Renault Clio: Start plotseling niet meer.

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 Energy (E-motor)

Hallo,

Zojuist reed ik met mijn auto op naar een slagboom van een parkeerplaats waar ik net vijf minuten had gestaan. Ik kwam niet goed uit en reed een stukje achteruit. Op dat moment (waarschijnlijk liet ik de koppeling te snel opkomen) sloeg de auto af. Ik denk: "geen probleem, die start ik gewoon weer". Niet dus. Dus stond ik daar op een zeer vervelende plaats.

De startmotor tikte wel als ik het contact aanzette, maar daar bleef het bij. Vervolgens tien minuten de startkabel er aan gehangen, zelfde resultaat.

Vervolgens hebben een paar aardige mensen mij aangeduwd (in de 3-de versnelling contact aan en koppeling op laten komen). Dat had wel het gewenste resultaat.

Vervolgens ben ik er mee naar huis gereden, maar stationair liep het toerental naar mijn idee wat terug. Al heeft de auto wel een paar minuten stationair staan draaien.

Als ik tijdens het rijden de lichten aan wilde zetten schokte de auto, dus dat heb ik maar niet gedaan. Net heb ik de auto op de oprit gezet, maar hij start nu niet meer. De accu geeft een constant voltage van 12.78 Volt.

Mijn eerste gedachte is natuurlijk de dynamo, een bekend probleem bij de clio's, maar ik begin nu toch te vermoeden dat de startmotor vast zit.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

Wouter

wedelman

Geplaatst door wedelman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

wedelman (0), 17 jaar geleden

Goed, net alles een paar keer doorgemeten.

De startmotor is het niet, met goede startkabels start de auto gewoon.

De dynamo geeft (op de 'plus' en de voorbrug-chassie) netjes 14.4 Volt.

Echter, als ik de lichten aan doe loopt het toerental terug en slaat de motor nog net niet af, als ik ze uitdoe ongeveer het zelfde. Met de startkabels er aan gebeurt dit overigens niet.

Als de motor hoger in de toeren komt gaat het acculamje knipperen. Stationair draait de motor ongeveer 8/900 Rpm.

Kan het zijn dat de stroomverdeler (en dus ook de dynamo) kapot is of moet ik het zoeken in het laadcircuit (en hoe zit dat dan precies?)?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik moet eigenlijk donderdag de weg op met de auto...

Alvast bedankt!

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Wouter, meet de accuspanning ook eens met: A: draaiende motor (14,4V) en vervolgens lichten aan B: stilstaande motor (12V) en vervolgens lichten aan. C: Check de massakabel (visueel en spanning meten tussen motorblok en minus accu en tussen chassis en minus accu met draaiende motor en verlichting aan/uit en bij starten. Check verder alle bedrading want slecht contact lijkt ook een oorzaak te kunnen zijn.

wedelman (0), 17 jaar geleden

Net nog even wat gemeten (met stilstaande motor).

De spanning tussen de minus van de accu (massa) en het blok/chassis zal altijd 0 zijn (massa op massa). Maar de spanning tussen de plus van de accu en het chassis/het blok is gelijk aan de spanning direct over de accu. Mogelijkheid tot stroomkring gemeten: perfect. Geen losse massa dus.

De accuspanning (onbelast) is: 12.5V, met lichten aan 8.7V

Ook nog even geprobeerd te starten (zonder andere auto). De startmotor begint te tikken en de lampjes van de handrem en accu nemen dan sterk in felheid af. Als op een gegeven moment het tikken ophoudt is er nog wel een soort 'draaiend' geluid hoorbaar. Het lijkt er op dat de startmotor niet de power uit de accu kan halen om rond te draaien.

Het waterpijl in de accu is trouwens goed.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Accu rot?

Na het rijden 12.78 volt op de accu meten is weinig, net als de spanning op de accu met lichten aan ( 8.7 volt).
Veel te laag, capacitiet is enorm terug gelopen, of een rotte massakabel, maar ik verdenk eerder de accu.
De meeste garages kunnen dit wel testen.

Succes,
Cor

wedelman (0), 17 jaar geleden

We zullen zien. De garage is 'm aan het opladen en morgen meten ze 'm door.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Accu moet rot zijn, anders niet de enorme spanningsdaling die kennelijk ook bij draaiende motor optreed. Ook hier: meten is weten als je weet wat je meet.

wedelman (0), 17 jaar geleden

Inmiddels zijn we er achter dat de accu inderdaad zo rot als wat is. Een andere accu doet wonderen!

Bedankt voor alle reacties. Weer een hoop geleerd!

Groeten,

Wouter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.