Renault TWINGO: Slaat niet aan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: D4F A7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Ik heb een haat, liefde verhouding met mijn Twingo. 1.2 16v Als de motor aanslaat ben ik erg tevreden met hem, maar hij laat me steeds vaker staan. Een universele garage had de BDP sensor vervangen. Dit is een gemodereerde met een blauwe stekker. Helaas was het hiermee niet op gelost. . Heb zelf een originele BDP sensor gekocht bij de Renault garage en deze gemonteerd. Er zat een kleine weerstand verschil in de originele en de imitatie sensor. Ook de tanden op het vliegwiel heb ik allemaal op zitten schuren voor het beste resultaat. Bij de montage zag ik dat de bedrading van de temperatuursensor geheel gesmolten was. De mantel was geheel weg waardoor de koperen draden tegen elkaar aanlagen. Hierdoor kon de temperatuursensor verkeerde waarde afgeven zodat te veel of te weinig brandstof in spuit. De bedrading en stekker heb ik vervangen. Als hij niet aanslaat, blijf ik net zo lang doorstarten dat de accu leeg dreigt te raken (div start pogingen, dus niet achtereen). Echter als je de koplampen bediend, branden ze op volle sterkte. Het lijkt wel of de startmotor dan vast slaat. Ook het rode controle knipperlampje gaat uit als ik hem op contact zet. Het vreemde is als je de auto aantrekt met een ander voertuig, slaat hij direct aan. Ik vraag mij dan ook af wat ik nu nog kan proberen en welke signalen hij niet of wel krijgt als je de auto aansleept tegen over het starten met de startmotor. Graag zie ik jullie suggesties tegemoet!

Geplaatst door

Ruud538 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het start toerental te laag is , dus geen goed bdp signaal , slaat hij niet aan , zorg dat de accu goed vol is .
Bij aanslepen is dit hoger , bdp signaal beter.
Zet de accu aan een acculader en kijk of hij na een nacht laden vol is en de motor wel vlot wil starten.
Tevens zou ik alle plus en massa kabels eens goed nalopen , los maken en schoon maken en op slijtage/oxidatie controleren.
Accu staat is goed ? testen.

Het uit gaande rode knipperlampje betekent dat de startblokkering netjes wordt vrijgegeven.
Het lijkt er op dat bij het starten de motor net niet het vereiste starttoerental haalt om aan te slaan, óf dat de accu zo zwaar wordt belast dat de vereiste spanning om nog te kunnen starten niet wordt gehaald.
Dat kan liggen aan een versleten startmotor of een versleten accu.
Ik zou gokken op de accu en een nieuwe monteren. Dat is minder sleutelwerk/duur dan de startmotor vervangen.

Heino4267 525

8 jaar

Beweegt je toerenteller als je probeert te starten?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Ik heb de accu gelijk aan de lading gezet. Na 30 min gaf de indicator groen aan. Ik ben helaas niet in het bezit van belastingtester voor de accu. Zal dit bij een dealer moeten laten controleren. Zal nu de contactpunten gaan controleren.

Mij Twingo heeft geen zichtbare toerenteller in het dashboard. Weet ook niet of je dit uit kan lezen met diagnoseapparaat.


Alvast dank voor jullie berichten!

Ruud538 0

8 jaar

Alternatieve test: probeer te starten. Als dit niet lukt, sluit je startkabels aan op de accu van een andere auto (plus op plus en min op min) en je laat de andere auto 2 minuten lopen met 2000 toeren. Daarna start je je eigen auto terwijl de andere auto nog steeds 2000 toeren draait, met de startkabels aangesloten. Als je auto dan meteen start, kocht ik direct een nieuwe accu.

Heino4267 525

8 jaar

Dat is gewoon uit te lezen hoor. En idd accu moet goed vol zijn.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Gisteravond een nieuwe startmotor van Bosch gemonteerd.

Het starttoerental is veel hoger dan die van de oude startmotor. Hoop dat hiermee de startproblemen tot het verleden behoren.

Zal dit dossier nog een week open laten staan. Zal volgende week mijn bevindingen beschrijven.

Ruud538 0

8 jaar

Na bijna een week probleemloos te hebben gereden, begon hij afgelopen vrijdag toch weer storing te geven. Na 4 startpogingen, sloeg hij moeizaam aan. Vandaag het luchtfilter weer gedemonteerd voor inspectie. De twee draden van de krukassensor lagen weer bloot. Dit is waarschijnlijk gekomen bij het plaatsen van de nieuwe startmotor. De mantel van de bedrading is zo hard geworden, dat als je een draad verlegt de mantel direct breekt waardoor het koperdraad zichtbaar wordt. Nu deels het ingesealde ingesneden zodat er meer draad vrijkomt zodat er een stuk van de draad vervangen kon worden. Ook de Massakabel die achter de startmotor op het motorblok zit, is deels de mantel ook verdwenen. Hopelijk is dit de oorzaak geweest van het slechte aanslaan. Mochten er nog suggestie zijn, hoor ik het graag....

Ruud538 0

8 jaar

Vorige week de draad van de opname element (krukaspositie sensor) door geknipt en rechtstreeks een nieuwe draad getrokken naar de stekker van de motorcomputer. Tot op heden start hij zonder problemen.
Het betref in mijn geval de bruine stekker van de motorcomputer, pin A1 en A2.

Ruud538 0

8 jaar

Vorige week de draad van de opname element (krukaspositie sensor) door geknipt en rechtstreeks een nieuwe draad getrokken naar de stekker van de motorcomputer. Tot op heden start hij zonder problemen.
Het betref in mijn geval de bruine stekker van de motorcomputer, pin A1 en A2. Dossier hierbij sluiten.

Ruud538 0

8 jaar

.

Ruud538 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.