Renault Mégane 2003: Start erg moeilijk naa paar uurtjes still staan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4J D7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Ik heb deze renault megane een week geleden gekocht en vanaf de tweede dag begint de probleem dat zodra staat de auto langer dan 3uur still start ie heel erg moeilijk (soms helemal niet), anwb is langs gewest en kon ook de oorzaak niet vinden, accu is in orde, start motor ook prima en op die moment dat de auto een keer aan slat dan rijdt ie ook perfect en start hij ook weer meteen behalve waneer hij lang still staat en motor koud wordt. Als advies van de dealer moest ik alleen benzin euro98 tenken en de tenk niet minder dan de helft laten worden maar lijkt me geen oplossing. Iemand anders zegt moet ik smoorkleppenhuis laten reinigen en opnieuw installeren, iemand anders zegt misschien luchtomloop of hoogwaarschijndelijk moet ik de bdp sensor en stekker vervangen. Ik ben echt in de waar
Weet iemand wat ik beste moet eigenlijk doen?
Alvast heel erg bedankt voor
MVG Alex

alex ford cmax automaat

Geplaatst door alex ford cmax automaat (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dit model is geschikt voor euro 95 en zelfs E10, dus 98 octaan is wat overdreven en duur.

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bvedrijf? In het laatste geval heb je minimaal recht op de "wettelijke" garantie. Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

Is er bekend wat er mist om aan te slaan? Benzine of boegie-vonken of beide?
Is niet zo moeilijk om vast te stellen. Je hebt alleen een koude motor en een 4-gas tester nodig.
Als je de motor start beweegt dan je toerenteller? (Als je die hebt.)
Beweegt de toerenteller ook als de motor niet wil aanslaan?

    Als eerste heel erg bedankt voor uw reactie, ik heb de auto bij een bedrijf gekocht(ingeruild met mijn oude auto) maar helaas tijdens kopen de dealer had me een brief laten tekenen waarin stond dat de auto geen garantie heeft :(
    Ik heb net gekeken dat tijdens starten in beide gevallen beweegt de toerenteller niet helemaal niet..
    Ik heb ook gisteren gemerkt als ik de start knop paar keer snel opdruk en los laat voordat ik start dan start de auto wel normaal meteen. - alex ford cmax automaat (0), 4 jaar geleden

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

De "wettelijke" garantie is verplicht ejn kan niet afgekocht worden.
Die brief die je ondertekende zegt dus niets.
Gedwoon de dealer aanspreken en een beroep doen op de "wettelijke garantie". Officieel heet dan "non-conformiteit". Ik zou dat schriftelijk doen - brief of email.
Wil of kan de verkoper niet repareren, dan kun je de koop laten ontbinden.

Dit zegt de Bovag er over: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

alex ford cmax automaat (0), 4 jaar geleden

Ik ben wel weer heel erg dankbaar voor al de informatie die ik aan me geeft dat om errlijk te zeggen wist ik niets van 🙏 maar aangezien dat ik deze auto wel voor een scherpe prijs i de heb geruild zal ik niet erg vinden als ik het tegen een kleine reparatie kosten kan nog houden want zoals ik U eerder vertelde die auto heeft verder geen enkele problemen en rijdt prima..
Wat is uw advies verder.?!
Nogmaals hartstikke bedankt voor.
MVG Alex

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Mogelijk zit je probleem in het verlies van brandstofdruk tijdens langere stops.

Laat de verkoper de brandstofdruk eens meten na een nachtje stilstaan.
Daarvoor moet je dan wel de auto 's middags brengen en achter laten.
Het lijkt me stug dat dat de verkoper niet wist dat er een startprobleem was.
De auto heeft daar voor langere tijd (dagen, zo niet weken) stil gestaan.

De wet zegt dat de reparatie onder de "wettelijke" garantie geheel gratis moet zijn en er geen bijbetaling mag worden gevraagd.

alex ford cmax automaat (0), 4 jaar geleden

Nogmaals bedankt,
Dus als ik goed begrijp de BDP sensor is gewoon Brandstof Drukte Positie sensor of ben ik verkeerd? 🤷🏻‍♂️
Ik ben ook bijna zeker dat U heeft gelijk over de probleem oorzaak dat de brandstofdruk te laag wordt zodra de wagen still blijft en ik ga zometeen een email zoals U me heeft geadviseerd naar de dealer(verkoper) sturen en hoop ik dat hij de probleem op gaat lossen..
Maar toch nog bedankt voor alle informatie 👍🙏
MVG Alex

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Je bent verkeerd.
BDP staat voor Bovenste Dode Punt (wanneer een zuiger in de hoogste stand staat).
De BDP-sensor geeft aan wanneer en een zuiger in die stand staat en wordt ook gebruikt om het toerental te meten.

rob 250 (0), 4 jaar geleden

BDP sensor stekker is makkelijk te controleren , mits je met zn 2 en bent .
Als hij niet start even iemand zn vinger tegen het stekkertje laten duwen hij slaat dan gelijk aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.