Renault Twingo: Schotelbouten boven veerpoot Twingo niet dicht te krijgen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 (D7F)

Hallo, mischien weet iemand hoe het zit.
Ik heb de veerpootlagers en de rubbers (bovenin) in mijn Twingo net vervangen. Het heeft een Mac Pherson (McPherson) ophanging.
Alle onderdelen exact gemonteerd zoals gedemonteerd.
Uiteinde veren netjes op positie in de schotels, onderin zowel als bovenin.
Lager/rubber/bus/moertje allemaal netjes op uiteinde veerpoot aangedraaid.
Gehele veerpoot terug onder de auto, op het oog gecentreerd in gaatje chassis bovenin met krik onder de arm.
Schotelmoer met rubber vastgemaakt, netjes 60 daN.m, kruk eronderuit, wiel erop, zakken en de schotelbouten komen 5mm omhoog uit het chassis?
Ik heb het zaakje meermaals gedemonteerd en geprobeerd minder draad van uiteinde veerpoot te gebruiken, geen effect.
Als ik de auto omhoog krik sluit het zaakje zich weer mooi, ik heb voorzichtig een rondje gereden, ik dacht mischien moet het nieuwe rubber zich zetten of zoiets, rijdt perfect, echter blijft er ca.5mm verschil onder de schotelmoeren en het chassis.
Uiteindelijk heb ik de veerpoot op de werkbank ingeklemd en de schotelbout erop gedraaid om te zien wat tegen waar aan drukt in de hoop te zien waarom het niet sluit bovenin.
Blijkt als de schotelmoer helemaal tegen het busje aangedraaid (die weer tegen de lager drukt die weer tegen bovenkant veerpoot drukt, allemaal metaal op metaal) er meer ruimte tussen het rubber en de schotelmoer te hebben dan de chassis feitelijk dik is?
Wat is hier toch aan de hand? Montagefout of verkeerde onderdelen of allebei?

Bij voorbaat dank, ben al twee dagen bezig en kom er niet uit.

Mace

Geplaatst door Mace (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Is volledig normaal, vreemd hé. Nee, die speling is echt normaal. Clio 1 heeft dit ook.

Mace (0), 15 jaar geleden

Bedankt joelcotech,
Ik vertrouwde het zaakje echter helemaal niet, belde twee renault dealers en kreeg twee verhalen.
Ik ben maar naar de dealer om de hoek gegaan en mee gaan kijken achter de computer. Ja hoor, drie verschillende types....
De ene Twingo veerpoot is dus de andere niet...
Vorige eigenaar had bij mij dus verkeerde omgezet uit een andere Twingo, kreeg de schotelmoer niet dicht door hoogteverschil dus jekkeren maarrrrrrrrrr....
Ik heb een hekel aan dat soort mensen, echt.
Natuurlijk geeft mijn haynes boek exact het type aan die verkeerd was en ik maar niet begrijpen hoe het toch kon.
Nu ik de juiste montage pakket heb (ook meteen nieuwe schokbrekers gekocht), past alles precies, je hebt namelijk met en zonder afstandsring, ik heb zonder.
Van de bovenste schotelmoeren is het rubber ook aanzienlijk dikker, de schokdemper lager is ook dikker en hoger, het schokdemperrubber (waar je tegenaanmonteert, niet de rubberen vuilhoes om de schokdemper) ligt er los bovenop i.p.v. met afstandsring vast in andere type.
Dat zorgde voor een hoop miscommunicatie met dealers en leveranciers, dat kan ik je wel vertellen.

Hoe zou het toch komen dat je vaak hoort dat de veerpoten van een Twingo wel eens afbreken? Hmmmmm.

Als iemand anders hetzelfde heeft, doe je voordeel hiermee.

Suc6.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.