Slecht starten Renault Laguna 1997 (bij koude motor of na lange stilstand)
Hallo, ik heb een probleem met starten, auto slaat pas aan na drie of meer startpogingen.
Heeft hij eenmaal gedraaid, of bij nog warme motor tot na ca. 4 uur, slaat hij wel direkt aan en blijft goed daaien.
Onder het rijden zowel benzine als gas geen probleem.
Startblokkering werkt via zender op sleutel, met ontvanger bij binnenspiegel en werkt dus wel goed.
Auto/computer drie keer uit laten lezen bij plaatselijke dealer, foutmelding was telkens Nokkenas sensor.
Bij deze dealer nieuwe Nokkenas sensor gehaald en zelf geplaatst.
Probleem is nog hetzelfde (het leek de eerste dagen verbeterd)
Volgens automaterialen handel zou het kunnen dat de sensor ingelezen moet worden ?? Maar dealer heeft hier niets over gezegd dus zou het niet nodig zijn of heeft men hier niet aan gedacht.
Diverse stekker verbindingen onder motorkap en zekeringen schoongemaakt en ingespoten met (elektro) contactspay.
Sindsdien loopt de moter nog mooier/soepeler stationair, maar soms iets hoger toerental stationair tot ca 1100 toeren.
Vorig jaar nieuwe bobines geplaatst en rijdt en start sindsdien perfekt. (was vanwege ploffen, gaf te zwakke vonk)
Het probleem met starten bestaat nu sinds enkele maanden.
Wie weet er raad waarom motor niet direct aanslaat ??
Alvast bedankt,
Hennie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loopt tie op benzine goed?.
Misschien start tie op 2 brandstoffen.
Dit komt weleens voor.
Wat voor gasinstallatie zit erin?.
Hallo, bedankt voor de reaktie..
Zoals gezegd loopt hij zowel op benzine als op lpg perfect. (pakt goed op, zonder inhouden)
Met starten duurt het langer voor hij aanslaat maar als hij eenmaal start loopt hij normaal.
Er zit wel een g3 installatie in, ik meen zo van Vialle.
Als je zegt dat hij mogelijk op 2 brandstoffen start bedoel je waarschijnlijk dat de lpg afsluitklep iets lekt ?
Met rijden merk ik er niets van.
Als de motor dus niet door en door koud is (langer dan 5 uur stilstaat) start hij ook meestal direkt.
Alleen is het dan wel vreemd dat de diagnose apparatuur van de dealer 'Nokkenas sensor' meldt (maar ook dus na vervanging sensor en schoonmaken ervan geen verbetering)
16 jaar
Stekkers van nokkenas sensor en krukas sensor ook vervangen, niet alleen de sensor zelf. Bekende Renault problemen.
[quote=pieterp9094]Stekkers van nokkenas sensor en krukas sensor ook vervangen, niet alleen de sensor zelf. Bekende Renault problemen.[/quote]
Krukas sensor ? , kan die ook invloed hebben op het slecht starten met deze storingsmelding (nokkenas sensor) als gevolg ?
Zijn stekkers los te krijgen ? Anders zou ik er andere vlakstekkers aan moeten knijpen en dat is niet erg waterdicht.
(Alternatief is de stekkers uit elkaar halen en draad afknippen en opnieuw knijpen of solderen, is een heel gepiel)
Moet er nu iets ingelezen /ingeleerd of gereset worden na vervanging van de sensor ?
Waar zit de krukas sensor ? Aan de krukaspoelie-kant of aan de andere kant van het blok ?
Er zit ook nog een sensor (aansluitstekker) halverwege de motor (tussen 2e en 3e cilinder) aan de buitenkant. Deze sensor misschien ? Stekker ziet er niet best meer uit, waar is deze stekker van ?
Hopelijk kunnen jullie hierop antwoord geven.
B.v.d.
16 jaar
Renault dealer heeft wel stekkers. Sensor zit op het koppelingshuis, dus niet aan de krukaspoelie kant en ook niet halverwege, dat zal een temperatuur sensor of klopsensor zijn. Resetten of inleren is niet nodig als ik het goed heb.
Dat is de beruchte bdp-sensor.
Zijn gemodificeerde stekkers en sensor voor.
16 jaar
[quote=primera p11]Dat is de beruchte bdp-sensor.
Zijn gemodificeerde stekkers en sensor voor.[/quote]
Bedoel je die stekker tussen 2e en 3e cilinder ?
Betekent dit dat die sensor ook vervangen moet worden als deze stekker vervangen wordt ?
Die stekker ziet er niet zo gezond meer uit, maar betekend dat dat die (stekker of sensor) ook startproblemen kan veroorzaken ? (met als melding Nokkenas sensor)
Alvast bedankt voor de reakties,
M.v.gr,
16 jaar
Zit op de krukas.
16 jaar
Bedankt alvast, zullen morgen eens e.e.a. beter bekijken.
16 jaar
Zit op de krukas bij de versnellingsbak.
16 jaar
Hallo,
Wat zaken gecontroleerd: Laguna 2.0 Motortype F3R J728 (83 KW)
1) Krukas positiesensor gecontroleerd: Weerstand gemeten en is 259 Ohm i.p.v. de 220 Ohm die opgegeven staat. Stekker en bekabeling zag er nog goed uit. Toch stekker licht ingespoten, schoongemaakt met contactspray en veerpennen iets breder gezet. Bij bewegen bedrading geen verschil in weerstand dus lijkt geen draadbreuk aanwezig.
2) Nokkenas positiesensor: bekabeling gecontroleerd en ook hierbij stekker nogmaals schoongemaakt en iets veerkracht bijgezet.
3) Temperatuur sensoren aan blok: Gecontroleerd, ingespoten en schoongemaakt. Blijkt wel dat er nu een klein probleem opgelost is dat temperatuurmetings-display wegviel op dashboard.
4) Klop sensor: Onduidelijk of ik deze ook gelijk heb schoongemaakt. Heb alle sensormetingen aan voorzijde blok gehad dus zou hij erbij hebben gezeten. Zou overigens niets met slechte koude start te maken kunnen hebben wat ik begrijp volgens Autodata.
Resultaat: Auto start nog steeds niet de 1e keer. Pas ca de 4e keer sleutel aanzetten slaat de motor aan. Probleem alleen aanwezig bij koude motor/ lange stilstand ca 5 uur.
- De weerstands afwijking van de Krukas sensor is opvallend maar hij start er wel op (en direct bij warme motor). Is het raadzaam de krukassensor toch te vernieuwen en hier dan evt. gelijk zo'n modificatiestekker-set aan te monteren ??
- De nokkenas sensor was al pas vernieuwd. Ook hier nog gewenst om een nieuwe stekker aan te monteren wat jullie al eerder gemeld hadden? Is dat ook zo'n gemodificeerde of een orginele stekker ?
- Wat voor krimptang is er nodig om die stekkers/pennen te monteren ? (eventueel solderen ? )
Alvast bedankt voor jullie adviezen. Oh ja, de storings diagnosemelding volgens Renault dealer was Nokkenas sensor. Wel vreemd want bij het storingscode-overzicht dat ik heb staat geen nokkenas sensor vermeld. Als dit op basis van tekstberichten gemeld wordt zouden storingscode lijsten inhoudelijk toch moeten overeenkomen.
Gaarne nogmaals advies..
16 jaar
waarschijnlijk zijn je hydraulische klepstoters niet goed meer. als de motor dan te lang stilstaat dan lopen ze leeg en gaan de kleppen niet open. is een vaker voorkomend probleem bij renault. ik denk dat als de klepstoters vervangen worden dat dan het hele probleem over is.
16 jaar
[quote=Mausx]waarschijnlijk zijn je hydraulische klepstoters niet goed meer. als de motor dan te lang stilstaat dan lopen ze leeg en gaan de kleppen niet open. is een vaker voorkomend probleem bij renault. ik denk dat als de klepstoters vervangen worden dat dan het hele probleem over is.[/quote]
kleppen zijn niet hydraulisch bij dit type.
het beste is om hem in koude toestand uit te lezen en te kijken naar temp en starttoerental en dat soort zaken.probeer eens om hem een paar keer op contact te zetten en dan te starten zodat ie in ieder geval een druk in het brandstof systeem heeft
Hoi Hennie,
Heb de de krukas positie sensor ook al los gehad?
De neus van de sensor wil nog wel eens erg vuil worden waardoor het signaal verzwakt.
Wie weet.....
Bedankt abc; zal je tip wat nader proberen...
[quote=SV]Heb je de krukas positie sensor ook al los gehad?
De neus van de sensor wil nog wel eens erg vuil worden waardoor het signaal verzwakt.
Wie weet.....[/quote]
De sensor zelf is niet losgeweest maar zag er zo wel schoon uit, ook de neus. Bij iets verdraaien van de krukas en loskomen van zo'n nokkentand reageerde hij wel opdat de weerstand nog iets hoger werd. (Dus in eerste instantie met een halve nok voor de sensor meette ik 259 Ohm i.p.v. 220 Ohm, dus mogelijk al als gevolg van een beetje inductie. Echter na verdraaien krukas met nok niet meer onder de sensor was de weerstand nog iets hoger. Weet niet meer precies maar dacht ergens ca. 270 Ohm. Sensor is dus een inductief type en bij stilstand zou de weerstand constant 220 Ohm moeten zijn toch..
