close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO: Accu echt heel erg leeg.. En nu storing?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: K4M B7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Als u een beetje logisch nadenkt dan weet u al dat het geklooi met de radio de oorzaak van het probleem kan zijn. Zolang de oorzaak de radio dus niet is weggenomen blijft het probleem gehandhaafd en kunt u wel 100 nieuwe accu's plaatsen maar dat lost het probleem niet op. Als de auto op contact wordt gezet dan gaan er veel lampjes aan omdat er een systeemcheck wordt uitgevoerd en die gaan pas uit als de motor is gestart.

Geplaatst door

Mario2012 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zo. Het ene probleem is nog niet opgelost (iets met cruise control)of ik kan er weer 1 bijzetten. Ik heb de wagen wel al ruim twee weken. Dat dan weer wel.

Het gaat om een Clio uit 2004, 1.6 16v automaat, luxe uitvoering, oftewel een hoop elektrische narigheid..

In het kort. Begin van de week de standaard radio vervangen voor een pioneer. Tweedehandsje, bluetooth module bleek stuk te zijn. Ik heb de stekkers overigens 1 op 1 over gezet, alles werkte prima. Er staan nog wat speakers en sub/versterker te wachten, echter wilde ok dat gaan regelen als ik een andere radio had gevonden.

Ik heb tot gister zonder problemen in de rondte gereden, zelfs een half uur zitten kloten met het contact aan om een radio te proberen die ik bij een pandjeszaak vandaan had. Werkte overigens ook niet, dat terzijde. Of dit radioavontuur iets met het probleem te maken heeft weet ik niet, maar leek me relevant. Ging ook netjes aan en uit mbv contactslot. Ik was ca 17.00 thuis. s'Avonds rond 21.00/2200 dacht ik, ik ga eens kijken of dat setje speakers makkelijk erin gaan. Auto ging al niet open, en werkelijk niets, zelfs het kleinste lampje gaf geen laatste doving. De clio leek dood. What the fuck nou weer..

Voltmeter erbij, accu 0.00 volt.. dus in zeg 5 uur de accu compleet leeg. Nog nooit meegemaakt. Ik maar eens op zoek naar een jumpstarter en via marktplaats zo'n mini auto starter power pack op de kop getikt. Gezien onze Hyundai i30 in de winter vaak geen zin heeft, en in je eentje de wagen aanduwen, terwijl vrouwlief een paar keer de poging teniet doet door te weinig gas of wat die vrouwen ook doen, en daarna iig kut de dag begint leek me dat wel een keer tijd. Meestal denk je daar pas aan als het zover is, dus goeie actie. Lijkt allemaal te werken.

Echter heb ik maar twee keer kunnen proberen te starten ivm de lading van het apparaat en ik een vreemde storing lijk te hebben. Als ik het contact aan zet branden STOP en SERV. En de drie onderste, accu olie en abs. Of die dat normaall ook doen durf ik niet te zeggen. En starten ho maar. Nog geen klikje.

Even gemeten, gezien de clio min 6 volt nodig heeft, maar zat met lader rond de twaalf. Die geeft een piekspanning bij starten.

Iemand enig idee hoe het kan dat een accu in zo'n relatief korte tijd heulemaal leeg is? En wat deze storing inhoud? Ik kan me voorstellen dat ik een lampje binnen heb laten branden of iets maar meer ook niet.

Dus de stroom is er zeg bijna 24 uur afgeweest, of niet aanwezig.

Iemand enig idee?

Mario2012 0

7 jaar

Ik heb het zelf meegemaakt dat ik de auto parkeerde, en na een uur terugkwam en de accu compleet dood was. Bleek de accu inwendig kapot te zijn, waardoor er wel spanning op stond (Volt) maar totaal geen stroom meer leverde (Ampere). Gevolg was dus dat ik wel 12V meette, maar de accupolen gewoon kon doorverbinden zonder vonkje.
Nieuwe accu er in gezet en klaar.

RPJdeWeert 0

7 jaar

Ok, maar ik meet o.o volt. Dus die kan gewoon ook helemaal leeggetrokken zijn? Om zomaar dingen te gaan vervangen zonder te weten wat is wat hou ik nooit zo van. Maar ik heb een goeie accu geregeld om te proberen, maar dan zit ik ws nog met de storing.

Kun je zo'n clio niet resetten handmatig?

Mario2012 0

7 jaar

Wat wil je resetten dan?
Leeg is leeg....
Probeer eerst de goede accu, laat de motor lopen en meet dan op de accupolen wat de laadspanning is; die moet tussen 13,8-14,4 volt liggen.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Gister had de accu even genoeg prik om te kunnen starten, maar deed dat niet en kreeg de STOP en SERV melding. Dus mocht die dat met de goede accu ook doen,;zal ik iets moeten resetten denk ik? In de hoop dat het wegblijft natuurlijk.

