close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Slecht stationar lopen op LPG

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Beste technici en autoliefhebbers.

Ik heb een probleem met het stationair lopen van mijn laguna (II, model voor de grand tour) en wel met name op gas. Ik heb de auto in feb 2005 gekocht en had toen geen problemen met het rijden op gas. Echter afgelopen winter ging mijn auto steeds slechter lopen en slaat zelfs regelmatig af wanneer deze op gas rijdt. Hij slaat af wanneer de motor nog koud is maar ook af en toe na bjvoorbeeld 20 km rijden wanneer je afremt voor een rotonde en de motor terug gaat naar stationair.
Ik heb de computer uit laten lezen bij de Renault dealer, daar werd een foutmelding gevonden op een lambda sonde. Ik heb de auto hier niet laten repareren omdat ze geen helder verhaal hadden en zichzelf wel erg veel ruimte gaven voor eventueel meerwerk als het toch niet de oorzaak zou zijn.
Bij een LPG-inbouwstation in Rijssen de computer nogmaals laten uitlezen, daar werden geen foutmeldingen gevonden, computer gereset. Bij een andere garage de lambda sonde laten controleren en deze functioneerde naar behoren.
Al met al is er dus geen duidelijke oorzaak gevonden voor het probleem.

Nu de winter voorbij is en de temperaturen weer stijgen valt mij op dat ik steeds minder last heb van slecht stationair lopen. Duidelijk is dat wanneer de buitentemperatuur 12°C of lager is er wel veel problemen zijn en wanneer de temperatuur 13°C of hoger is de problemen veel minder zijn. Hoe warmer de buitenlucht hoe beter de motor stationair loopt.

Wat ik hoor wanneer de auto stationair slecht loopt is een stotend onrustig geluid van het motorblok, het toerental is erg onregelmatig en zakt vaak ver naar beneden om uiteindelijk, en soms is dat al snel, af te slaan.
De motor slaat soms al af wanneer je terugschakelt voor een kruising/rotonde, door de koppeling dan weer op te laten komen slaat de motor weer aan en kun je gewoon verder.
Bij het verdere rijden heb ik nauwelijks problemen, heel af en toe houdt de motor ineens wat in als je stevig accelereerd maar vergeleken met het staionair lopen beschouw ik dit niet als een probleem.

Is er iemand die ervaring heeft met bovengenoemde en mij mogelijk kan vertellen wat het probleem is? Vooral de buitentemperatuursafhankelijkheid lijkt mij mogelijk een punt van herkenning???

Als e.e.a. vrij gemakkelijk op te lossen is wil het zelf uitvoeren (ik heb geen ervaring met renault maar ben wel technisch aangelegd, heb een oude VW kever waar ik zelf alles aan doe).

Bijvoorbaat hartelijk dank voor jullie mogelijke reactie en denkwerk!

Arno

Geplaatst door

Flat4_63 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is er echt niemand die dit probleem eerder heeft gezien?

Flat4_63 0

18 jaar

Arno, vertel eerst es wat meer over het merk / soort gasinstallatie je hebt. Denk je dat wanneer een lpg station de storing niet vind jijzelf wel de storing kunt herstellen of traceren? Ben bang dat je er niet onderuit komt je beurs te trekken. Dat kun je natuurlijk geen enkel garage bedrijf kwalijk nemen. Maar goed, geef eerst maar es aan wat voor installatie je in de auto hebt.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hallo Sytze,
Ik heb wat gegevens van de installatie overgenomen, ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt:
- Installatie is van Eurogas
- Versie RE 11261
- Serienr SN00021206
- Ingebouwd in oktober 2000

Ik heb er geen probleem mee om de auto naar de garage te sturen maar ik hoop dat iemand op deze site het probleem bekend voorkomt. Zo kan er misschien wat gerichter op het probleem afgegaan worden en is de garage minder tijd kwijt aan zoekwerk. Dus vandaar mijn vraag.

Arno

Flat4_63 0

18 jaar

Heb je een gaspomp in de tank of heb je nog een verdamper onder de kap?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

DAg Arno, ik heb een laguna 2002 met LPI installatie en heb ongeveer hetzelfde probleem alleen doet de auto hetzelfde als ik alleen op benzine rijdt. (even checken dus) uitlezing gaf niets aan maar tijdens een CO2 test kwam deze van 0,2 naar soms 7. Lijkt een magnetisch veld probleem in de electronica te zijn, maar men is er nog niet uit. ze hebben de bobine's vervangen zonder langdurig beter resultaat. Ik hou je op de hoogte als ze eruit zijn ( zijn al de derde week ermee bezig met veel gefilosofeer, kost hoe dan ook geld)
Gr, Joost

Joost 0

18 jaar

Sytze,
Verdamper zit onder de kap.


Hallo Joost,
Mijn laguna heeft die problemen gelukkig niet op benzine, aleen gas geeft problemen zodra het buiten kouder wordt (<13°C). Ik ben benieuwd wat voor oplossing er gevonden wordt voor jouw auto, misschien heb ik er ook iets aan.

Groeten,
Arno

Flat4_63 0

18 jaar

Hoe hoog of laag is de motortemperatuur? Want voor het goed functioneren van de verdamper moet er voldoende warm water zijn. Dus als dat om de een of andere reden te laag blijft, dan krijgt de motor te weinig gas.

sgm 0

18 jaar

Hallo Bas,
De motortemperatuur lijkt in orde te zijn, de thermostaat geeft een normale (hogere) uitlezing in het dashboard. Op gas rijden geeft doorgaans ook geen problemen wanneer de motor warm is, ik heb voornamelijk problemen bij een koude motor. Bij echt lage buitentemperatuur loopt de auto niet best meer op gas en slaat dan wel eens af (ook wanneer de motor warm is, normale bedrijfstemperatuur).

Nu is mijn auto van de week bij de garage geweest en lijkt het erop dat of het spruitstuk lek is (misschien een scheurtje) of dat de pakking van het spruitstuk lekt. Weet iemand of dit een nadelige invloed heeft op het rijden op gas (denk hierbij ook weer aan dat ik boven de 13°C buiten temperatuur geen problemen heb en naarmate de temperatuur hier verder onder ligt de problemen toenemen)?
Binnenkort wordt dit onderdeel nader bekeken en zonodig vervangen.

Groet, Arno

Flat4_63 0

18 jaar

Nou dat dacht ik wel he!!! Tuurlijk is dat van grote invloed op gas, je vacuum valt weg waardoor de trek naar gas ook deels wegvalt. Dus eerst maken, zo kan het echt niet!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Binnenkort laat ik dit mankement sowieso repareren, hopelijk met een tweede hands onderdeel van de sloop.

Sytze, is het logisch dat mijn auto ondanks de lekkage boven de 13°C buiten temperatuur wel goed loopt? Kan dit euvel temperatuur afhankelijk zijn?

Bedankt voor je reacties zover!

Groet, Arno

Flat4_63 0

18 jaar

Ja dat kan. Met wisselende temperaturen kan iets meer of minder uitzetten en dus de lekkage veranderen. Ook heeft de motor bij een warmere buitentemperatuur, -zeker bij een koudstart, minder gas nodig, en zal hij wellicht eerder aanslaan en gemakkelijker (goed) blijven lopen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.