👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Bij mijn auto zijn rechter draagarm en linker stuurstang vervangen wegens speling. In een eerder stadium waren al stuurkogels aan beide zijden vervangen. Bij een kilometerstand van 190.000km lijkt me dat normale slijtage.
Na deze laatste reparatie trekt de auto altijd naar rechts bij accelereren en naar links bij remmen en gas loslaten. Dit was voorheen niet het geval. Ook na voor de tweede maal uitlijnen was dit niet verholpen. Inmiddels heb ik de nagenoeg nieuwe set winterbanden onder de auto, dus de banden kan ik uitsluiten als oorzaak. Schokbrekers zijn recent ook getest en in orde bevonden.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
Groeten,
Bas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Staat het stuur wel recht? zo niet, stuurstangen zijn niet even lang.
[quote=Laguna]Staat het stuur wel recht? zo niet, stuurstangen zijn niet even lang.[/quote]
Dat is snel :-)
Stuur staat (redelijk) recht. Dat was voor de heruitlijning niet het geval. Mischien dat er nu nog het geringste in zit. Is het erg kritisch? Is het voor de stuurbekrachtiging van belang dat rechtuit het stuur ook precies recht staat?
18 jaar
Als ik het goed lees moet het stuur iets te veel naar links staan.
[quote=Laguna]Als ik het goed lees moet het stuur iets te veel naar links staan.[/quote]
Het wordt een gezellig 1-2'tje zo :-)
Als het stuur gewoon iets gedraaid staat, maar de uitlijning van de wielen ten opzichte van elkaar wel goed is, kan dan dit probleem optreden?
18 jaar
als het stuur scheef staat betekend dat dat er iets ander niet recht is. Volgens mij is er dan 1 stuurstang langer afgesteld.
OK bedankt, er staat al een afspraak bij de garage. Ik hoop dat er nog een aantal mensen reageren met mogelijke oorzaken.
18 jaar
Mijn Laguna had daar zeer veel last van. Stuur staat nu weer recht. Ook het zwalken op slecht wegdek is toen verholpen: Toespoor stond niet goed.
Om te beginnen zou ik altijd beide draagarmen vervangen, deze armen zijn opgehangen in rubbers en brengen veel kracht van de aandrijving en remmen over op de auto. De flexibiliteit van de rubbers verandert in de loop van de jaren. De combinatie van oude en nieuwe armen kan dus voor verschillen zorgen tussen links en rechts. Dit kan de verklaring zijn dat de auto bij accelereren de ene kant op wil en bij remmen de andere kant. Statisch op de brug bij het uitlijnen kan het gelijk zijn maar onder belasting kunnen de armen verschillend reageren.
Je schrijft dat een spoorstang vervangen is, is erop gelet dat de lengte zo goed mogelijk gelijk is gebleven na montage? Als de uitlijning voorheen wel op orde was en na het vervangen van een spoorstang staat het stuur scheef dat klopt de lengteafstelling niet. In geval van speling neem ik altijd het gemiddelde, dan zit je er het dichtste bij. Omdat ook de draagarm vervangen is kan dit natuurlijk ook een rol spelen.....
Alles wijst er verder natuurlijk wel op dat de wielstanden niet op orde zijn. Heb je de wagen bij een gerenomeert bedrijf laten uitlijnen? Ga niet naar de aller goedkoopste aanbieder, die het even snel tussendoor doet. Uitlijnen is een nauwkeurige klus. De apparatuur moet in orde zijn en de monteur moet weten wat ie doet. Alleen "even" de sporing van de voorwielen stellen is wat anders dan de uitlijning van de vier wielen in orde maken.
Heb je een meetrapport gekregen met de wielstanden? Hoe staat de camber (wielvlucht), caster (askanteling), sporing voor, sporing achter, totale sporing?
Het is zo ongezien niet gemakkelijk te zeggen waar de oorzaak zit, uiteraard moet alles binnen specificatie zijn en bij voorkeur (camber en caster) links en rechts gelijk. Is dit niet zo, dan heb je misschien een probleempje want camber en caster zijn, bij mijn weten, niet afstelbaar. Het feit dat het stuur scheef staat is wel verdacht maar ook met een scheef stuurwiel kan de uitlijning kloppen. De spoorstangen kunnen links en rechts evenver verdraaid zijn zodat je stuurwiel scheef staat. Als het ingeklemde stuur tijdens het uitlijnen los is geraakt zou dit een scheefstaand stuurwiel kunnen opleveren.
Eigenlijk kan alleen de uitlijnspecialist echt zien wat er niet goed staat. Verder ik had ik alle twee de draagarmen vervangen, dit kan verkeerde zuinigheid zijn geweest. Succes.
18 jaar
Bedankt voor de reacties! Ik snapte ook al niet waarom niet beide draagarmen zijn vervangen. Er zal links toch ook wel speling op de fusee zitten. Ik heb nog eens goed gekeken naar het gedrag. Stuur staat keurig recht bij rechtdoor rijden en de auto trekt ook niet aanwijsbaar naar 1 kant bij rijden met constante snelheid. Het uitlijnen bij de uitlijnspecialist is dus in principe goed gedaan.
Woensdag staat de auto bij de garage. Ik zal ze opdracht geven om alles te vervangen aan de voortrein waar enige twijfel over is en uiteraard ook de linker draagarm. Als de auto dan uitgelijnd wordt, moet het in orde zijn. De resultaten meld ik uiteraard.
18 jaar
Heb je de auto bij een Renault garage na laten kijken, dan heb je ook orginele artikelen. Ik heb toen mijn auto gekocht heb, zijn de draagarmen meteen vervangen. Ik heb ongeveer drie maanden gezocht en bijna alles na laten kijken en toen de oorzaak gevonden. De draagarmen zijn geen orgniele van Renault. Tijdens vervangen kon ik de draagarmen zo naar beneden drukken (zonder veel kracht). Toen de draagarmen gemonteerd van Renault en toen dacht ik, da moet je een behoorlijke kracht opzetten om het naar beneden te krijgen (terwijl het loshalen en na benedendrukken van de oude (3 maanden oud) heel mekelijk ging. Als het geen orginele Renault draagarmen zou ik beide vervangen en mocht het wel bij Renault zijn gebeurd, zou ik alleen de andere (niet vervangde) draagarmen vernieuwen (zie hetzelfde als hierboven)
18 jaar
Bedankt voor de tip. Ik ga niet naar een Renault dealer, maar naar een algemene garage met heel veel ervaring met franse merken. Ik verwacht dat ze een origineel Renault deel hebben gebruikt. Straks even navragen.
18 jaar
Mocht je twijfelen aan de juistheid van de garage, er moet nog een Renault stikker met nummer op de draagarm zitten. Deze zul je nog moeten weervinden
18 jaar
Auto is inmiddels terug na twee dagen in de garage. Probleem is nog niet opgelost. :-(
Vervangen is:
* Beide buitenste stuurkogels (begin dit jaar)
* Beide binnenste stuurkogels (L in augustus en R gisteren)
* Beide draagarmen (R in augustus en L gisteren)
* Beide rubbers van de achteras (gisteren)
(gerelateerd: 4 schijven en 4 sets blokken ook nieuw van begin dit jaar, remt prima)
Bij de laatste keer in de garage is een heel weinig speling geconstateerd op de rechter binnenste stuurkogel, maar geen op de linker fusee. Omdat het vervangen van de stuurkogel geel soelaas bracht is, in overleg met mij, de linker draagarm ook vervangen om dit ook als oorzaak uit te sluiten. Optisch was er niets aan te zien en er was ook geen speling op de fusee. Rubbers achteras vervangen omdat links voor de helft gescheurd was, om dit als oorzaak uit te sluiten en vanwege APK.