Mario2012 0

7 jaar

Je hebt de autoradio zo "overgeprikt", en dat is m.i. de oorzaak.
Het lijkt gewoon meteen te passen, maar de pinbezetting verschilt in de praktijk net iets van merk tot merk. Wat je eerst moet doen is de accu opladen en de nieuwe autoradio verwijderen.
Als het goed is stopt dan de lekstroom en is je auto weer in orde.

Dat je accu 0,0 Volt aangeeft is normaal: de lekstroom blijft de accu ontladen totdat het allerlaatste beetje stroom er uit is. En dan is de spanning 0,0 Volt.

Dus eerst de autoradio er uit.
En dan de accu laden totdat die vol is, of met behulp van startkabels en een andere auto jouw accu versneld laden (dus met aangesloten startkabels de andere auto 10 minuten op 2000 toeren laten lopen en daarna proberen om jouw auto te starten.
Als je auto loopt, bij beide auto's het klein licht aanzetten (voor het dempen van de piekspanning die ontstaat bij het losnemen van de accukabels). Eerst de massakabel losmaken bij beide auto's en dan de pluskabel en dan de lichten uit.
Dan een eind gaan rijden (neem je Voltmeter mee) en na een tijdje de boordspanning meten. Als die bij draaiende motor boven de 13 Volt is gekomen, kan je de auto uitzetten.
Het ontstaan van eventuele rest-foutmeldingen zijn waarschijnlijk terug te voeren op de eerdere te lage accuspanning. Als ze niet verdwijnen, moet je naar de dealer om ze te laten uitlezen en voor analyse wat met die foutmeldingen te doen.

Daarna pak je de gebruiksaanwijzing van je nieuwe autoradio. Je kijkt waar de massa en de drie voedingsspanningen horen te zitten in de ISO-stekker en dan ga je in de auto meten op de pennen van de ISO-stekker of die spanningen op de goede plek zitten (waarschijnlijk niet allemaal).
Die drie zijn:
1. constant plus (dus ook spanning met motor en contact uit)
2. geschakelde plus (dus alleen spanning met contact aan)
3. verlichting (dus alleen spanning met lopende motor en de verlichting aan).
Vervolgens verander je de pinbezetting in de ISO-stekker totdat de auto overeenkomt met de autoradio en je sluit je autoradio weer aan.
Succes!

Heino4267 655

7 jaar

Dank je. Maar als dat niet goed had gezeten dan kun je daar wel een dag of drie zonder problemen rijden? Die radio heb ik er overigens meteen uitgetrokken. Ik ga eens uitzoeken wat de kleurtjes van renault betekenen. Eerst nu de goede accu erin. Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar wat is jullie menig over de ruim aangeboden OBD2 uitlezers met bluetooth voor vanaf 10 euro. Icm met de app Torque Light. Ik weet dat het habbiebabbie zooi uit china is, maar simpele storingen uitlezen en/of wissen zou handig zijn.
Zeker gezien de lokale enige Renault meneer een vanaf 30 euro hanteert.. En ik ben bang dat ik meer storingen gaan komen. Zo doet de cc het niet. Pedaalschakelaar vervangen, niets. Kunnen nog zes mogelijkheden zijn waaronde slechte massa in een achterlicht? Verhaal over de cc even terzijde, dat heeft geen prio.

Ik weet niet of ik hier namen mag noemen,;dus doe ik het gewoon. Autowolf punt nl heeft een redelijk groot assortiement voor redelijke prijzen ook nog. Zou zoiets iets zijn voor particulier gebruik?

Mario2012 0

7 jaar

Angst is een slechte raadgever dat dan weer wel want niemand wil vooraf weten dat een auto geheid stuk zal gaan.

ronny503 0

7 jaar

Daar heb je gelijk in. Maar. Andere accu erin, starten lopen. En meteen 14+ volt. Mijn eigen accu hangt nu aan de lader.

Dus ik wil de lekstroom meten, accupool - los gehangen, vervolgens de multimeter op Amp gezet, de stekkers in de 10Amax en Com aansluitingen en de pennen op de pool en de losse klem. Stijf 0.. Nog verschillende standen geprobeerd, zelfde. Ik hang de oude radio erweer in, weer meten nog steeds 0. Dat lijkt me sterk, uberhaupt geen lekspanning, er is altijd wat?

Of ik doe wat verkeerd?

Maar zal de accu weer even aansluuten,:starten met radio, uit en nog eens meten.

Mario2012 0

7 jaar

Heb je de multimeter wel op gelijkstroom staan?

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Eh.. Amperes eigenlijk. Ergens gelezen.

Mario2012 0

7 jaar

Net nog een keer elders.

Mario2012 0

7 jaar

Ampere is goed....maar je hebt in de auto gelijkspanning, dus moet je ook gelijkstroom meten....A== en niet A~

Het kan zijn dat jou meter die mogelijkheid niet heeft...gebruik dan een andere meter.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Dat heeft die denk niet. A--- en - - - - tegelijk.

Mario2012 0

7 jaar

A--- is goed.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Ok. Dus alles op 0 is mogelijk qua lekkage?

Mario2012 0

7 jaar

Foutmeldingen zijn overigens verdwenen vrij snel. Als ik hem zou laten uitlezen maandag, kunnen ze dit terug vinden? Eigenlijk weten we nu nog niks. Gezien de oude situatie geen lekkage geeft blijkbaar.

Mario2012 0

7 jaar

De foutmeldingen zijn nu niet actueel meer (de oorzaak is er niet meer) dus ze "verdwijnen". In je motor computer blijven ze echter opgeslagen en ze kunnen worden uitgelezen.

En je vraag over goedkope ODB2-uitleesmogelijkheden: daar hebben al diverse mensen hun tanden op gebroken. De tendens is:
1. de ene goedkope ODB2-plug werkt wel en de andere niet, er is weinig peil op te trekken
2. in het gunstige geval komt er een lijst code's uit en/of kan je e.e.a. resetten.
De fabrikanten hebben echter hun eigen specifieke codes in gebruik en de vertaling van die codes naar de werkelijke foutmelding doet alleen de eigen uitleesapparatuur ("Renault Clip", in de juiste versie) van de fabrikant goed.

Voor Renault geldt dat óók: generieke uitleesapparatuur komt op zijn best met een code en een generieke tekst. Maar vaak heb je daar niets aan of is de interpretatie van de originele code fout.

Heino4267 655

7 jaar

De wagen is het blijven doen met de vervangende accu, alhoewel ik 1 keer dacht o jee daar gaan we weer. Had even moeite leek het om te starten. Heb de eigen accu opgeladen,;laatste stukje met een druppellader, omdat ik weg moest en die beveiligd is.

Dus vandaag gaan we het zien. Of deze pannekoek is toch een lichtje vergeten, of het zal voor altijd een mysterie blijven.

Maar 0 amp lekkage is dus mogelijk begrijp ik? Ook met een elektrisch kneusje? En de radio heb ik nog even dubbel gechekt qua bedrading, en alhoewel er meerdere draden uit de wagen komen die nu nergens op aangesloten zitten, tel mute en iets voor het display oa, zit de stroom voorziening op de goede plek.

Ik kwam, tussen de enorme draden jungle onder het dash, een zwart kastje tegen wat met een tywrap vastzat en een losgeknipt krulsnoer..

Iemand een idee wat dit is? Heeft er toch een wisselaar ingezeten ondanks de bewering van niet van de vorige eigenaar?

Mario2012 0

7 jaar

Fotoos

Mario2012 0

7 jaar

Waarschijnlijk is dit kastje van een telefoonhouder geweest.
0 Ampere lekstroom is wel erg weinig, maar wel heel mooi als dat zo is.
Maximale lekstroom mag zo`n 50-80 Milliampere zijn.( 0,05-0,08 Amp.)

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

De auto is inmiddels teruggebracht. Het lichte geratel werd steeds erger, ik denk ga eens kijken. De vonken schoten door de motorkap..

Dynamo kapot. Neergezet en vervolgens hevige discussies met de verkoper, die monteur was bij renault en van meets af aan nergens op reageerde. En toen ging het over een probleem wat tijdens proefrit al aanwezig was. Toen hij ineens melde "ik heb alleen een kleine beurt gegeven" oftewel olie ververst vroeg ik of hij wel weet wat een door hem ingevulde "onderhoudsbeurt" inhoud bij een officiele reault dealer, want dat stempel stond er ook nog eens op.

"Ik heb hem helemaal opgeknapt en in orde gemaakt" en vervolgens word je geblokkeerd op whatsapp als je vraagt of die uberhaupt uitgelezen is.

Vervolgens alleen ellende. Hij laat zelfs zijn baas nog bellen, die heb ik het hele verhaal verteld, wist die niet. Dus al mijn geld terug ook nog.

Mario2012 0

7 jaar

De oude accu overigens opgeladen en deed het prima. De radio en het gekloot was dus ook het probleem niet.

Mario2012 0

7 jaar

Over die lekstroom: Ik heb diverse digitale multimeters, waaronder enkele goedkope, en geen van die goedkope is betrouwbaar bij gelijkstroom-meting!
Er is er zelfs een die zo uit de verpakking alles doet behalve gelijkstroom-meting (defect).
Controleer dus even met de multimeter in serie met een lampje of de gelijkstroommeting uberhaupt wel werkt ...

Heino4267 655

7 jaar

Eh.. dat word lastig als je het laatste bericht leest. Maar ik vond het wel dapper dat een clio met zoveel electronische potentie tot problems 0,0 lekstroom zou hebben. Maar goed. Dat is mijn probleem niet meer.

Mario2012 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.