Als tweede eigenaar van de clio 1.6 autom. met als kilometerstand 30.000 kamp ik ruim 2 maanden na een kleine onderhoudsbeurt bij de dealer met het probleem dat het servicelampje inspuitsysteem onregelmatig gaat branden. 1 week niet, de ander week wel. Voordat het lampje gaat branden maakt de motor een hoge bromgeluid/toeren? Dan moet ik veel meer gas geven. Gaspedaal voelt zwaar aan. De auto schokt soms lichtelijk en ook als het lampje niet brandt schokt de motor soms stationair.
Het lampje gaat wel uit nadat de motor is afgezet en de auto weer start. De dealer heeft uitgelezen en constateerde dat de sensor opname element snelheid moest worden vervangen. Kosten totaal incl. diagnose stelling 336,--!! 2 dagen na vervanging vn de sensor deed het probleem zich weer voor en er is niets veranderd aan de situatie. Dealer geeft toe verkeerde diagnose te hebben gesteld en vind dat het een moeilijk probleem wordt.
Het lampje kan branden bij zowel koude als warme motor
Vraag: Herkent iemand dit probleem? Wat kan het nog meer zijn? Het hoge motor geluid is een indicatie voordat het lampje brandt. Ik durf de auto-/snelweg niet op, weet niet welk gevaar schuilt.
Wat kan hier aan de hand zijn? Ik hoop dat de redder in nood zich meld. Dank je bij voorbaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mogelijk is de voedingsspanning op de regelcomputer niet stabiel. Slechte massa, relais slecht contact o.i.d. Daardoor worden vaak verkeerde diagnose codes gegeven. In ieder geval massa controleren naar motorblok en relais. Heb je ook een motorcode?
Hallo Richard,
Hartelijk dank voor jouw reactie. Mijn motorcode is K7M745 van Renault Clio 1.6 RN bouwjaar 1998
Een monteur van de dealer vertelde mij vandaag (nadat ik hem heb gevraagd de massa te controleren) dat het probleem bij de versnellingsbak ligt en niet de motor.
Ik wil echter niet geloven dat het mijn versnellingsbak is, omdat ik nog net geen 30.000 km op de teller heb staan.
Zou dit echt het geval zijn?
De revisiekosten beraamt hij op 2000,-- en dat vind ik een te grote klap!!
Kan het daadwerkelijk dat met zo'n km stand de versnellingsbak nodig gereviseerd moet worden?
Ik wil eerst de eerste optie proberen. Kun je mij een goede tip geven, maw een gekwalificeerde garage voor de 2nd opinion.
Ik wacht je reactie af.
Dank je
17 jaar
Ullie, het is natuurlijk op afstand heel moeilijk te beoordelen. Ja, 30.000km is wel erg weinig voor een automatische bak en de dealer heeft al eerder de verkeerde diagnose gesteld dus is het heel verstandig een second opinion te vragen. Je kunt het beste ook eens naar een specialist in automatische bakken gaan (zoeken gele gids). Die kunnen veel beter bepalen wat er aan de hand is met een auto-bak dan de meeste dealers. En probeer ook eens bij Renault NL Amsterdam. Misschien dat zij (via garage) een specialist bij kunnen laten springen. Je bent nu toch wel bij een Renault dealer?
Wat mij verder bevreemd is dat je zegt dat het storingslampje inspuiting gaat branden. Weet je dit zeker? Voor de bak is er volgens mij een apart storingslampje. Je aanduiding brommen/hoge toeren is lastig. Als er ineens echt veel meer toeren gemaakt wordt heeft de bak teruggeschakeld en dat zou je wel moeten merken. Lastig en vervelend.
Sinds wanneer hen je de auto en had de vorige eigenaar hier ook last van? Mogelijk reden van inruil?
17 jaar
weet je welke storingscode er word uitgelezen? als ik het verhaal zo lees denk ik toch ook dat het in de bak, of rondom de bak gezocht moet worden. de sensor die vervangen is, is denk ik een toerentalsensor van de bak o.i.d??
Ben het eens met kawa;
Op basis van snelheid, toerental en gasklepstand wordt de bak bestuurd. Als deze in een te hoge versnelling zit bromt de motor. Heb je op zo'n moment wel eens op de toerenteller gekeken? Zie je op de snelheidsmeter dan wat vreemds?
Als dat het geval is moet het gezocht worden in sensoren/besturing.
Als dat niet het geval is kan het probleem een mechanische oorzaak hebben.
Revisie lijkt me wat overdreven.
Ga er eens mee naar een specialist.
17 jaar
Sensor snelheid is vervangen op basis van uitlezen? Ik zou hem nu nog een keer laten uitlezen bij een storing.
Wellicht wordt er nu een andere storing vastgelegd. Ik zou, als het kan, met de aktieve storing even langsrijden bij de garage en motor laten draaien.
Bak heeft eigen lampje. Lijkt me het laatste waar je het moet zoeken...
17 jaar
Beste mensen,
Ik ben maar een leek maar, schokken stationair en dan de iets hebben aan de versnellingsbak?
Als ik het zo lees gok ik dat het een sensortje is die van invloed is op de hoeveelheid ingespoten brandstof of toerental maar nogmaals ik ben maar een amateur.
Zou nog een ander garage er naar laten kijken in ieder geval.
Gr Jaap
17 jaar
ben het met megane 20 eens.Ga de eens naar een automatenspecialist en laat de bak afzonderlijk van je motor uitlezen.Zelf ook laten doen bij een megane senic die zullen weleerst een bak willen reviceren maar vraag eerst of ze de sensor uit kunnen lezen.
vr gr peter
17 jaar
Probeer ook nog eens het volgende. Als het brommen zich weer voor doet probeer dan eens handmatig een andere (dus lagere) versnelling in te schakelen. Als het brommen wordt veroorzaakt doordat de bak te vroeg opschakeld kun je dit door handmatig terug te schakelen eenvoudig vast stellen. Bovendien kun je op deze manier goed controleren of de bak gehoorzaamt. Doet het brommen/storing zich bij diverse snelheden voor en in alle versnellingen?
17 jaar
Is het misschien toch weer die verrekte BDP-sensor? Deze wordt toch ook gebruikt voor toerentalinformatie? En die wordt weer gebruikt bij het besturen van de bak. Rotte BDP zie je niet altijd in het storingsgeheugen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar