Hallo experts,
Klant rijd vanmiddag met auto naar huis en plotseling begint motor te haperen en stotteren, auto tijdens het rijden op benzine gezet, klacht werd iets minder maar auto blijft zeer slecht lopen en heeft geen trekkracht meer.
We hebben geen testkast in ons bezit maar het volgende geconstateerd:
Géén overmatig druk op het koelwatersysteem of luchtbellen in het expansietankje. Geen koppakking lek.
Stationair loop motor netjes, echter bij plots vol gas geven hoor je een kort moment gesis, motor wil dan bijna afslaan maar komt dan iets later wel hoog op in toeren. Een enkele keer hoorden we een knal, net of onsteking niet goed is.
Het gasklephuis is elektronisch, maar aan het uiteinde van de gasklepas (rechts) zien we een glimmend plaatje, het is net of hier iets weg is???? Het lijkt er op dat het gesis bij plots gasgeven daar ook ergens weg komt.
Van de 4 bougies zijn 3 bougies zwart van het roet. 1 bougie is mooi grijs.
Klant merkte wel op de de laatste weken het starten (aanslaan) van de motor wat moeilijker ging dan voorheen.
We zitten zelf een beetje te denken in de richting van defekte of slecht funktionerende bobines, maar het gasklephuis bevreemd ons ook.
Auto heeft een km stand van 166000 km
Volgende week dinsdag wil ik de auto even uit laten lezen bij de renault dealer, maar misschien heeft iemand van u een idee in welke hoek gezocht moet worden.
Bvd.
Erik Schrotenboer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tsja, ik weet niet hoe de andere experts erover denken, maar dit klinkt me als een gecombineerd probleem... Het haperen en stotteren lijkt op een bobine/bougie probleem, de bougies moeten in ieder geval goed zijn en die doen niet zoveel pijn in de portemonnee dus gezien de toestand gewoon vernieuwen. Bobines komen vaak voor dus goed controleren, het makkelijkst door stekkers van injectoren te trekken en kijken welke cilinder niet of minder meedoet.
Het starten en haperen met gasgeven klinkt als een plakkend gasklephuis maar die slechte bougies kunnen ook een oorzaak zijn. Desalniettemin (mooi woord he) vervuilen de gasklephuizen meer als regelmatig en is het goed reinigen daarvan een behoorlijke aanrader. Let wel op dat deze dan ook opnieuw ingelezen moet worden, hier kom je niet onderuit. Ik weet niet of dat ook zonder testkast kan.
Succes, Wouter
Het lijkt wel of dat de katalijsator verstopt zit.Komt er bij veel gasgeven nog wel een beetje druk uit de uitlaat achter ??
Probleem opgelost 1 bobine defekt en 4 bougies vernieuwd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar