De clio 1.4 8v wil niet lekker in zijn 1ste en 2de versnelling.
Met moeite gaat hij soms naar zijn 1 net of de bak vergrendeld is, staat hij dan eenmaal in zijn vernelling en kun je hem in zijn vrij zetten en normaal (soepel) weer inschakelen.
Dit probleem is vooral met de eerste en tweede versnelling, als ik hem een beetje forceer krijg ik het wel voor mekaar zonder kraken of tanden poetsen maar fijn gaat het niet. Van de een op de andere dag is dit ontstaan.
De koppeling lijkt me in orde, en de pook staat in het vet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb wel eens een positief effect gehad nadat ik de bakolie had ververst.
ofwel moet je in de buurt zoeken van de overbrengings stang van de pook naar de versnellingsbak (die scharnierpunten kosten echt bijna niets)en verslijten wel eens op die ouderdom.of in het slechtste geval één van uw ophangingsteunen van de motor versleten waardoor de motor iets scheef ligt .
19 jaar
Lijkt toch wel in de koppeling te zitten,probeer het eens in de achteruit of de bak dan wel kraakt met inschakelen,zo ja dan is de koppeling het probleem
Hans
De bak kraakt niet,bakolie op peil en schoon,ik ga nu in eerste instantie het rubberen busje vervangen als ik kijk zit daar nog al wat speling op (tussen rubber en huis). Ik zal meteen naar de ruimte op overbrengingsstangschanierpunten kijken zoals Dennis voorsteld, overigens vind ik het maar raar dat het alleen zijn 1ste en 2de versnelling betreft voor de rest schakeld hij als een mes door de boter.....
19 jaar
evt andere olie gebruiken van een automaat type d2
de reden dat het enkel in die versnellingen is komt doordat je voor die versnellingen(door de speling!)je hendel op de bak net niet ver genoeg duwt(mm-werk)kans is zeer groot dat het daar aan ligt,ik heb net hetzelfde voor gehad met een volvo v40(renault-motor!)ps:die rubbers en busjes voor die scharnierpunten kosten echt bijna niks,dus ik zou eerst dat proberen
19 jaar
Speling op de schanierpunten gecheckt is minimaal, dus ga ik morgen idd de bakolie vervangen voor de D2 olie hopen dat het na een paar 100 kilometers zichzelf verder oplost.....
bedankt voor de reakties zover.
19 jaar
de speling is bijna visueel niet te zien,was bij die volvo ook zo,ik dacht dat de voorste versleten was,bleek het de achterste te zijn,dus best eerst alle twee vervangen en kans is zéér groot dat uw probleem hiermee is opgelost!!
19 jaar
Ik heb hem met de hand(onderaan de bak) geprobeerd in te schakelen, hij gaat dan net zo lastig in zijn 1 en 2. Het probleem zit hem dus duidelijk in de bak ik gokte ook op de speling maar helaas.
19 jaar
vandaag de D2 automatische bakolie erin gedaan zoals ksie voorstelde, en probleem opgelost na een paar kilometer toppie !!!!!!!!!!
19 jaar
Nooit versn bak olie in zijn geheel vervangen voor D2 olie. Olie verversen voor de voorgeschreven soort, de laatste 0.3l vervangen door D2!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Groeten Marien (werkzaam bij de dealer)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar