close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: smoort en loopt beroerd

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 K7M 8v

geachte allen,

Ik heb hier een scenic staan welke redelijk moeilijk aanslaat (beetje gasgeven), en gigantisch smoort bij meer als half gas. Bij volgas geven slaat deze af.
Auto uitgelezen geeft een storing (2704 snelheidssensor onderbreking/ kortsluiting), snelheidsmeten werkt wel en ook bij meetwaarden in de KTS komt de snelheid tevoorschijn), maar deze lijkt me er niets mee te maken te hebben.

Voordat de auto hier kwam is door een andere garage al het volgende gedaan:

db riem gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd, compressie gemeten/kat gedemonteerd en gecontroleerd/ lufi gedemonteerd.

Doordat ik hier meerdere problemen met de brandstofpomp ben tegengekomen deze eerst uitgewisseld met een andere, geen resultaat, brandstofdrukregelaar vv, geen resultaat (ik heb niet de mogelijkheid de druk te meten. Tevens zijn de injectors getest en ok. Massakabel op dynamo zit vast en is ok, auto heeft lopende brandstofpomp en ontsteking.

Wat opvalt is dat de mengselcorrectie tijdens het smoren zeer erg oploopt, tevens geeft de lambda sonde net iets boven stationair een rafelig signaal, als je enigzinds gasgeeft gaat deze gelijk naar 1v (weer rafelig) en pendelt dan tusse de 0,8 en 1 v (niet regelmatig.

Ik heb eigenlijk geen idee meer, maar ik hoop dat jullie een nieuwe invalshoek kennen.

Groeten erik

Geplaatst door

02erik02 (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Motor staat te rijk, lambda moet pendelen tussen ongeveer 0,2 en 0,8 volt.
Wat zit hier op? Een mapsensor? Controleer dan het slangetje en de live data.

oldford 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de snelle reactie,

Deze heeft idd een map sensor, onderdrukwaardes zijn allemaal normaal (zowel koud als warm, en bij iedere gasstand). Toch voor de zekerheid de sensor vervangen, maar geen resultaat. Het slangetje had idd een klein scheirtje en had ik als eerste vervangen. Ook hierop geen resultaat. Net boven stationair pendelt de lambda sonde wel, maar met een beetje meer gas trekt hij m gelijk naarrijk en wordt er niets meer bijgeregeld.

Ik ga direct de computer opsturen naar actronics om te zien of daar mischien iets mee aan de hand is.

Groeten Erik.

02erik02 0
badge

15 jaar

Meet voordat je de ecu opstuurt eerst even de benzinedruk, misschien is de regelaar wel defect.
Volgende check zijn de injectors. Rail uitbouwen, grote bak eronder en even starten dan kun je het sproei-patroon zien en daarna of er een lekt.

oldford 0
badge

15 jaar

Oldford,

Bedankt voor het meedenken!! Echt Tof.

Echter is de regelaar al vervangen voor een nieuwe, en zijn de injectors al op de testbank geweest. Door de plastic slangen die aan de rail zitten met speciale clips kan ik de drukmeter er niet op aansluiten zonder de slangen te 'modificeren'. Ik ga ervanuit dat de druk goed is omdat ik een nieuwe pomp erin gezet heb om te proberen (en de vorige garage had brandstoffilter al vervangen) met een nieuwe regelaar. De eerste keer had ik de regelaar er ook niet goed ingezet en spoot de benzine ertussenuit met veel kracht, dus er is wel druk.
Ik heb nog even, klant is aan het nadenken wat hij met de auto wil.

Zeer veel dank, en mocht je (of iemand anders) nog ideeen hebben dan hoor ik het graag.

Groeten Erik.

02erik02 0
badge

15 jaar

Kan labda sonde niet gewoon verkeerde waardes geven?

garageburgwal 0
badge

15 jaar

Een niet alledaagse storing: Is de retour leiding van de brandstof wel volledig open en niet verstopt, afgekneld of zo iets?
Want dan krijg je ook een te hoge brandstofdruk.

Benzinedruk hoef je niet per sé voor bij de drukregelaar te meten. Als je de meter kunt aansluiten bij de ingang of uitgang van het filter kun je ook perfect meten.

oldford 0
badge

15 jaar

Alweer bedankt voor het meedenken!!

De retour is open, heb ik toevallig gecontroleerd toen ik de pomp verwisselde. De klant wil de computer opgestuurd hebben dus ik weet hopelijk dinsdag meer.

Het vervelende van deze auto is dat er overal van die vervelende plastic aansluitingen zitten voor de brandstofleidingen. Maar ik zal als de computer terug is toch nog iets proberen te verzinnen. Al denk ik niet dat het daar nog inzit, net boven stationair pendelt de lambda sonde wel mooi en zijn ook de uitlaatgaswaarden redelijk normaal (door het lichte schommelen in toerental niet perfect).

Ik heb tegelijk met de meting aan de lambdasonde de viergastester eraan gehad, en de lambda sonde meet idd goed. Ik vind het alleen zo vreemd dat het mmg niets terugregelt als de lambda constant rijk aangeeft. Er komt zelfs geen relevante storing naar boven.

Goed weekend,

erik

02erik02 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.