Renault Megane: Start probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste,

Vorig jaar had ik al af en toe start problemen: sleutel op contact (alle lampjes branden normaal), doordraaien om te starten: maar geen start reactie plus alle lampjes gingen uit. Alsof er ergens de plus met de min werd verbonden (los contact). Als de ik de sleutel wat langer in start positie houdt ging hij soms na bv. 20 sec. alsnog starten.

Zo kwam het probleem, zo ging het weer weg.

Nu zit ik met het volgende: ik kan wel starten, maar hij slaat niet aan. Accu is OK want er is voldoende vermogen om de startmotor te laten draaien. Toch pakt hij hem niet .. starten ... starten .. starten ... pas na een uur (ofzo) kan ik het nogmaals proberen en dan pas slaat hij aan.

Als ik de auto hier in de stad naar een garage breng kan ik waarschijnlijk eerst een lening afsluiten; dus help aub!

ronald2

Geplaatst door ronald2 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Ronald,
2 problemen: 1. Stekkertje op startmotor vervangen of dichtknijpen
2. Bdp sensor (bovenzijde versn.bak tegen motor) vervangen of stekker doorsolderen.
Succes!

ronald2 (0), 15 jaar geleden

Mijn dank, ik ga hem binnenkort eens even naar binnen rijden en eens kijken wat ik kan doen.

Waar kan ik het beste solliciteren voor een bdp sensor ?

michielG (0) PRO, 15 jaar geleden

het starten maar niet aan willen slaan ligt inderdaad aan de bdp-gever, bdp gever is de krukas positie sensor, die zit bovenop de versnellingsbak tegen het motorblok geschroefd (2 boutjes met dopje 10). om te testen of dat het probleem is kun je wanneer hij niet aan wil slaan even de stekker van de bdp-gever loshalen en er vervolgens weer opdrukken, meestal start hij dan weer direkt. het probleem van helemaal niet willen starten is inderdaad waarschijnlijk het stekkertje op je startmotor.
succes! groeten michielG

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou beginnen met de stekker op de sensor te vervangen of wat ik doe (met een vaste hand) de draden rechtstreeks op de 2 pennetjes van de sensor solderen. Stekker achterwege gelaten.
Als je nog een sensor hebt waar een draad aan zit met na 30cm een srekker, dan deze stekker er tussenuit knippen en doorsolderen. Als dit niet helpt, kan je bij de erkende Renault-dealer een nieuwe sensor halen.
Ik weet niet of dat in de piraathandel ook te koop is. Tweedehands zou ik niet doen...
Succes!

ronald2 (0), 15 jaar geleden

Ik heb een nieuwe sensor + stekker gekocht (totaal 60 euri ....) maar nu weet ik niet precies waar de bdp-gever zit. Vanaf boven is het moeilijk tot niet te zien waar die zit? Kan iemand me msschien helpen door op het plaatje (met pijlen ofzo) aan te geven waar ik moet zijn?

http://www.zenderaanbod.nl/10072008230.j...

AS1 (105), 15 jaar geleden

hiero

ronald2 (0), 15 jaar geleden

[quote=AS1]hiero[/quote]
waaro?

ronald2 (0), 15 jaar geleden

Bedankt,

Maar dat zou toch moeten betekenen dat je hem op mijn foto moet kunnen zien zitten?

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=ronald2]Bedankt,

Maar dat zou toch moeten betekenen dat je hem op mijn foto moet kunnen zien zitten?[/quote]
Nee, haal eerst de zilverkleurige klem aan het luchtfilter maar eens los zodat je de slangen uit de weg kunt halen.
Dan zie je hem vast wel zitten. Eventueel moet de verdeler los om erbij te kunnen.

ronald2 (0), 15 jaar geleden

Ten eerste allemaal bedankt voor het advies, ik heb met succes de nieuwe BDP senser geplaatst. Dankzij jullie aanwijzingen en tips lijkt het probleem nu opgelost.

De startmotor vinden was nog even een lastig verhaal. Eenmaal op de put met een lamp erbij gevonden. Ik vond 2 aansluitingen:
- 1 dikke waar 2 rode draden op aangesloten zijn;
- 1 kleine dunne waar een witte draad op aangesloten is.

De eerste dit zit muurvast met een bout, dus dat geloof ik wel. De tweede was aardig geoxideerd. Ik heb de dremel gepakt en hem weer blank gemaakt en samen met wat contact spray en vet de stekker weer geplaatst. Hij start nog steeds prima :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.