close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo 2015: Schakelprobleem

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Motorcode: H4D A4, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 52

Probleem heeft zich in 1 jaar tijd ongeveer 4 keer voorgedaan. Het gebeurt alleen wanneer ik lang in een file sta, waarbij je meerdere keren stil komt te staan en weer moet gaan rijden. Koppeling ingedrukt en in zijn 1. Koppeling los laten, remmen, etc.

Op ten duur lijkt het alsof de motor veel toeren gaat maken in zijn 1 en weg wil schieten alsof hij sneller wil dan de gebruikelijke snelheid voor de eerste versnelling. Ik kan hem ook niet meer terugschakelen. De schakelbak zit moervast. Krijg ik hem wel na wrikken en kracht zetten in zijn vrij, dan krijg ik hem daarna niet meer in zijn versnelling. Zet ik de motor vervolgens uit, dan kan ik schakelen alsof er niks aan de hand is. Zet ik de motor weer aan. Moervast.

Als ik de motor uit zet en hem in zijn 1 zet en vervolgens de motor probeer te starten, dan weigert hij. Als ik de auto uitzet en enkele minuten wacht en de motor vervolgens start, dan kan ik gewoon weer normaal schakelen, maar ik merk dan wel dat de motor van de leg is en hogere toeren maakt.

Als de auto een langere tijd stil staat, dan is alles weer normaal en komt het weer naar voren na een file.

Ik heb de auto in oktober bij de garage gebracht, omdat ik op de snelweg stil kwam te staan en gewoon weer kon rijden na weggesleept te zijn. Omdat de auto ook moeilijk schakelde in zijn 3 en achteruit, constateerde de garage dat de versnellingsbak kapot was en vervangen moest worden (Na nog geen 110000km op de teller). Na vervanging kon ik gewoon normaal schakelen in zijn 3 en achteruit maar het fileprobleem was nog steeds aanwezig. Na een controle konden ze niks vinden. Sindsdien geen problemen meer gehad. Vorige week een grote beurt gehad en het kwam wederom niet naar boven. Echter vrijdag stond ik vast in de stad Groningen en gebeurde het twee keer. Hij staat nu WEER bij de garage. Wat kan dit zijn?

Geplaatst door

Pikkeboom (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de koppeling toen ook mee vervangen?

Nee

Pikkeboom 0

1 jaar

Dat is dan naar mijn mening een minder goede beslissing van die garage geweest. Dit is duidelijk een probleem met de koppeling.

Jeraevers 10

1 jaar

Zal de koppeling volledig vervangen moeten worden?

Pikkeboom 0

1 jaar

En kan ik de garage erop aanspreken dat ze mogelijk voor jan lul de versnellingsbak hebben vervangen? Heeft mij toentertijd zeker 1400 euro gekost.

Pikkeboom 0

1 jaar

Zou eerst deze suggestie aan hen voorleggen en als er daadwerkelijk gesleuteld moet worden kun je dit aankaarten en misschien een compromis bereiken.

Mee eens dat dit overduidelijk een probleem met de koppeling was.

Zoek eens op Google naar reviews over deze garage.
Ik krijg erg het gevoel dat je getild bent.

AS1 220

1 jaar

Heb je rechtsbijstand?

AS1 220

1 jaar

Ik heb vandaag de garage gebeld voor een update. Ook aangegeven dat ik probleem hier had geplaatst en dat jullie zeggen dat het overduidelijk de koppeling was. Hij gaf aan dat de koppeling tevens meevervangen was toentertijd en dat ze de koppellagers (oid?) hadden gecheckt op lekkage. Hij zegt dat het vermoeden is dat er iets lekt in de buurt van de koppeling wat heel af en toe gebeurd.

Overigens heb ik ook reviews opgezocht en op Google reviews krijgen ze een 4.8 van de 5 sterren. Ik heb ook nooit echt problemen bij die mensen gehad, en kennissen ook niet.

Pikkeboom 0

1 jaar

Het klinkt dan als een probleem met de hydraulische bediening van de koppeling.
Ik vraag me af of dit te meten is.

AS1 220

1 jaar

Ik heb de garage net gebeld en ze geven aan dat ze het probleem 100 procent gevonden hebben. Wat ik begreep uit hun verhaal is dat de koppelpomp lekt en wanneer je file rijdt, je de koppeling langer ingedrukt houdt en deze meer gaat lekken, wat tot gevolg heeft dat de versnelling vast komt te zitten. Enig idee of zij hiermee in de buurt van of zeker het probleem gevonden hebben?

Pikkeboom 0

1 jaar

Ze zullen koppelingscilinder bedoelen.
Hun verhaal klink plausibel. Als de koppelingscilinder door lekkage te weinig druk geeft dan wordt de koppeling niet goed bediend waardoor je problemen als niet kunnen schakelen of vastzitten versnelling krijgt.

Dus ik zou akkoord geven voor vervanging en dan zou het opgelost moeten zijn.

AS1 220

1 jaar

Ze hebben uiteindelijk inderdaad die pomp of cylinder vervangen. Ik heb het idee dat het is opgelost.

Pikkeboom 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.