LPG, vialle LPI, auto start op benzine.
Als het warm weer is +/- 25 graden is er geen probleem met starten op bezine. Wordt het kouder gaat het moeizamer. Gemerkt dat als het motorblok na een stuk rijden goed warm is dat het starten na een een uurtje goed gaat. Staat de auto de hele nacht stil en is het motorblok helemaal afgekoeld doet het probleem zich weer voor. Benz.pomp is vervangen. Alles gecontroleerd op valse lucht. Wie heeft een idee hoe dit op te lossen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Veel oude benzine in de tank?
Ik ken 1 geval waar het met verse benzine prima startte, maar steeds slechter als het ouder werd.
De eigenaar van die auto tankte uiteindelijk elke maand 5 liter en daarmee ging het beter.
Het verouderde benzine verhaal met een LPG auto herken ik, met zelfs net niet willen aanslaan totdat ik er verse benzine bij had gegooid.
Anders is je koelvloeistof temperatuur sensor in de cilinderkop verdacht. Ook die kan koud slecht starten veroorzaken.
Als je weet waar die zit, trek dan de stekker eens los. Start hij dan wel goed dan is de sensor defect (versleten).
1 jaar
Als je de stekker van de sensor loshaalt start hij direct maar op een hoog toerental. Zal eerst een nieuwe sensor erin zetten en dan zien wat de auto doet. Het vervolg komt.
1 jaar
Ik ben ermee bezig. Nu maar een hele nieuwe gekocht, die van de sloop zijn dus ook niet alles.
1 jaar
Een nieuwe temp.sensor op het motorblok gemonteeerd, een fluitjes van een cent.
Probleem opgelost. AS1, Beunhaas etc. bedankt voor het meedenken.
1 jaar
Auto start nu beter. Rgelmatig heb ik nog last dat de auto slecht op benzine start. Auto rijdt met een LPG-vialle installatie. Op LPG geen probleem. De ene keer na een nacht gaat het goed, de volgende keer is het weer lastig. Ook als ik vooraf het contact een paar keer aan en uit zet, dus druk in de benzine leiding opbouw. Nu ga ik denken dat het aan de benzine-injectors ligt. Zit er in de toevoer benzine leiding geen terugslagklep? Het is altijd weer duimen of de auto bij een koude start de motor goed aanslaat.
1 jaar
Tank eens Shell V-power. Die reinigt beter dan andere benzines.
1 jaar
Wat ook nog kan, is dat de conversiefactor in de lpg installatie iets te rijk staat. Daardoor zal het motormanagement adapteren naar de arme kant, aangezien je 95% van de tijd op lpg rijdt. Op LPG klopt het mengsel dan prima, maar op benzine loopt het te arm. Wat je vooral merkt als het systeem in open loop draait, dus bij de koude start of bij vollast. Al vaker gezien dat lpg auto's slecht starten op benzine bij lagere buitentemperaturen om deze reden.
.
Fueltrims uitlezen, dan weet je het.
1 jaar
Een bijzondere oplossing voor het startprobleem. Heb maar eens de ECU losgemaakt. Deze heeft 2 opstaande randen. kragen, waar de dubbele stekker op gedrukt wordt en deze moet je borgen met een schuif in de stekker. Deze schuif drukt de stekker tegelijk aan op de ECU in een rubber pakking zodat het allemaal, zoals het hoort, lucht en vochtdicht zit en er geen corrosie op de contactpunten kan ontstaan. Op elke kraag zitten aan de buitenkant aan beide zijden een nokje waarop de stekker geborcht wordt door die schuif. Bij mij bleek de kraag van de ECU van het tweede contact weg/kapot en geen nokjes meer. Tussen de contacten zelfs een karkas van een insect. Al deze contacten met een klein messing borsteltje van de Action gepoetst en met perslucht schoongeblazen. Licht met tectyl ingespoten, doe ik al zeker 50 jaar met el.contacten tegen corrosie. De dubbele stekker er weer opgedrukt. Als tijdelijke oplossing op de plaats waar het andere deel van de stekker op de ECU drukt waar geen nokjes zijn met tyrips deze onder spanning vastgezet. Omdat het probleem zich altijd voordeed, het slechte starten, als je de auto voor het eerst, na een koele nacht, start gewacht op de volgende ochtend. Geen startprobleem meer. Dit een paar dagen achtereen eerst moeten meemaken waarna ik hierbij de oplossing plaats. Hoe die opstaande rand van de ECU zo gekomen is weet ik niet en ik sleutel bijna alles zelf aan de auto op de zware klussen na zoals drukgroep vervangen en motorwissel. Het probleem speelde al jaren en werd steeds erger. Ik begrijp nu waarom en ik denk dat ik dit met de auto meegekocht heb. Rij de auto toch al 12 jaar.
10 maanden
De tyrips vervangen door een ingekorte spanband, en waar de kraag van de ECU weg was plastic van een lege koelvloeistof can, eruit geknipt op maat,. geplaatst om het af te schermen. Heb je net ruimte voor in de stekker. Tyrips rekken op waardoor stekker niet meer voldoende contat maakte. Na montage spanband was dat weer over. Verder alles weer zoals het hoort afgesteld, zoals dat kleine torxboutje voor de stationair afstelling bij cde gasklep. De nieuwe bougies die er al in zaten de electrode afstand op 0.8 gezet. Voor benzine is standaard 0.7 en voor lpg, doe je dat iets ruimer. Vandaag bij 5 graden vorst startte de motor redelijk goed en dat heb ik in tijden niet meegemaakt.
10 maanden
Creatief opgelost, respect hoor....
1 Opmerking nog, de elektroden afstand van bougies wordt voor LPG altijd wat kleiner gezet omdat de ontsteking het op gas altijd wat moeilijker heeft, ik heb veel ervaring met LPG en heb het nog nooit andersom ervaren...
Ik heb de electroden van de bougies nog 0.1 mm kleiner gezet. Nu start de auto bijna als van ouds. Allemaal bedankt voor het meedenken en het hier te plaatsen.
9 maanden
Goed bezig!
9 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar