Was opweg en had een s!top op èen tankstation voor een kop koffie. Toen ik weer weg wilde rijden starte de auto niet, vreemder nog niets deed het. Probeerde de auto aan te duwen maar ging niet. Probèerde start kabels maar ook niets. Niets gàat aan. Kan iemand helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik sta nog steeds daar en zal me laten wegslepen.
Massa of pluskabel defect ?
Bij mijn scenic was de start / stop zekering doorgebrand.
8 jaar
We hebben het nagekeken en het bleek dat de akku was helemaal leeg. De radiator fan sloeg niet uit en dus de akku drained terwijl Wij stil stonden. Ben nu aan het uitzoeken hoe ik de fan handmatig kan uitschakelen. Iemand die advies heeft?
8 jaar
[quote=PeeKing]handmatig kan uitschakelen. Iemand die advies heeft?[/quote]
Koelvin nooit uitschakelen, de koelvin heeft een functie.
Schakel je de koelvin uit dan ligt er weer een nieuw probleem op de loer.
Gr. Paul
Hoi Paul... dat snap ik, maar ik wil tijdelijk de ventilator uitzetten als ik stil sta. Het probleem is dat hij blijft lopen en dus de akku helemaal leegt trekt. Wat kun je me aanraden?
8 jaar
Even (tijdelijk) de zekering eruit halen. Of stekker los.
dacht ik ook al aan... dank je Siem. Weet je waar de zekering zit voor de radiateur ventilator in een renault espace 2001? Ik dacht onder bij de rechter voor zitplaats maar ik vindt daar niet de zekering die ik nodig heb.
8 jaar
Dit is toch een domme oplossing?
Er is een defect waardoor de koelfan niet meer uitschakelt (dan moet je dat naspeuren en oplossen), of je accucapaciteit/lading is zo laag geworden dat de koelfan binnen te korte tijd je accu leegtrekt.
Dus ik zou het volgende doen:
- even wachten totdat de accu normaal is bijgeladen en dan de accuspanning controleren: die moet bij 2000 toeren tussen 13,9 V en 14,4 Volt liggen. Als die waarde daarbuiten ligt, is dat de oorzaak (bv. defecte dynamo / spanningsregelaar) en moet je dat laten repareren.
- als het niet aan de dynamo ligt, kan je accu de geest hebben gegeven (of daar tegenaan zitten). Laat je accu doormeten of monteer sowieso een nieuwe accu (dat is misschien goedkoper dan de hele reparatie).
- en ik zou er een keertje bij blijven staan totdat de koelfan uitschakelt. Als verder alles in orde blijkt te zijn en het ding blijft langer dan pakweg 5 minuten doorloeien, is het thermostaat/schakelcontact ervan misschien kapot (blijft hangen door nieuwigheid ... 2001 ...).
- als dat het óók niet is, kan je nog een defect in je koelsysteem of je airco hebben, waardoor veiligheidshalve de koelfan permanent ingeschakeld blijft. Daar kom je achter door je auto aan de computer te laten hangen en uit te laten lezen.
- en zorg dat je je radiocode paraat hebt, tesamen met de procedure om die in te voeren + de manier waarop je je ramen opnieuw inleert na verlies van accuspanning.
Zoiets?
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar