wie weet wat het differentieel ofzo is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
even gejat via Google....
Het differentieel is een ingenieuze constructie, bevestigd in de achterbrug van de automobiel. Het is nl. nodig de beide achterwielen de mogelijkheid te geven met een verschillende snelheid rond te draaien. En wel om de volgende reden: wanneer de automobiel een bocht doorloopt, zal het wiel dat de binnenbocht maakt een kortere afstand moeten afleggen dan het andere. Dat betekent dus, dat het wiel aan de buitenkant sneller zal moeten draaien, omdat het in dezelfde tijd een grotere afstand moet afleggen.
Zouden de wielen draaibaar op de astappen zitten, dan zouden beide wielen zonder bezwaar met verschillende snelheden kunnen draaien. De achteras wordt echter aangedreven en daarom zijn de wielen vast aangebracht. Bestaat die as uit één stuk, dan zou bij het maken van een bocht een van de wielen over de grond slippen, hetgeen arbeidsverlies en slijtage zou veroorzaken.
Teneinde dit bezwaar op te heffen bestaat de achteras uit twee delen, die door middel van het differentieel verschillende draaisnelheid kunnen hebben. Daarnaast vervult dit differentieel tevens de taak, de draaiende beweging van de cardanas op de achterwielen over te brengen.
De achteras van een auto is op een speciale manier geconstrueerd. De hele mop zit hem in het differentieel-drijfwerk, de verdikking die men in het midden van elke auto-achteras kan zien zitten. Als niet op een gegeven ogenblik een slimme vogel het differentieel-drijfwerk had uitgevonden, was de ontwikkeling van de auto-industrie nooit zo vlug mogelijk geweest.
De beide achterwielen van een auto zitten namelijk niet vast op één en dezelfde as, maar ieder op één halve as. Die twee assen komen in het midden, in het differentieelhuis, bij elkaar, en zijn apart, door middel van de cardanas, aan de motor gekoppeld. En dit wel zo, dat beide wielen, onbelast, precies even snel ronddraaien.
"Allicht!" zullen de meesten lachend zeggen. "Hoe kan een auto anders rijden?" Maar hoho! Zo natuurlijk is dat niet. Zet je een auto van achteren op twee kisten, zodat de achterwielen vrij in de lucht zweven en je geeft gas, dan zie je beide wielen keurig even hard draaien. Maar houd je nu bijvoorbeeld het linkerachterwiel vast, dan gaat het rechter achterwiel twee keer zo hard rondtollen. Een ontzettend gek gezicht, natuurlijk. Het is zelfs nog sterker: als je het rechterwiel achteruit zou draaien, gaat het linkerwiel zoveel toeren extra harder vóóruit lopen als het andere wiel áchteruit draait.
Die constructie is heel knap, en om een bepaalde reden zo gemaakt. Als namelijk een auto een bocht maakt, bijvoorbeeld naar links, is natuurlijk de buitenbocht - de baan van het rechterwiel dus - een stuk langer dan de baan van het linkerwiel. Zaten beide wielen nu vast op één as, dan zou het rechterwiel bijvoorbeeld acht omwentelingen moeten maken tegen het binnenwiel zes en dat gaat natuurlijk niet. De as zou breken of het rubber der banden scheuren. En in elk geval zouden de banden ontzettend snel slijten.
Als men van een meccanodoos een wagentje maakt, en men is zo suf, om alle wielen vast op de assen te schroeven, kan men er geen vlotte bocht mee maken. Het wagentje loopt gewoon vast door de wringing van de wielen.
Groet
Cor
p.s.
Mooi he, Google ;)
Tsja, zo'n vraag verwacht je nou ook niet echt op dit forum. Maar wat een prachtig antwoord. Meccano had trouwens een aparte tandwielendoos waarmee je zelf een diff kon bouwen. Mooi spel he!
Rest mij allleen nog toe te voegen dat de meeste auto's inmiddels voorwielaandrijving hebben en dan het differentieel in de voorwielaandrijving is verwerkt en de smering van het differentieel gecombineerd is met de olie van de versnellingsbak.
17 jaar
klopt.
Mijn H200 heft nog achterwiel aandrijving :D
Maar vond het wel genoeg voor de uitleg.
'
Het principe zal wel duidelijk zijn zo.
;)
Het sperdifferentieel heeft eenzelfde soort opbouw als het gewone differentieel, maar daarnaast nog wat extra componenten om de vrijheid van snelheidsverschil tussen de twee aandrijfassen van de wielen te beperken. Dat betekent dus dat bij een sperdifferentieel niet het ene wiel stil kan staan en het andere kan draaien.
[url=http://img141.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img141.imageshack.us/img141/9589/...[/img][/url]
Bij het sperdifferentieel ( zie boven ) wordt de vrijheid van koppelverdeling tussen de beide aangedreven wielen kunstmatig beperkt. U kent allemaal het effect van met 1 wiel op het ijs staan en met het andere wiel op de (stroeve) weg. Het wiel dat op het ijs staat slipt en het andere staat stil (oftewel het wiel op het ijs biedt geen weerstand, en zou je het wiel in de buitenbocht kunen noemen). Met een sperdifferentieel kan dit beinvloed worden. In dat geval zorg je ervoor dat er altijd een bepaald percentage koppel minimaal overgedragen wordt op een wiel. Voorbeeld: een 70/30 sper zorgt ervoor dat er altijd nog 30 % van het koppel overgedragen wordt op het wiel dat de meeste weerstand biedt. In dat geval kun je dus toch gewoon vanwege de 30 % tractie op het wiel dat op de weg staat wegrijden.
Mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar