Renault Clio: Renault Clio start slecht en soms niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400cc

Sinds een tijd heb ik een probleem met mijn clio dat deze niet goed wil starten.
Als ik s'morgens de auto wil starten duurt het vaak erg lang voordat hij wil aanpakken en
soms wil hij helemaal niet aanpakken. Als ik het later nog eens probeer wil hij soms wel
in 1x starten.
Als er een stukje in gereden wordt en de auto wordt uitgezet, dan wil hij daarna probleemloos starten.
Ook start de auto wel als deze aangedrukt wordt.

Toen dit de eerste keer gebeurde heb ik een nieuwe accu erin geplaatst en leek het probleem
weg te zijn, maar helaas kwam het na een paar dagen weer terug.
Heb de accuspanning nagemeten en deze is ongeveer 12,5 V als de auto uit staat. Zodra ik de auto
start (de keren dat ie dat wel wil) dan gaat de spanning naar ongeveer 14,4 V. Als ik bijvoorbeeld de airco
en achterruit verwarming inschakel blijft de spanning redelijk stabiel tussen 14,2 V en 14,4 V.
Hieruit kan ik volgens mij concluderen dat de dynamo goed zou moeten werken?

Ook heb ik de bougieskabels afgelopen weekend vervangen. Deze waren aan vervanging toe, omdat
er kleine haarscheurtjes in zaten en tussen de kabels was soms vonkoverslag. Hier kwam ik achter, omdat
vaak het service lampje ging branden en de auto dan een beetje schokte. Nadat de kabels vervangen zijn
schokt de auto ook niet meer.

Wat kan er nu eigenlijk kapot zijn? De startmotor zou defect kunnen zijn, maar als ik de auto probeer te starten
dan lijkt het wel of hij wel ronddraait en de auto probeert ook aan te pakken.
Kan het ook zijn dat de bobine kapot is? Het is vreemd dat de auto de ene keer wel goed start en de andere
keer weer niet.

Hebben jullie nog een idee wat de oorzaak kan zijn, waardoor de auto niet wil starten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Schol662

Geplaatst door Schol662 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Heino4267 (225), 14 jaar geleden

De genoemde spanningen zijn dik in orde.
Een verdelerkap en rotor kosten niet zo veel. Ik zou ze óók inspecteren en bij twijfel vervangen. Dan is je ontsteking als oorzaak uitgesloten.
Ook zou je kunnen kijken of de motor voldoende benzine krijgt bij een koude start: Zit er geen luchtlek in je benzineslangen waardoor de benzine terugloopt de tank in?

Schol662 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb vanavond de verdelerkap los gehad en die ziet er goed en schoon uit.
Een luchtlek in de benzineslangen zou ik nog na moeten kijken. Auto ruikt wel erg naar benzine als ie net gestart
is. Vanavond wilde de auto trouwens gewoon zonder problemen weer starten.
Als er een luchtlek is moet ik dan gewoon erg goed luisteren of er ergens lucht ontsnapt of kan ik dit
nog op een andere en makkelijker manier testen?

Kneipmeister (0), 14 jaar geleden

@Schol662

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn clio (1.6 16v uit 2002) en nog niet opgelost. Is het jou inmiddels al gelukt om het op te lossen en zo ja, wat was het probleem nou precies?

Elders op het forum heb ik gelezen dat het ook aan de BDP sensor kan liggen. Dit was echter bij een 1.4 motor. Wellicht dat dit de oplossing is? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Cliodennis (0), 14 jaar geleden

Als de auto niet aanslaat, knippert het startonderbreker lampje op het dashboard dan heel snel? Ik heb hier nu een Clio staan met de zelfde klacht omschrijving. ook een 1.4 uit 1999. Ik heb de sleutel een keer opengemaakt en goed schoon gemaakt en toen starte hij meteen. Ook als ik de sleuel open heb liggen (deel met sleutel en andere helft met het 'electrische' deel) en ik wil starten, start de auto niet en blijft het lampje knipperen, als ik vervolges het deel met de transponder erin ook bij het contactslot houd, dan stop hij met knipperen. Soms moet ik wel een paar keer echt op en neer bewegen met het transponder deel, tegen het contactslot aan. Zit (bij mij) dus haast 95% zeker in de sleutel. (5% contactslot) Ga het deze week met de reserve sleutel proberen.

Schol662 (0), 14 jaar geleden

Afgelopen dagen waren drukke dagen, want ben trotse vader geworden van een jonge zoon. Heb dus afgelopen dagen geen tijd gehad om verder te kijken.
Het probleem heeft zicht echter nog niet weer voorgedaan de afgelopen dagen.
Heb nog niks opgelost, maar het probleem is nu tijdelijk weer even verdwenen.
Als ik informatie heb als het is opgelost zal ik het hier zo spoedig mogelijk delen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.