Renault Clio: Distributieriem gebroken

Bouwjaar: 1999

Renault Clio 1.6 16V K4M-motor

De distributie riem is geknapt.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Hoeveel schade??
Kosten kleppen, koppakking

Gras

Geplaatst door Gras (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

Bijna nooit schade. Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om de distributie op tijd te zetten.

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Dus de kleppen raken de zuigers niet?? (of andersom :-)

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

Ze raken elkaar wel, maar het gaat bijna altijd goed. Dus het monteren van een nieuwe distributieset is het proberen waard. Er moet toch een nieuwe riem om. Als je goed met de dealer kan opschieten dan mag je vast het gereedschap wel ff gebruiken.
De krukaspoelie heeft geen spie maar de krukas heeft wel een uitsparing hiervoor.Als de uitsparing naar boven wijst dan kan je de krukwang tegen de bdp-stift aan laten lopen. De gleuven in de nokkenassen moeten in één lijn liggen.

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Okee bedankt, ik probeer eerst even een nieuwe riem.
Ben niet zo gek op lenen, kan ik niet gewoon de zuiger bovenin zetten en de nokkenassen op tuimelen??

garageburgwal (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo Gras,
Ik heb het de eerste keer ook zonder spe.c gereedschap geprobeerd. Dit is niet aan te raden. In de krukas zit geen spie dus hij is niet in BDP te zetten zonder je aanslagstift(kost nog geen tien euro bij de dealer) ook moet hij op moment vast ivm loslopen en dit is ook nauwelijks te doen zonder de krukas te blokkeren.

Succes René

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Helaas, toch een aantal kleppen krom. Ik heb de cilinderkop er nog niet af, maar kan de nokkenastandwielen zonder weerstand doordraaien.

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

Loopt ie alweer?

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Hij loopt weer prima,
Alle acht uitlaatkleppen waren krom.
Had geen speciaal gereedschap nodig, zuiger in BDP gezet, afgetekend op het vliegwiel, doppen uit de cilinderkop en in lijn gezet.
Verder geen problemen.

willyvan (5) PRO, 19 jaar geleden

bij k4m gaan kleppen krom soms enkele ,maar heb ook vaker meegemaakt alle 16 ,en bij een moter zelfs dat een klep afgebroken was en in de zuiger zat.
maar over het algemeen nieuwe kleppen erin monteren en dan is ie weer klaar,wel op letten bij montage multieriem dat ie goed gemonteerd is (bij alle poulies in de juiste groeven bij onjuiste montage komen er raffels van de multieriem tussen de dist riem en moet je weer de kleppen vervangen)

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit komt toch alleen bij de 2.0 liter motor voor??
En hier is volgens mij een modificatie op geweest.
(andere rol voor de dynamo)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.