Ik heb een Renault Scenic uit 1999 op lpg3. Nu ben ik al anderhalf jaar bezig met dit probleem. Door de garage werd het telkens beweerd dat het normaal was. Door deze garage is de distributieriem vervangen en de waterpomp. Sindsdien zijn de problemen begonnen. Er waren toen problemen met de nokkenas en daarna of andersom waren er problemen met de krukaspositiesensor. Er is tweemaal gekeken naar de bobinnes maar daar waren geen problemen. Bij een gasbedijf kwam uit dat de lambdasonde defect was. Deze is vervangen zonder resultaat. In de uitlaatspruitstuk zat een scheur waardoor waarschijnlijk de lambdasonde onterecht is vervangen. Ook na vervanging van uitlaatspruitstuk is er niks veranderd behalve mijn banksaldo ;-).
Motorsteun vervangen wat al voor heel wat minder schudden zorgde. Nog is het niet in orde. Hij puft uit de uitlaat en het is vaak als de motor koud is. Ik hoef daarbij niet eens de airco te gebruiken want dan is het helemaal mis. Lampen gaan ook op en neer en dashbordklokje gaat ook schitteren. Vorige week zijn er testen gemaakt toen de motor warm was. Alle waardes bij de viergasmeting waren goed. Ook bij de timing en inspuiting viel niks te zien. Nu is er vandaag een viergastest gedaan en een compressietest zowel met koude als warme motor.
Viergastest koud:
co 0,0
co2 10,5
HC 1255
02 4,7
Lambda 1.229
RPM 0
Toil 15
Viergastest Warm:
co 0,01
co2 13,7
HC 33
02 0,0
Lambda 0,998
RPM 0
Toil 15
Heeft iemand nog een idee? De HC waarde bij koude motor is in ieder geval te hoog en ook bij compressietes is er een afwijking
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk toch sterk aan een probleem met een van de bobines. Daarbij ben ik in veronderstelling dat je 1.6 motor hebt (16 klepper) met op elke bougie een bobine.
Een heel bekend probleem bij Renault (en andere motoren met penbobines).
Willem
Denk dat een of meerdee kleppen niet goed afsluiten bij koudemotor.
[quote=willem12077]Ik denk toch sterk aan een probleem met een van de bobines. Daarbij ben ik in veronderstelling dat je 1.6 motor hebt (16 klepper) met op elke bougie een bobine.
Een heel bekend probleem bij Renault (en andere motoren met penbobines).
Willem[/quote]
Het klopt inderdaad dat er vaak problemen zijn bij renault met boninnes. Maar ik het ook beschreven dat er al twee keer alle bobinnes zijn vervangen en de oude weer terug gezet omdat het niet hielp. In ieder geval bedankt voor je reactie.
15 jaar
[quote=geert3496]Denk dat een of meerdee kleppen niet goed afsluiten bij koudemotor.[/quote]
Hoe kun je daar achter komen? Bedankt voor je reactie!
15 jaar
als je heel zeker weet dat het ontstaan is nadat de distributie vervangen is, dan lijkt het erop alsof deze niet 100% optijd staat.
Voor deze distributie heb je nemalijk speciaal gereedschap nodig ik weet niet of ze deze gebruik hebben
Compressietest, maar nog beter lektest laten uitvoeren bij koude motor.
Als de problemen begonnen zijn na de distributie wissel, zal die niet op tijd staan.
15 jaar
[quote=geert3496]Compressietest, maar nog beter lektest laten uitvoeren bij koude motor.[/quote]
Is ook gebeurt geert. Zowel koud als warm. Compressie gaf hij als ik het begrijp van de kaartjes een bar minder?
15 jaar
[quote=primera p11]Als de problemen begonnen zijn na de distributie wissel, zal die niet op tijd staan.[/quote]
Die zijn twee keer getest zowel op inspuiting als timing. Daar is niks te vinden. Dus waarschijnlijk toch de kleppen?
15 jaar
Hoeveel mag de HCwaarde zijn maximaal bij een viergasttest? Ik lees tussen de 10 en 100 ppm bij een koude stationair draaiende motor. Maakt het dan nog uit of het op lpg is getest of benzine?
15 jaar
HC is uitstekend zo.
[quote=moderator]HC is uitstekend zo.[/quote]
Met lezen bedoelde ik op google dat de waarde tussen de 10 en 100 moet zitten klopt dit? Of de motor nu koud of warm is?
15 jaar
sorry dubbele plaatsing
15 jaar
[quote=Michel1970][quote=geert3496]Compressietest, maar nog beter lektest laten uitvoeren bij koude motor.[/quote]
Is ook gebeurt geert. Zowel koud als warm. Compressie gaf hij als ik het begrijp van de kaartjes een bar minder?[/quote]
alleen compressietest gedaan zeker? Doe een lektest. De tijd dat de kleppen dicht zitten kans wel eens te kort zijn doordat de klepzetels zijn ingeslagen.
Ploffen bij een gasauto is namelijk een indicatie daarvoor.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar