auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Spontane bijna dood van mijn accu

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik ben nieuwe trotse mede-eigenaar van een Megane Scenic uit 97.

Na 5 dagen was accu peil ongemerkt zo laag dat het relais van de startmotor nog geen eens aangreep.

met behulp van vriend met start kabels, starte hij/zij weer als zonnetje.

Bij volgende keer poging tot starten later die dag, hoorde ik bij het maken van contact een geluid bij de accu vandaan komen en meteen daarmee storte de accu kwa spanning in met als gevolg dat ie niet starte.

Het geluid wat ik bij de accu hoorde doet mij vermoeden dat er bij starten een kortsluiting werd veroorzaakt, mogelijk door plus kabel door chasis.

Volgens vriend zou bij een kapotte dynamo ik niet 30 km naar huis hebben kunnen rijden na zijn start hulp, ik heb de spanning van de dynamo echter nog niet gemeten.
Volgens mij zijn en de dynamo en de accu nog in redelijke conditie.

Heeft er iemand ervaring met kortsluiting (doorslag onder bepaalde omstandigheden van isolatie) bij starten?

Geplaatst door

aware61 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Indien de wagen een (slechte) massa verbinding tussen motor en chassis heeft, kan deze onder belasting (starten) voor een slechte verbinding zorgen.
Mocht de dynamo stuk zijn zou je waarschijnlijk het lampje accu zien branden hebben tijdens het rijden.

't garagistje 0
badge

13 jaar

Even goed kijken of de hoofdzekering niet verroest is naast de bijrijdersstoel onder de instaplijst.

En of de plus-aansluiting onder de kap rechts niet vuil is.

Als de dynamo kortsluiting maakt dan gaan de deuren ook niet van het slot af.

Mausx 0

13 jaar

@ 't garagistje
Een slechte massa verbinding, die gaan we controleren. Het acculampje gaat netjes uit als de motor loopt.
@ Mausx
Ik heb zojuist de accu eruit gehaald en ben inderdaad de hoofdzekering tegen gekomen op de plek waar ik een kortsluiting van de plus had verwacht, niks aangetroffen, nog niet gechecked of de zekering verroest was, ik twijfel wel over het contact met de accu klem zelf.
Er zit een orginele Renault accu in met indicator die netje groen (geladen)was nadat hij gister dood leek. vervolgens heb ik hem er even los ingezet en wonder boven wonder hij starte gewoon.
Ik ga nu de massa verbinding, zekering, zekeringhouder en klemmen controleren.
Mijn dank heren.
MvG Arend

aware61 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.