Uitlijnen is nu al een keer of 4 gedaan bij een banden en uitlijnspecialist. Stuur staat recht en auto rijdt rechtuit bij constante snelheid. Geen enkele speling in wielen en stuur. Perfect gevoel in auto en stuur bij rechtdoor en bochten rijden (zowel rotonde als grote snelwegbochten met hoge snelheid). Alleen bij accelereren en (af)remmen met rem of gas loslaten trekt auto scheef. Dit laatste is ook bevestigd door de garage.
De garage weet het nu ook even niet meer, maar is wel bereid om iets te doen. Het enige dat we niet zeker weten is of de rechter draagarm origineel Renault is of uit de automaterialenhandel komt. Er zit in ieder geval geen sticker op de onderkant zoals nu wel op de linker draagarm. Optisch is er geen verschil te ontdekken.
18 jaar
[quote=ejnn]Heb je de auto bij een Renault garage na laten kijken, dan heb je ook orginele artikelen. Ik heb toen mijn auto gekocht heb, zijn de draagarmen meteen vervangen. Ik heb ongeveer drie maanden gezocht en bijna alles na laten kijken en toen de oorzaak gevonden. De draagarmen zijn geen orgniele van Renault. Tijdens vervangen kon ik de draagarmen zo naar beneden drukken (zonder veel kracht). Toen de draagarmen gemonteerd van Renault en toen dacht ik, da moet je een behoorlijke kracht opzetten om het naar beneden te krijgen (terwijl het loshalen en na benedendrukken van de oude (3 maanden oud) heel mekelijk ging. Als het geen orginele Renault draagarmen zou ik beide vervangen en mocht het wel bij Renault zijn gebeurd, zou ik alleen de andere (niet vervangde) draagarmen vernieuwen (zie hetzelfde als hierboven)[/quote]
Wat waren jouw problemen met de auto? Wat bedoel je met "zo naar beneden drukken"? Ik ben geen monteur, maar heb gisteren wel onder de auto gestaan en alles bekeken. Dus ik heb nu een beeld van hoe de ophanging in elkaar zit.
18 jaar
De draagarm moet je uit de ophanging drukken (naar beneden). Je moet zeker orginele hebben van Renault. Hierbij was mijn probleem opgelost.
18 jaar
[quote=ejnn]De draagarm moet je uit de ophanging drukken (naar beneden). Je moet zeker orginele hebben van Renault. Hierbij was mijn probleem opgelost.[/quote]
Bedoel je aan de kant van het wiel? Want aan de andere kant zit ie boven de plaat van het subframe.
Heb je de imitatie en de originele draagarmen met elkaar vergeleken? De stalen platen lijken me volkomen identiek.
18 jaar
Maar heb je ook de waarde's van het uitlijnen, hiermee kunnen we misschien zien wat er mis is.
Ze lijken precies hetzelfde, geen verschil te zien tussen de Renault en de imitatie. Het gaat om de rubbers in het subframe. Deze verbinding kon ik zo eenvoudig zonder veel kracht bewegen en dan bedoel ik de bout losmaken aan de kant van het wiel en naar beneden drukken. Dit was in ieder geval mijn probleem, en ik heb me wezelloos gezocht. Ik ben ervanuit gegaan dat dit niet de oorzaak kon wezen, omdat ze nieuw waren. Toen alles nagekeken en uitgelijnd en niets kunen vinden. Alleen de achterrubbers in de achteras waren niet goed meer, maar na vervangen het probleem grotendeels gehouden. Op laatst de draagarmen vervangen en wola geen probleem meer.
Bij mij was het probleem dat bij het remmen naar een hoek dook, optrekken bij moest sturen en bij een hoge snelheid (120 km) in de bocht van een autobaan de auto sterk gecorrigeerd moest worden.
