hallo,
Ik heb het probleem dat mijn auto niet goed wilt aanslaan.
vaak is het als de auto al paar uurtjes staat. als ik hem start duurt het ongeveer 10 seconden voordat de motor aanslaat en dan loopt de motor heel even slecht, maar als ik de motor snel even start, vervolgens het contact uitzet en dan weer start slaat de motor in een keer aan en loopt de motor goed. verders heb ik zo,n gevoel dat het niet het bekende BDP sensor probleem is en sindskort is de gasklep nog vervangen.
Eerst dacht ik nog aan een lekkende injector maar ik heb geen foutcodes over misfires.
Het motorlampje brand ook door Code P0420 katalysator onder drempel waarde maar dat komt volgens mij door de aftermarker kat die er onder zit.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je symptoom komt overeen met het verliezen van brandstofdruk tijdens stilstaan.
Ergens lekt er brandstof, mogelijk via een overdrukklep terug naar de tank.
Start eens op de volgende manier.
1. Auto op contact, maar niet starten voor 3 seconden. Hoor je de brandstofpomp dan ook?
2. Contact uit en daarna weer aan en dan de motor starten.
Als dat niet lukt. dan het volgende proberen:
1. Motor starten, maar niet langer dan 2 seconden en contact uit
2. Contact weer aan en dit keer doorstarten tot de motor aan gaat.
Gaat het aanslaan dan beter met 1 van beide methodes?
Aftermarket kat's staan er om bekend dat ze na enkele maanden alweer kapot gaan.
Misschien heb je nog 1 of 2 jaar geluk dat je door de 4-gas meting komt.
De brandstof pomp is hoorbaar. Zelf had ik toevallis beide methodes ook geprobeerd en met de tweede methode start de motor het beste en loopt de motor ook veel beter
Ja ik had al zo'n vermoede dat het de kat zou zijn, gek genoeg geven de O2 sondes wel de goede voltages aan. sensor 1 springt op en neer tussen de 0.1 en 0.9 volt en de tweede blijft netjes rond ongeveerd 0.45V
3 jaar
De achterste (2e) lambdasonde geeft geen goed signaal. Dat is veel te laag. 0,7V tot 0,8V is goed.
Mogelijk werkt de verwarming van die 2e sonde niet goed.
Daarvoor moet je bij koude motor (voor de 1e start) naar het signaal van beide sondes kijken.
Is dat 0,45 volt dan verandert de achterste sonde dus niet.
Kennelijk is er iets met de brandstofdruk aan de hand. Waarschijnlijk loopt deze tot 0 bar terug bij stilstand. Dat is eenvoudig te meten. Controleer dan ook de brandstofdruk bij draaiende motor.
Als ik met een koude motor uitlees dan zie ik dat de 1e sonde na even langzaam omhoog klimt naar de 0.5V
De 2de sonde staat al gelijk op 0.465v en veranderd helemaal niet ook niet als ik de auto start.
Ik heb helaas geen brandstof druk meter tot mijn beschikking. Ik zou ook niet weten waar de aansluiting bij een Renault twingo zou moeten zitten. Maar is het mogelijk dat de auto slecht aanslaat vanwege een de 2e sonde?
3 jaar
Short duel trim blijft gaat op en neer tussen -2% tot 4% maar de long duel trim blijft hangen op 28.1% en veranderd totaal niet
3 jaar
Ik heb ook de stekker van de 2de O2 sonde er af getrokken en de waardes blijven precies hetzelfde
3 jaar
Alles wat jij opnoemd heeft weinig met slecht aanslaan te maken. je zult zoals reeds gemeld echt eerst de brandstofdruk moeten(laten) meten.
Het ziet er naar uit dat de 2e lambdasonde helemaal niets doet.
Een Long Term Fuel Trim van 28% geeft aan de motor in de basis veel te weinig krijgt.
Dit is geen normale waarde. Mogelijk een gevolg van een te lage brandstofdruk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar