Renault Kangoo: sleutels defect wat nu?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik heb sinds een half jaar een Kangoo. Op zich een prima auto alleen is er nu toch het e.e.a. mis.
Toen we de auto kochten vertelde de verkoper dat je om de auto te starten, je de sleutel moest indrukken (centrale deurvergrendeling) en de sleutel dan moest draaien in het contactslot. De auto startte dan. Het lampje op het dashboard knipperde snel. Na indrukken van het knopje bleef het lichtje branden en kon je starten. Wij weten inmiddels dat dit niet de gebruikelijke procedure is bij een Renault...
Al snel was er een probleem met de sleutel. Deze deed het soms wel en soms niet. Snel de reserve gebruikt en met die sleutel hebben we de rest va de tijd gestart.

Nu het probleem: vrijdag twee weken gelden, wou ik wegrijden. Deed de sleutel het niet meer; startonderbreker bleef vrolijk knipperen. ANWB gebeld; batterij vervangen, auto resetten (accu eraf) en nog wat verder experimenteren maar zonder succes. 's avonds dus met de reserve sleutel de auto opgehaald. Meteen naar de sleutelkopiereeder gegaan. Sleutel bleek niet kopieerbaar (te slecht signaal ofzo). Dus maandag direct naar de lokale Renault dealer. Deze heeft a.d.h.v. de code die in de sleuteldop staat een lege sleutel bij Renault Belgie (centraal magazijn) besteld. Ook zochten zij in het sleutelregistratiesysteem (a.d.h.v. het chassisnummer). Dat systeem gaf geen code. Deze was "niet bekend in het systeem". Balen dus. Nu bleek de lege sleutel ook de verkeerde code te hebben.

Inmiddels werkt ook de reservesleutel niet meer en staat de auto al een week stil (voor de deur van de dealer).

Nu wist ik me te herinneren dat ik bij de aankoop de historie van de auto heb gezien en dat daar ook al melding werd gemaakt van een nieuwe sleutel. Bij navraag bleek dat de auto al eerder identieke problemen heeft gehad. (1997). Hiervoor zijn bij renault Twee nieuwe sleutels, een decoder en een rekenunit vervangen (dat laatste weet ik niet meer zeker). Deze ingrepen hebben het probleem niet opgelost.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Nu las ik dat de startbeveiligingscode 'eruit kan worden geveegd (uit de rekenunit?). Heb je hier de noodkode voor nodig?
Hoe kom ik aan een noodcode. Ik zag wel een progje op een engelse website.
Alle hulp is welkom!

novice

Geplaatst door novice , lid sinds 11 jaar geleden

26 Reacties

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

kan alleen via de dealer
deze zet de auto aan de computer
logt in op de fabriek
en de fabriek doet de rest
ze weten dus ook bij de dedaler niet wat er voor programering gebeurd en welke codes
(anders kan een crimi mecanicien effe de bestelde auto's ophalen)

Siem Bijman PRO, 11 jaar geleden

Vervelend dat de dealer hier ook niets mee aan kan, want ik meen dat er anders via een noodcode in elk geval nog gestart kon worden. Toch moet dit via het officiele kanaal opgelost kunnen worden, alleen zal daar wel een kostenplaatje aan vast zitten.

Maar mijn ervaring met al die beveiligingstrucs is dat de enige die er altijd "last" van hebben de monteur(via zijn verkopende collega) en eigenaren zelf zijn en niet het dievengilde, maar dat even terzijde.

novice, 11 jaar geleden

De dealer zegt (en heeft op papier laten zien) dat hij de noodcode heeft opgevraagd a.d.h.v. de code die in de sleutel staat gelazerd. Deze pasten niet bij de auto. (misschien de sleutelcode foutief geintepreteerd of opgescreven?)

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

klopt er is zoals je schrijft al eens een andere sleutel ingwzet
dat is denkelijk niet goed verwerkt of veranderd op de sleutel
dan heb jij als client nu een probleem

Diag PRO, 11 jaar geleden

Hey,
Startblokkeering is bij renault altijd XXXX, Je schijft dat de kangoo in 1997 ook dit probleem had maar je omschijft de auto uit 2001. Als hij uit 1997 is zou het kunnen dat je als dealer zijnde een code opvraagd je met meer informatie een 2de code krijgt die het wel doet. Als er op je kenteken 2001 staat maar hij is van 1997 dan is het een import en is die kans ook enorm aanwezig. Nou is er in die tijd veel gespeeld met startblokkeering dus ik kan niets garanderen maar omstreeks bouwjaar 1997 kon de monteur met de clip (uitlees computer renault) sommige startblokeeringen gewoon uit schakelen. Als de auto van 2001 is zou hji direct moeten werken (bij een nieuwe sleutel besteld) maar als hij van 1997 is dan kun je de nieuwe sleutel zelf inprogrameren m.b.v je deuren open/sluiten knopje en de noodcode. Deze noodcode kun je ook gebruiken om de startblokkeering er eenmalig af te halen zodat je nog wel met je auto kunt rijden, doe je hem dan uit zou je de procedure weer moeten doen om hem aan te krijgen.

Na veel tekst kortom,

Bij een juiste dealer en een monteur met verstand ervan zou dit alles geen probleem moeten opleveren, meerdere dingen proberen, en dan moet hij toch echt in een uur of twee klaar kunnen zijn.......

Met vriendelijke groet,

Erik van Sloten

abc PRO, 11 jaar geleden

rekeneenheid inspuiting opsturen naar actronics deze kunnen de startblokkering er uit halen

novice, 11 jaar geleden

@Diag; excuus mijn fout. De auto is van 2001 en stond in 2007 al eerder in de renaultgarage. De dealer had een lege sleutel besteld maar deze funct
ioneerde niet.

@abc Heeft het bedrijf dat je noemt nog meer nodig als de rekeneenheid inspuiting? Weet je iets meer over de kosten?

Iedereen alvast bedankt voor jullie reacties!

abc PRO, 11 jaar geleden

neem ff contact met ze op www.actronics.nl ik geloof kopie kenten en rijbewijs

novice, 11 jaar geleden

thnx, mail is verstuurd, ik hou jullie op de hoogte.

novice, 11 jaar geleden

via mail contact gehad met actronic. Zij geven aan de startblokkering van deze ECU niet te kunnen verwijderen. Iemand nog een andere suggestie?

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

nieuw stuurapparaat(zekering kast) en dan met apparatuur(fabriek) programeren
of je moet de bijbehorende noodkaart hebben
alleen dan kan de sleutel geprogrameerd worden

8je PRO, 11 jaar geleden

Als ik het goed begrijp krijgt je dealer geen noodcode om de sleutel in te leren? Als ik het goed heb, kan je dealer met de clip een reservecode opvragen en deze doormailen naar de t.d. van renault. Zij sturen die code dan door naar frankrijk en die kunnen dan de code achterhalen. Voor het achterhalen van de reservecode moet de dealer wel eerst contact opnemen met de t.d, er is namelijk ook een wachtwoord voor nodig.
Let wel, zoals DIAG al schreef, er zijn in de loop der jaren erg veel verschillende systemen geweest, dus of het bij jou zo werkt weet ik niet zeker maar is het proberen waard.

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

8je
er is al eens met de sleutels iets gedaan
dit is (blijkbaar) niet goed geregistreerd
en de nood sleutel(code key) is er ook niet
dan heeft ie een probleem waar de dealer EN de td niets mee kunnen

novice, 11 jaar geleden

@CARS&MOTORS & 8je bedankt voor jullie reacties.
Dat van het stuurapparaat begrijp ik niet zo goed? Op welke wijze heeft dit met de startonderbreking te maken?

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

stuur apparaat is een electronische module die de sleutel(s) leest en de code vabn de onderbroken delen en dan vergelijkt of ze bij elkaar horen
zo ja dan doet ie t
zo nee dan zegt ie/ga maar lopen
en omdat ze t niet kunnen uit lezen zul je dus alles weer bij elkaar moeten brengen
en dat is dus een stuur/lees module
en die is zover ik weet bij de oudere modellen in de zekering kast geintegreerd

novice, 11 jaar geleden

Tnx Jerry ,Ga het aan de dealer voorleggen.

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

laat weten als t gelukt is

novice, 11 jaar geleden

Idee doorgespeeld aan de garagist. Deze zag er weinig heil in. Hij heeft ook op ons verzoek contact gehad met de zustervestiging in Zaandam. Helaas wisten zij ook geen nieuwe oplossingen., De dealer wil nu de leenauto terug en geeft aan de stiring niet te kunnen helpen. Lekker zo'n merkdealer: Je kunt je sleutel/startonderbrekingssores alleen bij renault laten oplossen en dan is er een storing; kunnen ze hun eigen materiaal niet eens maken.
De dealer geeft aan dat we beter kunnen zoeken naar een bedrijfje dat die ECU schoonveegt. Deze zoektocht heeft weinig opgeleverd in het officiele circuit (zie eerder). Nu sta ik voor mijn gevoel met de rug tegen de muur.
De auto is 4 maanden geleden gekocht, nu kan ik er niets meer mee. De dealer geeft aan best naar een kabelbreukje te willen zoeken (a E 100 per uur) of om het hele zaakje te vervangen (a E 1500 +).
Ik ben als particulier en consument behoorlijk de dupe. beide oplossingen geven geen garantie. En ik heb geen zin om te investeren in een reparatie als de uitkomst onzeker is.
Het verkopende bedrijf moet hebben geweten van de storing (want eerder hebben zij de sleutels, decoder en inspuitunit laten vervangen (zonder resultaat; de storing bleef)). Of en hoe ik eventueel schade kan verhalen. Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Het is gewoon wel waardeloos dat renault zijn eigen spullen niet eens kan repareren (of tegen hoge kosten tijdelijk. Die auto kostte ons 4 maanden geleden E 4000,- Dus dat is een lekkkere afschrijving.

Tips en suggesties blijven welkom.
Indien iemand een bedrijf kent die de ECU kan deblokkeren en dit niet op het forum wil melden, stuur me een e-mail.

novice, 11 jaar geleden

Door tussenkomst van een goede bekende op dit forum, is e.e.a. gerepareerd. Ik kan weer vrolijk in het rond rijden. Vreemd is wel dat niet de merkdealer maar juist een niet merkdealer het probleem heeft opgelost. Maar goed dan was de rekening natuurlijk ook hoger geweest :-).
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Steven

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

bedankt voor de feedback
en meedenken is wat we hier allemaal proberen
s6

alfons262 PRO, 11 jaar geleden

nou zou ik toch eigenlijk wel willen weten hoe het uiteindelijk nu opgelost is!

Mercury PRO, 11 jaar geleden

Om te voorkomen dat minder goed bedoelenden dat ook op kunnen lossen sluit ik het probleem, Wil iemand de oplossing met de nieuwsgierige delen, mag hij dat per e-mail doen.

gr

Mercury Moderator Problemcar

Anna.B, 2 jaar geleden

beste Mercury Moderator Problemcar,

het is al weer een tijdje geleden deze blog, maar ik heb exact hetzelfde probleem.
ook 1 sleutel stuk en kosten minstens 250 euro. de andere sleutel van mijn kangoo uit jaar 2000 is ook bijna stuk. Dus 1 sleutel openen en starten en 1 sleutel alleen openen van de deuren. ik zou willen dat ik de start onderbreking er uit kan halen. dan heb ik gewoon 2 sleutels die ook starten. jou oplossing klinkt als muziek in de oren. Zou er graag meer over horen.
Mijn mail: mail-anna@ziggo.nl.


ik hoop snel van u te horen.
gr Anna. B.

Heino4267, 2 jaar geleden

Hoi Anna,

Je sleutel is niet kapot, de schakelaartjes worden door veelvuldig gebruik (en mogelijk vervuiling) minder.
Als je iemand in je omgeving hebt die elektronica kan repareren, kan die je sleutel repareren, daar heb je geen dealer voor nodig. In de sleutel zitten onder de knopjes kleine schakelaartjes, die gewoon via Marktplaats te koop zijn.
Dat kost je de spreekwoordelijke "geen drol".
Het enige is dat je iemand moet zien te vinden die goed kan omgaan met solderen/elektronica-reparaties.

TurboRonny, 5 dagen geleden

Hallo iedereen,
Noodgedwongen moet ik op een topic reageren van maar liefst 11 jaar oud maar dankzij google.. it's still alive :-))
Heb helaas het zelfde probleem met mijn Renault Kangoo 1.9 d-55 bouwjaar 2000. Het is een oud beessie maar loopt als een zonnetje en wilde er eigenlijk nog wel een een tijdje mee rijden totdat de milieuzones het echt onmogelijk hebben gemaakt. Hij staat al 2 weken stil, had 2 sleutels waarvan ik er 1 ben kwijtgeraakt, toen de andere sleutel in gebruik genomen die deed het steeds moeizamer totdat hij helemaal niet meer werkte. Noodcode/startcode opgevraagd bij de dealer, die werkt helaas niet via de centrale deurvergrendeling, heb me laten vertellen dat dit bij mijn model niet werkt, zou ingelezen moeten worden via de ECU. Geprobeerd de startonderbreker bij een bedrijf uit te programmeren en dat schijnt met deze Lucas ecu niet mogelijk te zijn. Was er ook nog de optie om met een mechanische aanpassing de blokkering te omzeilen door de afsluitklep op de brandstofpomp te vervangen, dat kan bij dit model ook niet. Nu de sleutel laten repareren, toch nog een beetje hoop, werkt wel de centrale deurvergrendeling maar starten ho maar. Is er nog iemand met een geniaal idee wat ik zou kunnen proberen? Ben benieuwd of er nog opties zijn. Alvast bedankt!

Heino4267, 4 dagen geleden

Gezien de leeftijd van je auto:
- de noodcode werkte alleen bij Renaults met een infrarode sleutelzender. Dat was t/m 1999 (en ouder), volgens mij is in 2000 overgeschakeld naar bluetooth zenders.
- op marktpl**ts zitten bedrijven die sleutels leveren/herstellen. Enkele van die bedrijven zeggen ook de startonderbreker uit te kunnen programmeren. Dat is een illegale actie en daarom beslist niet toegestaan.

Je sleutel heeft twee functies: Centrale deurvergrendeling (met behulp van de batterij in de sleutel) en autoherkenning. Dat laatste werkt ongeveer hetzelfde als de chip in kleding met antidiefstalpoortjes in winkels. Bij jouw auto zit een leesring achter de bekleding/om het contactslot heen: die zendt energie naar de sleutel en de sleutel antwoordt met een code. De garage kan hun computer aansluiten en in de live data zien of de sleutelcode wordt ontvangen.
Als geen sleutelcode wordt ontvangen, is (bij een nieuwe sleutel) de leesring kapot. Die kan worden vervangen door eenzelfde type leesring (van de sloop). Als wel een code wordt ontvangen door de auto, wordt je sleutel niet correct herkend en moet hij worden ingeleerd op de auto (met een computer).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.