Renault CLIO: Soms slecht stationair met foutcodes

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4J C7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Goede avond iedereen,

Heb pas een clio aangeschaft met een brandend motorstorings lampje.
Vindt dat hij soms slecht start, laag toerental en soms schommelend. Meestal met koude start, maar ook niet altijd.

Bij het uitlezen stond er het volgende in:
P0420 Katalysator Systeem Efficiency Onder Minimum Waarde (Bank 1)

Deze gewist, lampje weg. Enkel na 1.5 week brande het lampje weer.
Weer uitlezen en was toen dezelfde foutmelding. Weer gewist en een week verder brande het lampje nog een keer.

Nu was er een andere storing aanwezig namelijk:
DF106 - Katalysator, storing - Intermitterend

Zat zelf te denken aan de lambdasonde, heb hiervan een filmpje gemaakt:
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=9ZsBHy-m...[/yt]
1ste is het toerental
2de zijn de waardes na de katalysator
3de zijn waardes voor de katalysator

Probeerde ongeveer rond de 2000 rpm en de 1000 rpm te blijven.

Ik weet als beide lambdasondes hetzelfde vertonen fluctueren, de katalysator kapot is. Maar de sonde na de kat blijft toch redelijk in een lijn wat volgens mij ook zo hoort.

Nu is de vraag of de lambdasondes in order zijn of moet ik meer naar de katalysator kijken, of moet ik heel ergens aan denken? Weet dat de auto in november een apk beurt nodigt heeft, dan zou er door de 4 gassen test ook uit moeten komen of de katalysator werkt of niet?

Alvast bedankt!

proximuss

Geplaatst door proximuss (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik zie toch echt de 1e tekenen van verval bij de katalysator.
Bij dit soort toerentallen mag het signaal van de achterste lambdasonde niet zo laag worden als op het filmpje.
Uitzondering is wanneer je gas los laat en het toerental zakt, daar mag/moet het.

Bij een stil staande auto gaan er relatief weinig uitlaatgassen door de kat. Rijdend is dat veel meer en daar zul jet het nog beter zien.
De APK zou je misschien nog door kunnen komen, maar dan wel net, omdat ook daar de hoeveelheid uitlaatgas gering is.

proximuss (0), 6 jaar geleden

[quote=oldford]Ik zie toch echt de 1e tekenen van verval bij de katalysator.
Bij dit soort toerentallen mag het signaal van de achterste lambdasonde niet zo laag worden als op het filmpje.
Uitzondering is wanneer je gas los laat en het toerental zakt, daar mag/moet het.

Bij een stil staande auto gaan er relatief weinig uitlaatgassen door de kat. Rijdend is dat veel meer en daar zul jet het nog beter zien.
De APK zou je misschien nog door kunnen komen, maar dan wel net, omdat ook daar de hoeveelheid uitlaatgas gering is.[/quote]


Gister op de snelweg geredeb en had ik DF058 - Lambdasonde na katalytisator - Intermitterend

Kan ik nu concluderen dat de lambdasonde na de katalysator defect is of toch echt de katalysator?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik zie op je scan niet dat die achterste sonde defect is.
Dus zonder meer dat concluderen is misschien wishfull thinking en uiteindelijk duurkoop.

proximuss (0), 6 jaar geleden

Oke bedankt voor de info oldford.
Dus kan beter opzoek naar een katalysator.
Is een imitatie katalysator ook gewoon goed, origineel zijn ze erg duur.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Mijn ervaring is dat imitatie niet goed genoeg is met een lambdasonde na de kat.
Sommige werken nieuw uit de doos al niet, veel sneuvelen er na een half jaar al.
Er zijn hier op het forum ook flink wat voornbeelden van te vinden.

proximuss (0), 6 jaar geleden

Top bedankt voor de info. Deze week naar de apk, indien hij er nog door komt koop ik in de loop van de maand een nieuwe katalysator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.