auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Scenic: start niet altijd meer.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Heren, mijn volgend probleem. De auto start soms niet meer. Ik bedoel hiermee dat als ik de knop indruk gebeurt er helemaal niks. Dus ook geen klik of startmotor.Zonder ook maar iets te veranderen, ook aan de autostand, doet ie het plotseling weer wel. ra ra. , echter de startmotor gaat dan wel wat langzamer een paar keer rond. Vervolgens start hij als je het kort achter elkaar doet normaal. Zeer onzeker dus. Ik denk zelf niet de accu (2jaar oud). Misschien relais ??. Is er iemand die dit misschien weet of ook gehad heeft ? gr. Rien.

Geplaatst door

nihuni00 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de startdraad -verbinding op de startmotor- kan wat corrosie vertonen en die eerst goed nakijken.

memos 260
badge

9 jaar

Oke, de accupolen, bedrading ook op de startmotor alles schoongemaakt en gecontroleerd. accu doorgemeten, ook belast, dynamo ook oke. Hij leek aanvankelijk iets beter te starten. i.p.v. 5 keer ronddraaien was het nu 3 keer voor hij aansloeg. Echter, vanmiddag plotseling weer geen reactie van de startmotor na indrukken knop. Wel hoor je de vergrendeling en stroom aangaan, maar geen startmotor. Vervolgens geprobeerd om de auto een beetje te duwen en bewegen. Plotseling sloeg hij weer een keer aan, echter nu steeds weer na een keer of 5 ronddraaien van de startmotor. Ik heb nu gelezen dat er de mogelijkheid is dat het de bdp sensor zou kunnen zijn? Passen deze klachten hierbij ? Hoop dat er iets uitkomt want ik ga volgende week zaterdag met vakantie hoop ik. Gr. Rien.

nihuni00 0

9 jaar

Het totaal niet reageren van de startmotor staat los van de bdp sensor.
Meet eens op het dunne draadje van de startmotor of daar spanning op komt als je start , als daar wel spanning staat maar de startmotor gaat niet rond , is de startmotor de oorzaak.
Starttoerental is vermoedelijk ook te laag , waardoor het even duurt voordat hij aanslaat omdat het signaal van de bdp sensor dan ook niet optimaal is.

Begrijp ik hieruit dat het dan waarschijnlijk opgelost is als de startmotor vervangen is ? En zo ja, is dit een erg grote klus ? Als het starttoerental te laag is betekent dat dan dat de startmotor niet meer zo lekker is ?

nihuni00 0

9 jaar

Als er aan de hand is wat ik aan geef wel , meten is weten.

Kan ook zijn dart de massakabel van de minpool accu niet goed verbinding maakt met het motorblok en dan heb je ook te weinig startvermogen. Ook die dus goed checken.

memos 260
badge

9 jaar

Volgens mij alles gecheckt. Blijft over denk ik relais? startmotor? Kan alleen niet verklaren waarom hij soms niet op de startknop reageert. Gisteravond ook weer een keer. Na een paar keer drukken sloeg hij wel weer aan. Maar ja, hoe lang gaat dit nog goed ? Als ik a.s. vrijdag niet op vakantie zou gaan dan zou ik het nog even aankijken en verder zoeken al weet ik niet waar. Dit omdat ik bang ben dat misschien het euvel niet opgelost is met een nieuwe startmotor. Heb begrepen dat het een hele klus is en er van alles uitgebouwd moet worden, o.s.katalisator. Zal dus wel een aardige duit kosten. Nogmaals, als dit de oplossing zeker is dan zal het moeten, maar ja......

nihuni00 0

9 jaar

Daarom MEEEETTTTEEEEN ,zoals aangegeven , als hij het niet doet wat is dan het voltage op de dunne draad van de startmotor ?
Ik lees nergens dat dit ook gecontroleerd is.

Sorry, je hebt gelijk. Waarschijnlijk is dat niet gemeten. IMERS, HIJ MOET DAN OP DE BRUG STAAN, DAN MOET HIJ HET OOK NOG EENS NIET DOEN DUS, (DE KNOP) en dan dus meten. Aangezien hij het 18 of 19 keer van de twintig gewoon doet, is dit niet zo eenvoudig. Als hij start gaat hij ongeveer 3 keer rond en start dan met een geluid alsof er een flinke ontbranding is. Zit het startrelais op of in de motor ? m.a.w. hoort dit bij de motor of is dit een los onderdeel.

nihuni00 0

9 jaar

heel simpel om te weten of de startmotor wordt aangestuurd. Je maakt een extra draad op de startmotorrelais die verbonden is met de startdraad (dunne draad dus). Deze trek je naar de accu en op het moment dat hij niet reageert kun je 2 dingen doen.

1e je maakt van te voren een lampje met een draad aan de minpool van de accu en sluit de andere draad vanaf de startmotor op de andere aansluiting van de lamp. Als je start en hij doet het niet kun je zien of de lamp gaat branden en dan heb je 2 mogelijkheden, hij wordt goed aangestuurd door de startknop en probleem zit in de startmotor. De andere mogelijkheid is dat hij niet gaat branden en dan zit het probleem in de aansturing van de startknop.

Mogelijkheid 2 is denk ik niet het geval.

Verder dus met mogelijkheid 1, je drukt op de startknop en de lamp gaat branden, maar de startmotor doet niets. Dan kun je voor alle zekerheid de draad losmaken van de lamp en deze tegen de plu houden om te zien of de startmotor dan wel rond gaat. Gaat hij dan ook niet rond weet je zeker dat het de startmotor is. Start hij dan wel heb je een probleem in de aansturing vanaf de startknop.

Dit alles heeft pas zin als je zeker bent van een goede massa op het motorblok zoals ik al eerder aangaf.

memos 260
badge

9 jaar

Auto heeft ineens meerdere keren geweigerd te starten. Bij een klein duwtje start hij meteen. Ziet er steeds meer naar uit dat het de startmotor zelf is toch ?

nihuni00 0

9 jaar

Ik zeg niks meer , je blijft maar vragen , maar wij krijgen geen antwoord op onze vragen en aangedragen oplossingen of meet methodes.

[quote=nihuni00]Auto heeft ineens meerdere keren geweigerd te starten. Bij een klein duwtje start hij meteen. Ziet er steeds meer naar uit dat het de startmotor zelf is toch ?[/quote]
Dat is de vraag.
Bij een klein duwtje zal de startmotor niet gaan draaien, maar wel een slecht contact even schoonschrapen.

Je weet het zó wat de oorzaak is:
- zet de auto in zijn vrij, contact uit en op de handrem !!!!
- kijk waar de startmotor zit en hoe je precies bij "het stekkertje op de startmotor" kan komen
- haal het stekkertje er af en maak met een geisoleerde schroevendraaier een doorverbinding tussen het stekkercontact en de dikke moer die de rode kabel ernaast vasthoudt. Maak hierbij géén sluiting naar massa, het is de accuspanning waar je mee werkt.
- dat doorverbinden zorgt er voor dat je startmotor rechtstreeks wordt aangezet. Als je dat 10 x probeert en 10 x gaat de startmotor draaien, is de startmotor in orde
- als de startmotor er enkele keren niet op reageert, is het startrelais niet goed: een gereviseerde startmotor is dan de oplossing.

Heino4267 725

9 jaar

Morgen wordt er meer gemeten in de garage , ik kon zelf niet overal bij. En indien nodig een nieuwe startmotor gemonteerd. Alvast bedankt voor alle tips. Jullie horen de oplossing uiteraard.

nihuni00 0

9 jaar

Er is een nieuwe startmotor geplaats en alle problemen zijn opgelost. Dit was dus uiteindelijk het hele en enige euvel. Rijdt weer super, en nu lekker op vakantie. Allemaal bedankt, gr. Rien.

nihuni00 0

9 jaar

Bedankt voor de feedback , was een zware bevalling , prettige vakantie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.