auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Spanrol en Multisnaar

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: RENAULT MEGANE CLAS.1.9 dCi 75KW LA05/LA1F MOT.F9Q

Goedendag

ik heb de volgende vraag
Ik heb een nieuwe spanrol met multsnaar gekocht nu valt me bij de nieuwe spanrol een verschil op
ten opzichte van de oude
Naast de veer loopt een stang van boven naar onder deze zit echter niet op de oude spanrol ( moet deze weg zodat de veer op spanning gaat )
tevens vraag ik me af hoe ik de oude moet demonteren daar het uitziet dat als ik deze los draai hij om mijn oren kan schieten
deze nieuwe spanrol ziet zo uit

in 1 rechte lijn van boven naar onder
bovenhuis twee stelgaten
veer
onderhuis met rol
tussen bovenhuis en onder huis zit dmv een stang op de vierkantjes die de veer op deze manier houdt

bedankt voor uw antwoord

Geplaatst door

Serge07 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mischien heb je iets aan deze handleiding, hij is wel in het engels :

http://webdisk.planet.nl/kamp2527/publie...

Volgens mij is die stang inderdaad om de veer ingedrukt te houden. Die heb je ook nodig voor de demontage.
Dat zal wel weer zo'n speciaal stuk renault gereedschap zijn.
Mischien kun je het zelf maken, de kunt de maten bekijken op de nieuwe.

RolandK10257 0

17 jaar

Hoi Roland

bedankt voor dit overzicht
was idd om de veer voor montage ingedrukt te houden
eenmaal erop kun je de stang gewoon met schroevendraaier verwijderen
geen speciaal gereedschap gebruikt Ik heb de bouten los gedraaid van de spanrol bovenste helemaal verwijderd
daarna met waterpomptang de veer naaronder gedrukt andere bout eruit gehaald en toen voorzichtig de spanrol laten opkomen
Heb wel een doek erover heen gelegt staat toch wel flink wat spanning op ( oppassen dus )


alles loopt nu weer zoals het hoorde echter ook de dynamo moeten herstellen de "vrijloop "was defect
dit verklaarde ook het rammelend geluid en slaan van de multie riem ( en inscheuren hiervan )


mvg

Serge07 0

17 jaar

Mooi dat het gelukt is. Die vrijloop poelie zorgt vaak voor problemen (heb ik uit dit forum vernomen).
Goed dat die vervangen is. Hij kan er zelfs voor zorgen dat je multiriem knapt en je distributie riem meeneemt.
Onbegrijpelijk dat standaard die poelie niet vervangen wordt in een onderhoudsschema.
Ik heb mijn poelie preventief laten vervangen bij 150.000 km bij de dealer, kosten vielen niet tegen.

RolandK10257 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.