18 jaar
Auto is terug van de garage. Rechter draagarm is nu ook een origineel Renault onderdeel. Probleem is ook weg. Jammer alleen dat de garage alleen de auto niet opnieuw uitgelijnd heeft. Dus nu staat het stuur scheef...
Maar het belangrijkste is dat het probleem van het scheeftrekken nu verholpen is en de auto perfect aanvoelt. Wat dat betreft hoef je geen BMW te kopen. :-)
EJNN, zeer bedankt voor de tip. Je had het bij het rechte eind. De andere reageerders uiteraard ook bedankt, want het waren valide opmerkingen.
18 jaar
Hallo Bas
Ik zou voordat je gaat uitlijnen ook de linker draagarm vervangen. Deze zal waarschijnlijk binnenkort ook komen. Hoef je dan niet nog een keertje uit te lijnen.
18 jaar
[quote=ejnn]Hallo Bas
Ik zou voordat je gaat uitlijnen ook de linker draagarm vervangen. Deze zal waarschijnlijk binnenkort ook komen. Hoef je dan niet nog een keertje uit te lijnen.[/quote]
Dat is al gedaan. Daar zit al een origineel Renault onder. Alles wat er te vervangen is, is nu vervangen. Dus het onderstel van de auto is nu zoals het nieuw zou moeten zijn en dat is behoorlijk OK.
18 jaar
Hallo Bas,
Das mooi zoeken, als je niet weet dat het mogelijk geen orginele draagarm gemonteerd is. Zo heb ik pakweg drie maanden na gezocht.
Gebruik ook voor andere onderdelen orginele materialen, heb veel problemen gehad met replica spul (zoals remblokjes). Betaal een paar euro meer en je hebt er een stuk minder last van. Hoe heeft de garage hierop gereageerd?
18 jaar
De remschijven en blokken zijn van goede merken (Delphi en Lucas als ik me goed herinner) en niet origineel. Die doen het prima. In ieder geval moeten de rubberdelen zoals in de draagarmen en van de achterasophanging origineel zijn om zeker te weten dat het goed is. Jammer maar helaas, want ik ben wel voorstander van het kopen van dezelfde onderdelen via de automaterialenhandel van de het oorspronkelijke merk. Dat scheelt, want ik wil niet het dubbele betalen voor hetzelfde onderdeel in een Renault doosje.
De garag is redelijk coulant geweest. Ze hebben de draagarm vervangen zonder kosten voor mij, inclusief leenauto en nog een kleinigheidje (spiegelkap vastzette). Dat neemt niet weg dat de linker arm (die niet van de originele montage was) onnodig is vervangen en een aantal andere vervangingen mischien niet of veel later nodig waren. Dat is nu wel wat zuur, maar mischien wel weer van voordeel later.
18 jaar
Probleem zat dus toch gewoon in de draagarmen. Had niet direct zo'n groot verschil verwacht tussen origineel en vervangingsmodel. Mooi dat het opgelost is.
18 jaar
Daarom ook de opmering van de oude monteur, die mij bij mijn werk in een taxigarage heeft bijgestaan.
ALS JE IETS VAN DE OPHANGING, STUURINRICHTING/REMMEN OF WAT DAN OOK VAN DIE AARD AAN 1 KANT VERVANGT, DOE DAN OOK GELIJK DE ANDERE KANT.
Meestal zit er in slijtage niet veel verschil, doe je aan 1 kant de draagarm, 9 op 10 dat de andere kant het jaar erop komt. Stuurkogels, remschijven/blokken stabilisatierubbers schokdempers enzovoort. je maakt het jezelf veel gemakkelijker door ze alletwee ineens te vervangen daarmee voorkom je dus veel van de bovenstaande problemen. Schreeftrekken bij het remmen, optrekken, vreemd gevoel in het stuur, allemaal klachten die dan achterwege blijven Uitlijnen hoeft ook maar 1 keer bij reparatie aan beide zijden tegelijkertijd, dus weer een kostenbesparing.
Geloof me, op langere termijn ben je beter af.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar