Renault Scenic 2004: Scenic: Problemen stapelen zich op (electronica + starten)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik plaats alles maar wat ik heb gemerkt aan de auto. Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft.

- De radiozenders van de auto begonnen te storen. Ik kan enkel nog radio 10 ontvangen...
- Enige tijd geleden begon de verwarming niet meer te werken op stand 4. Inmiddels werken alleen stand 1 en 2 nog.
- Daarna begon het klokje op het dashboard te knipperen en reset bij iedere koude start.
- De display lijkt wel iets onduidelijker. Er staan wat meer ''krassen in''
- Het starten van de auto gaat bij een koude start moeizaam. Meestal moet ik hem 2 keer starten. Door het gas in te drukken kan ik dit wel voorkomen. En nu heeft hij af en toe ook al een 'harder schurend'' geluid gemaakt met het starten.
*Ik heb de zekeringen nagekenen, maar dat zag er ''volgens mij'' prima uit.
*Ik heb ook gelezen dat er soms water onder de bestuurderstoel kan liggen waardoor de kabel corrosie vertoont en er elektronische problemen kunnen ontstaan. Deze kabel zag er prima uit.
*De accupolen zitten goed vast , hetzelfde geldt voor de accu.
*De melding wielsensoren klop, omdat ik 2 normale ventielen heb laten installeren.
*De melding emmisiestoring is al eerder uitgelezen en is bekend.

Wie heeft tips ?

Enorm bedankt!

scenic2004

Geplaatst door scenic2004 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

@tim (0), 9 jaar geleden

Als ik het filmpje hoor dan lijkt het erop of de accu problemen heeft.
Heb de massa van accu naar carrosserie al eens gecontroleerd dat hij geen overgang weerstand heeft ??
De accu al laten testen?
Ja een van de kachel kan de weerstand zijn.

Groetjes

Heino4267 (230), 9 jaar geleden

In jouw situatie zou ik eerst de kachelweerstand (zelf) vervangen. Als je op dit forum zoekt (onderste Renault gebruiken!) vind je gemakkelijk waar die zit en hoe het moet. Kijk ook d econnector van de ventilatormotor goed na (sons uitgefikt).
En voor dat starten zou ik de accuspanning eens meten: met de motor uit moet dat minimaal 12 Volt zijn en bij 2000 toeren tussen 13,8 n 14,5 Volt.
Je klokje is waarschijnlijk een slecht contact in een stekker, of een (af en toe) te lage boordspanning door een slechte accu of een massaprobleem.

teunissen (0), 9 jaar geleden

( Daarna begon het klokje op het dashboard te knipperen en reset bij iedere koude start. )

Is het dashboard een digitale uitvoering?
Dan is hij overleden en moet hij gerepareerd worden.

scenic2004 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de snelle antwoorden.

De display moet worden vervangen? (Ik geloof dat ik dat beter bij een ander bedrijf kan laten doen, dan bij de dealer?) Misschien ideeën?

Heino4267 (230), 9 jaar geleden

Via een garage het display laten repareren bij ACtronics?

teunissen (0), 9 jaar geleden

kan bij atronics, maar moet via de garage.
Ik had het zelfde euvel en ben naar stevensweert gereden , kosten 135 euro met 2 jaar garantie.
Tel 06-30463996 even een afspraak maken, bij die man komen ze van uit het hele land naar hem toe.
succes.

teunissen (0), 9 jaar geleden

De koude start rammel,zou misschien de nokkenasversteller kunnen zij?
Zet dit verhaal ook eens op het renaultforum.nl

check

Beste antwoord, geplaatst door Vinnie981 (0), 9 jaar geleden

Radio problemen: Controleer of de antenne nog goed aangesloten zit op je radio of niet. Radio 10 is of zich wel een goede zender, dus het probleem valt nog een beetje mee :)

Kachel probleem: Is inderdaad je weerstand. Staat hier wel op het forum hoe je die kunt vervangen.

Klokje van het display: Dit is helaas een bekend probleem. Als ej goed kunt solderen kun je het zelf doen. Mijn advies is om zoals teunissen aangeeft om even contact op te nemen met het 06 nummer van de person uit Stevensweert. Die hakken geregeld met dit bijltje en zijn 1 van de goedkoopsten.

Onduidelijk display: Lossen ze in Stevensweert ook voor je op, dat hoort bij de slechte contacten. Je kunt het ook neit laten maken, maar dan gaat hij uitvallen tijdens het rijden en gaat je kilometerstand als een gek oplopen elke keer als hij reset en dan heb je maar zo 50.000km op 1 dag gereden.

Het moeilijke starten: accu/dynamo (vreemd met dit weer) en advies van teunissen.

Zekeringen zijn helemaal goed, dus hoef je niet te checken.

Water bij de kabel/bestuurdersstoel vak ontstaat vaak door vuile afwateringskanelen van het parafan. Als je dit hebt, direct de handel droog maken en je parafan openen en schoonmaken. Voor zo ver lijk je daar geen problemen te hebben. Sowieso is dit iets om goed in de gaten te houden.
Emissiestoring: misschien lambda sonde (duur geintje wordt dat), bouchies en penbobines zijn zelf nog wel te vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.