling wel soepel gaat?
Nee,die geometrie kun je niet voelen,zit echt opgesloten.
Ja dat snap ik.. ik bedoel ook de verstelinrichting natuurlijk ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar