auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Startmotor begeven binnen één jaar

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Bij het (willen) starten van de auto enkel nog een droge klik, verder niets. De accu is goed nog geen twee maanden oud. met mijn beperkte kennis van auto's denk ik dat de starmotor het heeft begeven. Gravend in mijn geheugen (en bewaarde facturen) blijkt dat deze nog geen jaar geleden (eind oktober '98) is vervangen door een revisiemotor. Sinss die tijd is de teller gelopen van 128.000 naar 132.000

Twee vragen:
1 , klopt mijn diagnose?
2. Bestaat er zoiets als garantie op reparaties en/of op geplaatse startmotor. Zo ja kan ik dan terug naar de erkende garage die de startmotot geplaats heeft?

Geplaatst door

Roberke (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1. als je zonder probleem alles in de auto goed werkt (zonder de motor loopt) dan zit er nog voldoende stroom in de accu
dus dan zou hij moeten starten
je zal dan ook een trillend geluid horen (van aan en uit slaan van de startrelais)
momenteel hoor je zoals je zegt alleen een enkele tik
dat wil zeggen dat alles wel inslaat maar verder niks gebeurt
2. er bestaat inderdaad garantie maar dat schilt veel per bedrijf die het monteerd
bij een nieuwe zit zoals meeste zaken jaar garantie op, maar bij revisie onderdeel weet ik het niet
zoals gezegt verschilt veel

bij je diagnose moet je nog 1 ding controleren en dat is of je startmotor verbonden zit aan de accu
dan krijg je namelijk hetzelfde geluid
en ik ken gevallen die moeite had met starten en toen bleek dat de accupool de bedrading ver losgebroken was waardoor te weinig contact en daardoor teveel weerstand in de bedrading
als deze dus helemaal kapot is dan doet hij dus ook niks

als je verstand hebt van elektro en weet waar je het kunt vinden kun je een kleine test doen door de accuspanning te meten
en hiernaast kun je meten of er weerstand in de kabel zit (oneindig weerstand kabel kapot)

Inderdaad, eerst zeker weten dat er voldoende spanning in de accu aanwezig is. Deze kan ook (nagenoeg) leeg zijn door een niet goed werkende dynamo.

moderator 0
badge

15 jaar

Beiden bedankt.
Ik heb gekeken, blijkt inderdaad dat de acuu , ondanks dat hij drie maanden oud is, toch al helemaal leeg is. Lijkt dus toch een probleem van accu of electronica.
Accu staat nu aan de lader, morgen weer proberen.

Roberke 0

15 jaar

Ik raad je aan om met een Voltmeter de spanning te (laten) controleren met lopende motor.
Die spanning moet met lopende motor in elk geval rond 14 Volt liggen.
- als die spanning lager is, kan je accu goed zijn, maar wordt die niet goed geladen door een defect in de dynamo, de bedrading of de massa-aansluitingen
- als die spanning hoog genoeg is, kan het zijn dat je accu wordt leeggetrokken als de motor uitstaat. In dat geval moet worden gezocht naar de veroorzaker van de lekstroom.

Heino4267 725

15 jaar

De accu de hele nacht opgeladen en vanmorgen starte de auto direct. Twee stadritjes gedaan en vervolgens de hele dag stilgestaan. Gekeken naar lekstroom (met lampje en draadje) geen lekstroom te vinden.
Vanavond starte de auto ook direct, de accu gemeten, rond de 12,7 volt en aan het laden tijdens het draaien van de motor, naar 13, 1 volt. Dynamo lijkt dus ook te werken.

En dan, een oplossing te vinden in de volgende gegevens?
De accu (toen net een week oud i.v.m. startproblemen) heeft voor de zomervakantie helemaal leeggestaan door lekstroom in radio (de radio is toen vervangen). De auto startte toen na drie weken vakantie wel direct.
De motor heb ik een week terug ingespoten met 'anti marter spray' wat in het landelijk gebied noodzakelijk is. Zou dit een 'lekstroom' kunnen veroorzaken?


Iemand een idee??

Roberke 0

15 jaar

- de accuspanning is veel te laag bij draaiende motor.
Hier moet je naar (laten) kijken, want je accu wordt zo niet goed bijgeladen. No9gal logisch dat hij dan niet meer start.
Heb je deze spanning gemeten bij pakweg 2000 toeren? Dat moet je wel doen.

- lekstroom meten met een lampje is nieuw voor mij.
Als dat nog nodig is bij jou: (ik gok namelijk op een niet goed ladende accu, gezien de te lage laadspanning)
Lekstromen meet je met een Ampéremeter die je tussen de losgenomen kabel op de pluspool van de accu en de pluspool van de accu.
Let op de benodigde radiocodes e.d. !!!
Als de gemeten stroom op die plaats met contact uit, auto op slot en zonder brandende binnenverlichting e.d. meer is dan pakweg 200 milliAmpére, verwijder je één voor één de zekeringen totdat je de "veroorzakende" zekering te pakken hebt. Vervolgens kijk je wat er allemaal op die zekering zit en daar zoek je op verder.

Heino4267 725

15 jaar

Hoi Heino, meten van lekstroom via lampje heb ik van deze site, zie onderstaande volgende link http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Ik heb niet gemeten bij 2000 toeren, was niemand in de buurt (behalve mijn zoon van 4) om gaspedaal goed in te drukken. Mijn idee; opladen is opladen dus dynamo werkt, is dat te kort door de bocht?

Roberke 0

15 jaar

Gruwelijk kort door de bocht, dat is in rallyetermen een "Handbrake Turn". Een accu dient met bijna 14 volt ( 14,4 optimaal ) bijgeladen te worden. Indien één speol of diodebrug in de dynamo ( er zitten er 3 in ) niet meer werkt, haal je dus de nominale capaciteit van de dynamo niet meer. In de zomer speelt dit niet zo heel erg, maar vooral in deze tijden ( meer licht aan, aanjager en achterruitverwarming smorgens etc. ) heb je zeker kans dat de accu niet meer wordt bijgeladen.

Laat dus de laadSPANNING en laadSTROOM even beoordelen door een garage of accuspecialist.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Maar bij stationnair draaien is dat toch een goede laadspanning?.
Als je de motor op 2000 omwentelingen houd zal die best aan 14 volt komen,lijkt me dus goed.

primera p11 0

15 jaar

Meten is weten, gissen is missen. Laadspanning meet je bij 2000 toeren, niet afleiden uit een meting bij stationair.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Tja, Roberke, ben het met hellbat eens, ik zou toch eerst de laadspanning/stroom bekijken.
Bij elke Kwikfit o.i.d. zullen ze dat met plezier voor je nameten (in de hoop een nieuwe accu te kunnen verkopen).
Begin daar eens mee.

Heino4267 725

15 jaar

bij 800rpm is (kan) het rond de 13.5volt zitten. bij 1200rpm zit het meestal al rond de 14.5 volt
lekstroom meen kan ook maar op 1 manier dat is met een goeie ampere meter. het beste is amperetang dit omdat je geen bedrading los hoeft te halen en niks kapot gaat in de multimetter (zekering). wanneer je dit doet zal de stroom eerste 10minuten wel hoog liggen 1A maar na die tijd is er pas een kans dat het afneemt naar een lagere waarde ergens rond de 0.5 of zelfs 0.05A.
in dat geval is het goed
je moet nagaan dat een accu van 50Ah 2.5A kan leveren dat 20 uur lang. de accu is hierna echt helemaal leeg, voltage durf ik niet te zeggen maar onder de 12 volt zit het wel.
als je dus 1 A heeft dan zou je accu na 50uur kats leeg zijn. ( dit ligt zeer waarschijnlijk wel hoger)
0.5A is dus meer dan 100uur voordat hij kats leeg is. dus hoe lager de stroom hoe langer de accu vol houdt. Je moet wel denken dat de accu dan echt te ver leeg is om te starten.

ik denk zolang je geen last van hebt de komende maanden dat er waarschijnlijk een lamp of wat dan ook aan heeft gestaan.

Vandaag spanning gemeten, maakt niet uit wat toerental is stationair, 2000 of 3000, spanning loopt langzaam met 0.1 V op, van beginnend rond de 12 volt. Gaat tergend langzaam en weet dus ook niet wanneer het oplopen stopt. Gezien het feit dat er ook bij lange ritten geen lampen doorbranden zal het niet heel erg hoog oplopen.

Duidt dit op een defecte spanningsregelaar?
Is het vervangen daarvan een grote klus?

Roberke 0

15 jaar

Indien de spanningsregelaar los te vervangen is, kan het wel, en kost dan ook maar een paar minuten. Indien je een compact-dynamo hebt, kun je hem zelf eigenlijk niet vervangen, oplossing is dan een revisie/ruildynamo of je eigenste laten reviseren.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Da's een goeie!
Maar ehhhhhh..... hoe weet ik dat?

Roberke 0

15 jaar

de vraag is ook of de dynamo niet kapot is
12 volt kan gerust alleen de accuspanning zijn
dus bedrading van en naar dynamo controleren
daarna zal de kans groot zijn dat de dynamo gereviseert moet worden

een spanningregelaar is een blokje wat op de dynamo zit geschroefd echter de kool borstels kunnen er soms in de module verwerkt zitten. dan is het fijner als je de dynamo in je handen hebt
er moeten twee kabels aan zitten een klein draadje dat voor de bekrachting is en voor het lampje in de interior en een dikke kabel die naar de accu gaat

Als de accuspanning onder de 13,7 Volt blijft bij gas geven, is er gegarandeerd iets defect (behalve als je accu op dat moment ram-leeg is).
Als je een automaterialenhandel belt met de precieze gegevens van je auto bij de hand, kunnen zij je zo vertellen wat een complete gereviseerde dynamo kost (op de oude zit dan statiegeld) en of jouw auto een losse spanningsregelaar heeft en wat die dan kost.
Daarna is het een kwestie van sleutelen en verwisselen.
Een draadbreuk kan trouwens wel, maar dat kan je tegelijk met het uitbouwen van spanningsregelaar/dynamo controleren.

Heino4267 725

15 jaar

Beste mensen, startmotor en plaatsing eens goed bekeken en besloten dat dit een klus is die ik zelf niet ging doen. Naar de plaatselijke dealer geweest voor een goede diagnose en een offerte. Diagnose stellen zou alleen al 25 euro kosten. Dat vond ik te gortig om even spanning te meten en een professionele blik te werpen.
Offerte was nog zotter, 225,- euro voor een ruildynamo en voor 518,75 (3 uur werk) ingebouwd en wel.

De plaatselijke bandenspecialist wilde voor 200 a 225 de hele klus doen, maar wist niet goed welk type dynamo erin moest en had geen tijd om te meten.

Beide antwoorden stelden mij niet echt tevreden en dus een derde opini gevraagd. Deze garagist kwam ook met een prijsopgaaf van ongeveer 225,- voor de hele klus, ongeveer drie kwartier werk.
Met de meter erbij bleek de spanning 14,7 te zijn en dus prima, wel viel hem op dat de aansluitplaten op de accu vies waren en ik kreeg het advies deze schoon te maken, op te schuren en er eventueel een klemring tussen te zetten om zo goed contact te krijgen.
Dit gedaan en sindsien rijdt de auto als een zonnetje. Wat betreft de spanning, na controle bij een andere auto (ook 13,7 volt) blijkt mijn spannningsmeter een prul. deze dus rechtstreeks in de kliko.

Dank allen voor het meedenken. Al met al heeft het mee een veel te dure reparatie gescheeld.

Roberke 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.