Gaarne advies op mijn vorige bevindingen en vragen van 21:38 ofdat ik de krukas sensor anders alsnog moet vervangen en evt ook nog die stekkers.. (met krimptang?)
Overigens is de cilinderkop met kleppen al gereviseerd ca 2 jaar geleden. Kleppen waren uitgesteld en was daar door garage al bij vorige beurt op gewezen dat dat er aan zat te komen, was er dus op tijd bij en is ook door garage uitgevoerd.
Alvast bedankt..
16 jaar
Hoi Hennie,
Met de nokkenas sensor lijkt mij niks mis.
Zoals ik al aangaf haal de krukas sensor er maar eens uit en maak hem eens schoon.
Er blijft vaak vuil aan hangen.
Er is inderdaad een modificatie voor de krukas sensor maar ik dacht dat dat voor de latere typen was.
Dat zou je bij de dealer even na moeten vragen.
Als je een toerenteller in het dashboard hebt kijk dan eens of deze iets doet als de motor niet wil aanslaan.
Bij de meeste auto's loopt hij ook bij start toerental iets op.
Zo niet verdenk ik toch de krukas sensor.
gr, Steef
Krukas sensor eruit gehad en schoongemaakt met wasbenzine. Zat wel een zwarte laag op.
Wat betreft de tips van jullie om contact eerst een paar keer aan te zetten vooralleer te starten, en om tijdens start naar de toerenteller te kijken, kan ik hier morgenvroeg pas naar kijken als hij goed koud is.
Dan zie ik ook pas of het schoonmaken van de krukas sensor geholpen heeft.
Alvast bedankt voor de tips..
16 jaar
Hallo, de bevindingen:
- Heb zelf krukas sensor vervangen door nieuwe (een monteur zei dat deze boven 250 ohm altijd vervangen wordt). Resultaat leek bemoedigend. Starte 1e dag zowel 's morgens als 's middags meteen bij de eerste poging. Vandaag, de tweede dag, lijkt het iets moeizamer te gaan dan gisteren. Starte vanavond pas bij 2e startpoging. Moet het even een paar dagen aanzien voordat we een conclusie kunnen trekken.
- Overigens zijn de krukassensoren/stekkers van de nieuwere Laguna's (van na bj 2000) gemodificeerd. Ik kreeg nog gewoon een orginele sensor met dezelfde stekker mee ter vervanging van mijn oude krukassensor.
- Wat betreft de eerdere tips: De toerenteller gaat altijd pas iets aangeven zodra de auto start/(gestart is).
(Hier kon ik dus voorheen geen verschil zien met wel of niet direct de 1e keer starten)
- En wat betreft het contact een paar keer aan en uit te zetten voor te starten, gaf dit ook geen verbetering.
16 jaar
Wat nu niet duidelijk is is of je de stekker ook vervangen hebt. Zeker als er al eerder aan de contacten gebogen is kan het tijdelijk helpen maar gaat het uiteindelijk toch mis.
Feit dat de auto na vervangen van de sensor al weer beter startte is een teken dat het toch in deze sensor zit.
Idd Pieterp, als je geen gemodificeerde stekker hebt kun je net zo goed de oude doorsolderen.
Het gangbare is dat de stekker en de kabel vervangen word.
16 jaar
Hoeveel kilometer heb je gereden na de koprevisie en heb je al de klepspeling al
gecontroleerd?Moet om de15.000km!
Hoi,
Dit probleem heb ik ook gekend, weliswaar met een dieselmotor maar toch. Ook kende ik het probleem dat de auto pas na 3 of 4 keer starte en dit werd uiteindelijk steeds slechter. Ook al het bovengenoemde, voor zover dit betrekking heeft op een diesel, gecontroleerd. Sensor 2 maal vervangen maar geen succes.
Het probleem was uiteindelijk het volgende. De stroomkabel naar de startmotor die stoort op de kabel van de nokkenas sensor. Leg deze twee uit elkaar zodat deze niet meer op elkaar kunnen storen, mogelijk is je probleem dan verholpen. Tenminste, bij mij was dit zeker het geval.
Succes.
16 jaar
Hallo, Even een update wat betreft de bevindingen.
1) Auto starte inderdaad beter na vervangen van de krukassensor en is dat ook wel blijven doen, alhoewel wel wat wisselvallig.
De eerste weken was het zoals ik al eerder meldde; Starte 's morgens meestal bij de eerste poging. 's Middags na het werk leek het wat moeizamer te gaan, startte 's dan meestal pas bij 2e startpoging.
In ieder geval een grote verbetering t.o.v. de 4 keer die ik voorheen moest aanleggen.
Nu het vreemde: na een paar weken leek het wel of hij beter ging starten, bijna altijd de eerste keer aanslaan. Dit was wel op het moment dat het weer wat warmer werd, nu al weer enige weken geleden. Echter ook daarna nog voorgekomen dat hij pas de 2e (of soms 3e keer pas startte), niet echt een relatie met het weer of vocht te herkennen.
's Morgens lijkt hij dus nog het beste te starten, maar het blijft wisselvallig.
Moet het dus nog wat langer aankijken voor we meer zekerheid hebben of het zo blijft.
Wat betreft de startpogingen bedoel ik gewoon hooguit enkele seconden de sleutel omdraaien, dus niet echt doorstarten, hoeft normaliter ook niet als hij direct start.
2) Na de koprevisie 1,5 jaar geleden is er na zo'n 15000 km een controle van de klepspeling uitgevoerd. Deze was nog uitstekend en hoefde niet nagesteld te worden. Nu zijn er intussen weer zo'n 15000 km bijgekomen maar het startprobleem bestaat al sinds dit voorjaar, dus ik zie het los van de klepspeling.
3) De opgeslagen storingscode Nokkenassensor zou op een gegeven moment zelf moeten verdwijnen. Om nu dat weer te laten controleren bij de dealer kost me weer geld terwijl ze toch geen oplossing kunnen aandragen.
Schijnbaar zou je die code kunnen wissen middels het tusselstuk wat tussen accu en min-kabel zit aan de plus pool te leggen (bij verder losgekoppelde plus-kabel.) Dit werd me verteld door een ex-monteur en wil soms wel eens werken, maar soms ook niet, afhankelijk van auto en motortypes e.d.
Weet iemand of dit ook voor een 97-er Laguna 2.0 8 klepper, Motortype F3R J728 (83 KW) geld ?
4) Zal ook de startmotor kabel nog nalopen maar deze loopt zover ik me herinner niet parallel aan de kabelboom of bij sensoren.
5) Weet nog niet wat de weerstand van deze nieuwe krukas sensor is. Zou in ieder geval onder 250 Ohm moeten liggen maar is nog niet nagemeten.
Al met al een verbetering tot nu toe. Volgende update volgt later..
Alvast bedankt allemaal voor het meedenken en de tips.
16 jaar
Hoi Henny,
Ik had vrijwel hetzelfde probleem deze week bij mijn 1.8 Laguna en ben aan het meten geslagen.
Al vanaf het begin verdacht ik de koelvloeistoftemperatuur-sensor. Omdat ik deze vorig jaar vervangen had kon ik niet geloven dat deze kapot was, echter kwam ik erachter dat er 2 koelvloeistoftemperatuur-sensoren in het thermostaathuis zitten. 1 is voor het dashboard (voorop thermostaathuis, groen, 3 aansluitingen) en 1 voor het motormanagement (achterop thermostaathuis. wit, 2 aansluitingen).
Onlangs heb ik mijn cilinderkop gereviseerd en is dus een en ander los geweest, zo ook de hallsensor. Deze gaf een permanente foutmelding tijdens uitlezen, maar na afstellen (deze sensor rakelings langs het nokkenaswiel zitten) was de foutmelding verdwenen.
Een paar weken geleden merkte ik weinig tot niks van de storing, omdat de buitentemperatuur nog hoger lag. Op dat moment moet er nog geen zware brandstofverrijking plaatsvinden. Wanneer de temperatuur flink lager ligt, moet dat wel gebeuren en merk je het ook pas.
Hallo Mytem,
Zal dat met die koelvloeistof sensoren nog wel eens beter bekijken.
Momenteel spelen de startproblemen eigenlijk geen rol meer.
In sept-okt 2008 zijn de start problemen eigenlijk vanzelf verdwenen.
Mogelijk als gevolg van het automatisch wissen van de storingscodes uit het geheugen.
Heb ook nog een grote beurt laten uitvoeren en de kleppen laten stellen maar dat viel niet samen met het verdwijnen van de problemen.
Feit is wel dat hij beter is blijven starten bij koude motor (bij warme motor was er al geen probleem)
Allemaal bedankt voor de reacties.
15 jaar
Hallo, even een update met de uiteindelijke oplossing
In 2009 weer meer last gekregen van startproblemen.
Uiteindelijk bleek het injectiesysteem vervuilt door gomvorming van de benzine.
Benzinetank en leidingen compleet gereinigd en injectiesysteem vervangen.
Daarna altijd direct aanslaan bij starten. (Problemen speelden dus al langer a.g.v. te oude/vervuilde benzine.)
Hopelijk hebben jullie wat aan deze wetenschap.
Groet,
Hennie
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar