Heb hier een Megane 1.6i met een Eurogas G3 instalatie van 1997, waarvan de instalatie niet overschakelt naar LPG.
Zodra de motor wordt gestart op LPG, knippert de LED, en zodra even gas gegeven wordt en weer losgelaten, schakelt hij over naar LPG en brandt de LED constant.
De LED die bij de schakelaar zit, meldt nu wel dat hij op LPG staat, maar de afsluiters krijgen geen spanning en loopt de motor gewoon door op benzine. Ik heb het idee dat hij overschakelt dmv de map sensor omdat bij gas loslaten wordt overgeschakelt. Zo nu en dan krijgen de afsluiters wel een spanning maar nu helemaal niet meer. Dacht eerst aan slechte massa en stekkerverbindingen omdat hij soms overschakelde terwijl ik bezig was met de bedrading, en heb dus diverse stekkers vernieuwd en gecontroleerd. De stekker op het regelapparaat ook open gehad en gecontroleerd maar daar kwam ook geen spanning op de draden die naar de LPG afsluiters gaan.
Verder kom ik nu niet omdat ik geen schema van deze instalatie heb en ook niet helemaal weet hoe deze instalatie werkt.
De instalatie bestaat verder uit een verdamper, een relais wat in verbinding met de map sensor staat, het regelapparaat en een zwarte kast tegen het schutbord. Wat de functie van het relais en de zwarte kast is weet ik dus niet zeker maar heb wel mijn vemoedens.
Wie kan mij hierbij verder helpen en heeft eventueel een schema van dit type instalatie en een uitleg van de werking hiervan.
Ik heb verder geen gegevens van het regelapparaat, want dat is niet meer te lezen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten Germ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat voor schakelaar, tip toets of eentje waar links benz. en recht gas is? die tip toets is net iets groter dan een vierkante cm.
is de gascomputer die inwendig stuk is komt af en toe voor advies gascomputer vervangen of laten repareren
Het is een gewone tuimelschakelaar met drie standen met een groene LED ernaast. Ik denk trouwens zelf ook aan de gascomputer.
Maar weten jullie ook iets over de werking van het wisselrelais waar de MAPsensor op aangeloten is en het zwarte kastje tegen het schutbord? Of is dit zwarte kastje voor de uitschkeling van de benzine injectoren?
Heb het euvel inmiddels gevonden. Ik heb de gascomputer uitelkaar gehaald en gecontroleerd. Er bleek een pootje van een relais weggebrand te zijn uit de printplaat. Heb nu een nieuw relais bij een elektronicazaak gehaald en erin gesoldeerd en het is nu klaar.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
Groeten Germ
Vraagje: was het bij jou ook derechtse relais gezien vanaf de voorkant met de stekker boven?
Is de installatie hierna wél goed blijven werken, en wat was de prijs van het relais?
Ik heb namelijk hetzelfde, alleen het ledje blijft bij mij wel knipperen (zwak).
Laguna 1.8 1997 eurogas
Ook ik heb problemen gehad met mijn Eurogas installatie in mijn Laguna van 2002.
Motor ging op de gekste momenten op noodprogramma lopen,of ik nu op gas of benzine reedmaakte geen enkel verschil.
Na uitlezing bleek naast de normale storingen die je dan krijgt de 1ste lambdasonde kortsluiting te geven.
Alles nagelopen,kabelbomen en ook uiteraard de lambdasonde zelf maar geen resultaat.
Om gek van te worden.
Mijn monteur kwam toen op het idee om de gascomputer los te koppelen en wat bleek?
Inderdaad,storing was verholpen en auto loopt weer als een zonnetje,maar dus alleen maar op benzine.
Nu blijkt toch de computer kapot te zijn en is mijn vraag of deze te repareren is,daar een nieuwe toch aan de prijzige kant schijnt te zijn.
Kan ik eventueel een 2e handse gebruiken?
En is zo'n computer "plug and play" of moet hij dan opnieuw worden ingelezen?
Wie heeft raad voor mij,bij voorbaat dank.
17 jaar
www.webshop.luccio.nl daar kun je je gascomputer goedkoop laten repareren of vervangen voor een gereviseerde
17 jaar
Hallo allemaal ik ben eigenlijk meer van de elektronica maar sleutel ook regelmatig aan auto's, ik heb pas van iemand een auto hier gehad met problemen met een eurogas installatie, diegene was al bij de gasboer geweest en die had geconstateerd dat de computer defect was en de kosten hiervan op 325 euro neer kwamen, haha dus voor mij een uitdaging om dit uit te gaan zoeken, ik heb de computer open geschroefd en al vrij snel ontdekt wat er aan de hand was een aantal componenten defect, ik heb deze vervangen en de auto rijd weer perfect en geen problemen meer.
Het gaat hier om een renault megane scenic met een eurogas installatie die in het begin af en toe niet over wou schakelen op gas en een paar maanden later helemaal niet meer.
Als er nou mensen zijn die ook problemen hebben met een eurogas computer wil ik deze graag helpen, ik reken voor het repareren 50 euro maar dan moet je wel met de computer los komen, ik doe wel aan no cure no pay dus als er niets aan mankeert o.i.d.
Ik kan ook eventueel de computer voor je uitbouwen maar dan moet je dat zelf even aangeven.
Ik hoop dat ik mensen hiermee van dienst kan zijn en kan zorgen dat mensen niet op onnodige hoge kosten gejaagd worden.
16 jaar
Hallo zijn er nog mensen die een eurogas computer kunnen repareren
16 jaar
Bovenstaand probleem hoeft niet altijd in de gascomputer te zitten. Soms moet er een modificatie uitgevoerd worden aan de kabelboom van de lpg installatie. Het probleem is dan vooral dat hij niet overschakelt op lpg. Wanneer de lpg computer losgekoppelt wordt en vervolgens weer aangekoppelt schakelt hij weer even normaal over maar naar enkele keren weigert hij weer.Probleem is bekent bij eurogas dealers.
Bedankt voor je antwoordt .Het probleem is dat ongeveer 3 weken geleden de motor begon met af en toe in te houden. daarna na begon na 15 minuten terug teschakelen naar benzine . Nu schakeld de installatie na 3 minuten terug naar benzine . printplaat van de lpg computer bekeken niets verdachts te zien .Als je belt dan kreeg je gelijk te horen dat het de computer defect is of de lambasonde maar deze is al vernieuwd maar heeft niet geholpen.
16 jaar
Wij hebben een computer op de plank liggen die wij gebruiken in dit soort gevallen om te proberen of daar het probleem ligt. Er zit bij jou in de buurt ongetwijfelt ook een lpg specialist die dit voor je kan doen.
Helaas Jan4911 bij mij in de beurt zijn ze allemaal tegelijk op vakantie gegaan.
16 jaar
Ik heb vandaag de 5e eurogas computer gerepareerd en bij de klachtomschrijving die ik gedaan heb kan ik met 100% zeker zeggen dat het aan de computer ligt, trouwens Nico rijd ook weer in het rond want ook deze computer heb ik weer nieuw leven ingeblazen vorige week.
16 jaar
En trouwens een modificatie uitvoeren na ongeveer 10 jaar met een auto rond gereden te hebben? mmm erg onwaarschijnlijk, dit gebeurd wel vaak binnen een jaar als er iets niet goed blijkt te zijn in het productie proces.
Maar na zo een lange tijd een modificatie in een draadboom uitvoeren is waarschijnlijk gewoon een noodgreep om de boel weer even aan de gang te helpen.
16 jaar
[quote=maikelvb]En trouwens een modificatie uitvoeren na ongeveer 10 jaar met een auto rond gereden te hebben? mmm erg onwaarschijnlijk, dit gebeurd wel vaak binnen een jaar als er iets niet goed blijkt te zijn in het productie proces.
Maar na zo een lange tijd een modificatie in een draadboom uitvoeren is waarschijnlijk gewoon een noodgreep om de boel weer even aan de gang te helpen.[/quote]
Ik kan je verzekeren dat een modifacatie zelf na 10 jaar nog noodzakelijk kan zijn. En dit gebeurt ook nog op advies van eurogas. Wij voeren deze nog steeds een aantal keren per jaar uit. Het probleem wat er zich ook nog bij voordoet is dat wanneer je de lpg computer repareerd (wat wij ook zelf doen ) de auto een hele poos goed loopt maar daarna het probleem weer opduikt.
Het probleem zit dan in het pps-signaal. Dit is niet een fout in het produktie proces van de lpg installatie maar een probleem wat eigenlijk voortkomt uit de auto zelf maar op te lossen is door deze modificatie. Dus het is niet een noodgreep om de boel even aan de gang te houden maar een ingreep om een struktureel probleem op te lossen. Maar inderdaad, in de meeste gevallen is het zo dat wanneer het welbekende onderdeel in de eas computer vervangen is het probleem opgelost is.
[quote=maikelvb]En trouwens een modificatie uitvoeren na ongeveer 10 jaar met een auto rond gereden te hebben? mmm erg onwaarschijnlijk, dit gebeurd wel vaak binnen een jaar als er iets niet goed blijkt te zijn in het productie proces.
Maar na zo een lange tijd een modificatie in een draadboom uitvoeren is waarschijnlijk gewoon een noodgreep om de boel weer even aan de gang te helpen.[/quote]
Dus zeg nooit dat je honderd procent zeker bent van je zaak. Wij repareren heel wat eas-computers en er zit er altijd wel eentje bij die net effe iets anders doet als wat je verwacht.
Ok Jan 100% is een beetje een foute opmerking deze neem ik dan ook terug, ik ben wel erg benieuwd naar de modificatie en wat deze voorkomt in de computer.
De componenten die ik vervang zijn defect geraakt door slechte solderingen, ik neem dan dus ook aan dat bij de computers die de modificatie nodig hebben dus ook een andere klachtomschrijving hebben en andere defecten heeft.
Nogmaals het is niet de bedoeling om mensen te benadelen en ik zal voortaan wat voorzichtiger zijn met m'n opmerkingen.
16 jaar
hallo ik heb ook een renault megane scenic waarvan ik denk dat de computer defect is omdat hij niet overschakelt op benzine en het lampje zwak brandt, kan jij deze voor mij repareren en hoe gaat het in zijn werking dan.
paul
16 jaar
Jan4911
Kan Jij Me Meer Informatie Geven Over Die Pps Signaal Cq Modificatieof En Evt Toe Mailen
Heb Veel Gasautos Lopen ,of Evt Hiier
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar