Probleem is dat de wagen soms met kaart niet wil starten.
Ik steek de kaart in de lezer,en alles op display licht op.
Voorverwarming gaat uit en normaal kan je dan starten,alleen wil het me soms niet lukken.
Kaart keer of 4/5 uittrekken en terug instekken,en dan lukt het wel.
Bij garage laten uitlezen,en alles was in orde.
De garage raade me wel aan om de kaarten te vervangen omdat deze in slechte staat waren.
Ondertussen heb ik de nieuwe kaarten,maar het probleem blijft?
Garagist zegt dat het niet aan de auto ligt,maar vermoedelijk bij het nadien geplaatst alarm(hetgeen volgens hem totaal overbodig was)
Dit is in 2004 geplaatst en van het merk Meta-system.
Heeft iemand hier al problemen mee gehad?
Waar is dit gemonteerd,en kan ik zo maar die draden loskoppelene?(startonderbreking???)
Waar vind ik hier schemas van,alsook van de espace zelf?
Kan dit samengaan met m`n andere post ivm het niet loskomen van de parkeerrem in vooruit?(wel in achteruit)
Mvg
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Probleem toch nog niet opgelost ?
Moderator Problemcar
Jawel vorig probleem hiermee is opgelost.
Dit is een volledig nieuw.
Als die lipjes stuk zijn,gaat zelf display niet aan.
Trouwens,dit was het eerste wat ik na gezien heb,zo een experiment vergeet je niet.
Ondertussen heb ik wel het volgende nog gevonden,weet niet of dit toeval is of.....
Als ik zo een moment heb dat hij niet wil starten,(na opwarming) duw ik het rempedaal in,en nu start hij zonder problemen.
Alleen moet ik nu wel startknop ingeduwd houden tot hij draait.(wat dan wel een verwijzing geeft naar een van die lipjes van de kaartlezer)
Maar wat heeft het rempedaal hier mee te zien?
Heeft iemand hier eventueel schemas van?
Mvg
Peter
12 jaar
Uit je tekst maak ik op dat alles normaal lijkt, maar dat de startmotor niet wil gaan draaien.
Daarvoor moet je aan drie voorwaarden voldoen:
1. De Renault-startblokkering moet worden vrijgegeven.
Bepalend voor je kaarten+startonderbreker is of je startonderbreker wordt vrijgegeven. Dat kan je alleen zien aan het kleine rode lampje in je instrumentenpaneel. Als dat lampje uit gaat, wordt de startblokkering door het originele Renault-deel in je auto vrijgegeven.
2. je startmotor moet in orde zijn, evenals de bedrading daar naartoe.
3. je aftersales alarm (?) kan blokkeren en zo het starten verhinderen.
Om vooraan te beginnen:
- Wordt de startblokkering nou wel of niet vrijgegeven als de auto niet wil starten?
- is de startmotor + bedrading daar naartoe gecontroleerd?
12 jaar
hij moet ook zien of die in zijn vrij staat anders start die alleen als je het koppelings pedaal indrukt
Startblokkering is ok,lichtje gaat uit zo gauw ik op de startknop druk,ook al start hij dan niet.
Uiteraard staat hij vrij,of ontkoppelt.
Als hij het probleem heeft,kan ik na 30 seconden de knop terug indrukken,en alle icoontjes verschijnen terug op display,inclusief rood lichtje en voorverwarming.
Als ik dan opnieuw indruk gaat het rood lichtje gewoon terug uit.
Wil ik nogmaals proberen,moet ik eerst de kaart uittrekken.
Nu heb ik dus gemerkt dat na 30 seconden,ik het rempedaal induw,hij plots wel wilt starten.
Hierbij moet ik dan wel de startknop ingedrukt houden,hetgeen weer naar de kaartlezer verwijst???(alhoewel,wat dan met dat rempedaal?)
Probleem is dat er geen foutmelding word gevonden bij het uitlezen.(reeds hiervoor 3 maal laten uitvoeren)
Garage zei,dat hij moet uitgelezen worden op het moment dat hij het probleem heeft.
Misschien dat er dan een schakeling een fout weergeeft?
Startmotor en bedrading is ook door hen nagezien.
12 jaar
De achteruitrijschakelaar is defect. Deze geeft geen storing aan in het systeem. Heeft dubbele contacten....
En de kaartlezer natuurlijk..
Achteruitrijschakelaar op de boite is 6maand geleden vervangen,omdat achteruitrijlicht en sensor niet meer werkte.
Kaartlezer heb ik twijfels bij?
Waarom 10 keer perfect starten,om dan 11e keer het niet meer te doen,of ik druk de rempedaal in,dan lukt het wel.
Meer en meer gaan mn gedachten uit naar ergens een storing in een kabel,vermits parkeerrem in vooruit ook niet lost,maar wel in achteruit?
Nu wil ik wel kosten maken die de panne wegwerken,maar zomaar stukken aanschaffen op goed geluk???
Nu ben ik mechanisch en elektrisch wel handig,maar zonder schemas kan ik niet beginnen nameten.(nl,meten is weten,of gaat dit hier niet meer op?)
12 jaar
En wat doet de reserve kaart?
Dan lijkt mij (naast natuurlijk de kaartlezer) de kabelboom naar de achteruitrijschakelaar de eerste verdachte. Als daar een slecht stuk in zit zijn alle verschijnselen verklaard ...
12 jaar
Reserve kaart werkt perfect,die zijn beide een week geleden nieuw aan gekocht.
Kabelboom naar de achteruitrijschakelaar?
Dit is toch het kabeltje dat naar de schakelaar op de boite zit?(stekker met 3 draadjes)
Hierdoor werkt het achteruitrij licht en de sensoren.
En die doen het perfect.
Dus toch kaartlezer van 350 euro proberen?
12 jaar
Ik kwam op die kabelboom door jouw volgende uitspraak:
"Meer en meer gaan mn gedachten uit naar ergens een storing in een kabel,vermits parkeerrem in vooruit ook niet lost,maar wel in achteruit?"
De achteruitrijschakelaar schakelt in de achteruitversnelling een draad naar massa.
Bij mijn weten doet het rempedaal hetzelfde.
Heb je niet ergens een slechte massaverbinding zitten (bv. die van de computer) die wordt gecompenseerd door een op wijze tijdelijk erbij geschakelde massaverbinding?
Waarom haal je geen kaartlezer op de sloop (dan kan je hem gelijk daar op locatie inbouwen/uitproberen...) of via onderdelenlijn.nl?
12 jaar
Bij uitlezen in de garage bleek er wel id een stroomvoorzieningsprobleem te zijn aan de compressor van de airco?
Maar die werkt dus perfect.
En ik vermoed nu wel dat dit niet in verbinding staat met mn andere problemen.
Voor dit alles uit te zoeken ivm die bedrading zou ik dus wel een schema of dergelijke moeten hebben.
Waar kan ik zoiets vinden?
12 jaar
Nog iets ontdekt,als de wagen in versnelling staat en ik start zonder een van de pedalen in te duwen,start hij ook.(tijdens starten rijd hij dus)
Normaal mag dit niet.(beveiliging) Misschien nog een verwijzing om de oplossing te vinden?
Hoe weet het systeem van de wagen wanneer hij al dan niet in versnelling staat?
En hoe weet hij of dit in achteruit is of vooruit?
12 jaar
de achteruitrijschakelaar is tevens een schakelaar die kijkt of de bak in neutraal staat,vandaar 3 aansluitingen op de schakelaar
Kan ik die verkeerd gemonteerd hebben?
Zijn hier bepaalde regels voor,of gewoon indraaien en stekker oppluggen?
Nieuwe heb ik in september verleden jaar besteld bij renault en zelf geplaatst?
12 jaar
nee is gewoon plug en play.
met de clip kunnen ze wel controles uitvoeren om te kijken of die goed werkt
Raar dat ze hierover niets gezegd hebben in de garage.
De wagen is reeds 3 keer binnen geweest dit jaar om uit te lezen.
12 jaar
Slaat ie niet op als storing.
Zij moeten een conformiteitscontrole doen en kijken of aan de start voorwaarden wordt voldaan.
Opgelost.
Het was dus id de schakelaar op de versnellingsbak.
Blijkbaar heeft de garage me een verkeerd type verkocht.
Als ik in vooruit stond,dacht de auto dat het in neutraal was,en hierdoor schakelde de parkeerrem niet uit.
Ook het starten dus,stond ik in neutraal,kon ik uit veiligheid niet starten.
Schakelaar vervangen,en dit probleem was opgelost.
Bedankt voor alle reacties.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar