Renault Scenic: Scenic start en loopt niet. Ecu kapot of..?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6-16v

Hallo beste allemaal,

Sinds 2 maanden ben ik de blije bezitter van een Scenic1,6-16v uit 2000 en tot voor kort goed rijdend op benzine en g3.
Alleen...nu ben ik een wanhopige bezitter.. De auto wil niet meer starten. Wie kan mij verder helpen?
Om een zo goed mogelijk beeld te geven zal ik uitleggen wat er gebeurd is..
2 weken geleden wilde de auto niet aanslaan (startmotor ging wel rond) en aanslepen hielp niet.
Daarna starte de Scenic ineens wel..! Vorige week tijdens het rijden sloeg de motor opeens af maar kon ik wel gelijk weer starten en doorrijden een paar km en sloeg weer af.. Ik heb toen afwisselend op benzine en gas gereden ..dit maakte geen verschil. 1 dag later wilde de auto weer niet aanslaan en na uren proberen en wachten heb ik toen de accu leeggestart was de anwb gebeld. Die heeft vanalles getest en kon de computer niet uitlezen. Hij dacht aan een storing in de computer (cpu?)
De volgende dag op advies naar de Renault dealer gesleept voor een diagnose. (125 Eurietjes) en kreeg te horen dat de computer eerst wel uit te lezen was en er diverse foutmeldingen waren en later de computer niet meer uitv te lezen was. Ook kreeg ik te horen dat bij doormeten de computer wel signaal gaf naar de bobine maar niet verder van bobine naar..?
Advies was computer opsturen naar een bedrijf maar de prijsopgave voor demonteren, opsturen en ALLEEN de diagnose was al tussen 400/500.. dus excl evt reparatie computer en evt andere reparaties..
Nu heb ik op jullie forum wat topics gelezen en daaruit is mij gebleken dat zomaar vervangen van onderdelen vaak alleen maar oplevert dat je een nieuw onderdeel hebt (en een hele lege portemonaie) maar het probleem niet weg is en dat het probleem vaak kan zitten in iets kleins zoals vocht/vuil of geen massa etc... en aangezien ik het absoluut niet breed heb kan ik mij nodeloze vervanging etc. niet permiteren. Helaas ben ik ook niet al te technisch aangelegd en durf ook zelf niet zomaar wat te doen..

Mijn vraag is dus: Wat kan het probleem daadwerkelijk zijn? en hoe kan ik daarachter komen of het testen? en weet iemand een adres waar ik tegen een schappelijke prijs evt wel de auto naar toe kan brengen als er iets is wat ik niet zelf kan doen of testen.. Ik woon in Noord Ned.
en natuurlijk geef ik graag aanvullende info.

Alvast hartelijk dank!!! met vriendelijke groet, Peter

NB: Volgens de Renault dealer kan er ook geen gebruikte computer ingezet worden..Is dat zo?

ScenicGroen

Geplaatst door ScenicGroen , lid sinds 8 jaar geleden

8 Reacties

kaleido 1 PRO, 8 jaar geleden

Ik zou eens beginnen met de bdp sensor , gaan vaak stuk , met dit soort klachten.
Kost niet de wereld , meteen met nieuwe stekker monteren.
Even goed kijken welke draden bij elkaar horen , nieuwe bedrading heeft een andere kleur.
Als je ze verkeerd om monteerd , slaat de motor niet aan.
Ik weet wel wat ik nu zeg , tegenstrijdig is aan de adviezen , maar dit is qua kosten nog wel het gokken waard.
BDP sensor zit boven de versnellingsbak met 2 m6 boutjes vast en de stekker zit aan de achterkant.

ScenicGroen, 8 jaar geleden

Dank je Ferrie! Alles is de moeite waard om te bekijken en te proberen toch.. Wat doet die sensor trouwens? Ik ga eerst even zoeken op de plaats die je noemde. Want zoals gezegd ..echt handig ben ik niet;) Weet je toevallig ook waar ik het beste en goedkoopste die bpd sensor kan bestellen?

kaleido 1 PRO, 8 jaar geleden

Die sensor bepaald of je vonk hebt oa.
Alleen bij de dealer voor zover ik weet.
Je zou de stekkerverbinding eens schoon kunnen maken , en kijken of dat verandering/verbetering geeft.

RPJdeWeert, 8 jaar geleden

Die sensor bepaalt de positie van de krukas, om zo de bobines op het juiste moment de vonk af te laten geven. BDP- sensoren kun je ook gewoon bij de automaterialenzaak halen.

Doef71, 1 maand geleden

Ik zit met een probleem na waterschade.
raam vergeten toe te doen harde regenbui met gevolgen uch stuk.
Nu alles tweedehands aangekocht via internet uch,krans,2 sleutels met transponder en ecu maar deze kwam uit een diesel dus ecu past niet bij mij.
Nu alles werkt startonderbreker gaat ervan af, maar starten kan ik niet moet de ecu opnieuw ingelezen worden of kan dit op een andere manier opgelost worden?
Graag vertrouw ik op jullie hulp met dank

Heino4267, 1 maand geleden

Je UCH zit op de achterkant van de zekeringkast: een niet gesloten raam wat leidt tot een defecte UCH is geen voor de hand liggend verhaal.
Er is trouwens iemand op marktplaats die UCH's kan wissen en herschrijven, geen idee wie dat is.

willyvan PRO, 1 maand geleden

ik heb diverse complete set liggen computer sleutel en uch is binnen 20 min gemaakt als het dat is

willyvan PRO, 1 maand geleden

van meg 2 en meg 3 en clio twee kan ik uch resetten naar fabriek instellingen en dan ook de sleutels inlezen want clio 2 is vaak niet meer leverbaar heb daar ook geresette liggen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.