close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Scenic LPG/G3 met een aantal problemen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hoi iedereen, ik ben een amateur monteur en heb als project een Scenic uit 1997 op lpg aangeschaft. De auto leek op het eerste gezicht in orde maar na aanschaf en uitgebreid "onderzoek" mankeert ie toch een aantal dingen zoals:
1. De achterkant van de auto hangt heel erg laag ( heb beide schokbrekers al vervangen maar probleem is er nog) is erg vervelend met drempels en hobbels, vooral voor diegene die achterin zitten.
2. Raam rechts voor (elektrisch) gaat niet open ( Lampje van schakelaar brand aan beide zijden), heb het laten nameten maar er kwam geen spanning aan bij het mechaniek.
3. Remlicht rechtsachter heeft kuren soms dan werkt het knipperlicht niet als ik rem en soms als ik rem gaat mijn rechterknipperlicht branden (achter). Mogelijke oplossing is de kabels achter opnieuw intapen (isoleren).
4. Auto loopt onregelmatig stationair op gas en benzine hij schommelt heel erg gaat op en neer tussen 1000 en 400 toeren en lijkt af en toe wel af te willen slaan (maar gebeurt niet). Ik heb toen de motor goed nagekeken en er bleek een kapotte/lekke injector tussen te zitten en direct laten vervangen. Probleem is er nog steeds.
5. De auto wilde na de reparatie aan de injector niet of bijna niet meer overschakelen op LPG, groene lampje blijft groen knipperen en als ie dan eindelijk op LPG gaat begint er na 2 minuten het groene lampje rood en groen te knipperen en dan weer 2 minuten later slaat ie van LPG over op benzine en het lampje blijft rood branden.
Ook hoor ik het relais in de koffer ruimte niet meer overslaan als ie dan eindelijk weer op lpg rijd.
6. Overigens is de Co2 uitstoot volgens het apk station veeeeeeel te hoog. ?????? (op gas en benzine)

wat meer info het betreft een Scenic 1.6 16V met volgens mij een Eurogas systeem met 318000km

alle hulp is welkom en vragen staan vrij.
mvg H Ackermans

Geplaatst door

H.ackermans (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Co2 uitstoot wordt niet op gekeurd en moet juist hoog zijn. Waarschijnlijk wordt er CO bedoeld?
Kan veel zijn, valse lucht, defecte sensor (lambdasonde, koelwater temperatuur), verkeerde benzinedruk, etc.
Alle waardes van de 4-gas meting (CO, Co2, HC, O2 en lambda getal) kunnen een hoop verklaren.

oldford 0
badge

13 jaar

Hans van harte welkom !Zorg er eerst voor dat de motor 100% op benzine draait . Laat zeker naar de klepspeling en de werking van de lambda-sonde kijken. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

bedankt voor de tip, ik ga deze week nog een andere lambdasonde plaatsen en misschien dat ik direct de kleppen opnieuw laat stellen.

H.ackermans 0

13 jaar

Punt 3: kabels opnieuw intapen helpt alleen als ze zijn beschadigd.
Waarschijnlijker is dat de connector die aan de kabels zit op de print van de knipper/remlichten aan de niet werkende kant slecht contact maakt.
Je zou die connector schoon kunnen maken en de contactdruk van de klemmetjes kunnen herstellen, of zelfs de connector bypassen en de draden rechtstreeks op de print solderen.

Als je wil controleren of dit het euvel is, leg je een tijdelijke massadraad aan (geklemd tussen één van de lampen en zijn fitting, met de andere kant van de draad ergens aan de blanke carrosserie. Als dan alles goed werkt, weet je dat het aan een slechte massa ligt.

Het aanleggen van een permanente nieuwe massadraad naar die printplaat (gaatje boren in het massaspoor, zelftapper + ringtje met een nieuwe massadraad daaronder geklemd) is dan de definitieve oplossing.

Heino4267 645

13 jaar

Hoi,
ik heb de kabels onderzocht en er bleek een scheurtje in te zitten en heb het opnieuw geisoleerd met tape.
Het probleem bestaat nog steeds dat de auto na 4 minuten van het gas afslaat.
Heb de lambdasonde vervangen en op benzine rijd ie nu goed.

H.ackermans 0

13 jaar

M.b.t. punt 1: de Laguna heeft torsiestaafvering, misschien heeft de scenic dat ook (weet ik niet)?
In dat geval (dus torsiestaafvering) kan je de rijhoogte herstellen door de torsiestaven eruit te halen en een standje verder linksom weer terug te steken. Kost niks, behalve wat sleutelwerk.

Heino4267 645

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.