auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Startonderbreker

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,

Onlangs heb ik een wat oudere Reanult Megane gekocht.
Sinds vanochtend kan ik de centrale deur vergrendeling en startonderbreker niet meer met de sleutel bedienen.
Nu vraag ik me af, wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ben zelf een leek wat betreft auto's maar mijn gedachten gaan uit naar:
1) Sleutel kapot (heb er wel vanochtend de batterij in vervangen, dus dat is het niet, misschien electronica in de sleutel)
2) De ontvanger bij de achteruitkijkspiegel is kapot / verwerkt signaal niet (ik heb begrepen dat het echt heel zelden gebeurt)
3) Ik vraag me af of zo'n deur vergrendeling en startonderbreker problemen ook opgelost kunnen worden als ik de zekeringen na zou kijken, ik weet zelf niet of die 2 onderdelen ook zekeringen in de zekeringskast hebben??

Kan iemand me misschien richting een potentiele (een vaker voorkomende) oorzaak sturen zodat ik zelf weet waar ik het beste mee kan beginnen.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Polski82 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1. reserve sleutel proberen
2 met camera kijken of de sleutel uitzendt
3 sleutel proberen in te lezen
meest aannemelijke is dat het IR led loszit op de printplaat

Hallo,
Bedankt voor je tips.
Ik heb echter maar 1 sleutel meegeekregen, dus geen reserve.
Ik kan inderdaad via de camera zien dat de sleutel de IR straling uitzend, dus zou in principe goed moeten zijn. Kan het zo zijn dat zelfs als de sleutel de IR uitzend deze niet herkend kan gaan worden door de ontvanger in de auto? Ik wil niet zomaar een sleutel in laten lezen zonder dat er echt reden voor is.
Verder heb ik veel mensen horen zeggen dat het ook met vocht te maken kan hebben, via een lekkende antenne. Ik probeer eerst sowieso met een fohn de ontvangen te drogen en dan nog eens proberen. Zou dat kunnen werken?

Alvast bednakt voor je tips en moeite die je hier voor neemt.
Groeten

Polski82 0

13 jaar

dat klopt. als de ontvanger aan het dak stuk is werkt de sleutel ook niet.
het komt idd voor dat deze word aangetast door lekkage van de antenne of een open dak.
dat met de fohn kan werken .

Hoi Jeroen (of een andere professional)

Ik heb de ontvanger proberen te drogen voor een minuut of 3. Nog steeds geen resultaat. Zaterdag kan ik het nog eens proberen, nu misschien iets langer, maar 3 minuten lijkt me voldoende eigenlijk.
Mocht het drogen niet baten, dan moet ik al gauw naar de dealer lijkt me. Ik heb nog een vraagje. Is de startonderbreker te verwijderen/omzeilen op een of andere manier? Zonder centrale slot kan ik leven, maar om iedere keer de code in te vullen dat wordt een beetje vervelend.
Alvast bedankt,

Groeten

Polski82 0

13 jaar

De dealer kan in je auto uitlezen welk onderdeel niet werkt. Hoogstwaarschijnlijk is dat de ontvanger. Als dat zo is, vervang je de ontvanger-print en werkt alles weer.
De startonderbreker is niet te verwijderen/omzeilen.

Heino4267 725

13 jaar

En mocht de ontvanger inderdaad niet meer werken, is dat duur om te laten maken. Ik ga uiteraard eerst naar de sloop om te kijken of ik een 2de hands kan krijgen, maar als ik het goed begrijp moet eigenlijk de printplaatje vervangen worden (dus zo duur kan het toch niet zijn??)
Sleutel opnieuw inlezen is ongeveer 25 euro
Nieuwe sleutel 100 euro
Enig idee wat nieuwe ontvanger kan kosten?

Polski82 0

13 jaar

kost€110

Even terugkomend op het startonderbreker. Op gegeven moment kon ik de auto niet meer starten, de accu was leeg.
Die heb ik nagemeten en de meter gaf aan 2,58V wat heel vreemd is. Direct heb ik de accu vervangen, maar nu ipv 45A heb 55A erin gezet.
Auto startte prima weer, en de startonderbreker en deurvergrendeling deden het ook weer, waardoor ik concludeerde dat misschien vanwege de accu de startonderbreker het niet meer deed. Misschien heeft de accu een bepaalde spanning nodig (een piek) om de startonderbreker uit te schakelen. Nu ben ik afgelopen 4 dagen in het buitenland geweest, kom ik vandaag terug doet de startonderbreker het weer niet. Direct heb ik weer de accu nagemeten (misschien ergens een verbruiker), maar deze bleek gewoon op 12,6V te zijn en volledig opgeladen.
Ik snap er nu niets meer van...........iemand een idee?? Hoe kan de startonderbreker het op maandag doen en op vrijdag niet meer??

Alvast bedankt voor het nemen van de tijd om dit allemaal te lezen.

Polski82 0

13 jaar

Wat doet je startonderbreker dan als hij wel start en wat als hij niet start?
Blijft het lampje knipperen en wanneer?

Heino4267 725

13 jaar

Hoi Heino,

Ik kan met mijn sleutel niet de deurvergrendeling / startonderbreker uitschakelen. Het lampje knippert gewoon. Ik kan een code gebruiken om de startonderbreker te omzeilen, maar dat is niet altijd handig. Toen de accu leeg was ,deed niets het uiteraard.
Ik heb een nieuwe accu erin gezet, lampje ging weer knipperen, maar toen opeens reageerde de auto ook op de knop van de sleutel (dat was maandag). De auto heeft tot vandaag stil gestaan, vanmiddag geprobeerd, auto reageert niet op sleutel, lampje knippert. Auto start na invoeren van de code. Accu nagemeten, accu in orde (12,6V)
Ik snap het echt even niet meer.

Heb je enig idee?

Bedankt

Polski82 0

13 jaar

Je hebt een Megane van 1996. Dat betekent dat je niet de radiografische afsprandsbediening hebt, maar de infrarode versie die veel kwetsbaarder is.
Jij zegt dat je problemen hebt met je startblokkering, maar dat is m.i. alleen het verschijnsel, niet de oorzaak.
Dat verschijnsel omzeil jij met het invoeren van de code.

Waar jij volgens mij veel méér problemen mee hebt, is dat de sleutel niet goed communiceert met jouw auto. Daardoor wordt de startblokkering niet vrijgegeven en zijn de overige verschijnselen ook weer verklaard.
Je zou je moeten richten op de oorzaak waardoor de sleutel soms niet in staat is om met goed resultaat te communiceren met de ontvanger in de auto.
Normaal gesproken stel je de diagnose m.b.v. de tweede sleutel. Als die "het ook niet doet" ligt het aan de auto en in het andere geval aan de sleutel.
Die tweede sleutel heb jij niet. Gezien de leeftijd en restwaarde van de auto is het begrijpelijk dat je geen tweede sleutel aanschaft en laat inleren.
Daarmee kies je echter wel voor deze problemen: iedereen wordt wel eens geconfronteerd met een lege batterij in de afstandsbediening en dan ga je over op de tweede. Je hebt dan tijd om de lege batterij te vervangen.
Een tweede sleutel is dus geen luxe, maar m.i. een vereiste om een betrouwbaar bruikbare auto te hebben: de truuk met de noodcode is voor de garage (auto in de garage krijgen voor onderzoek), niet voor klanten.

In jouw situatie met één sleutel wordt de diagnose stellen dus moeilijker: je hebt al gekeken naar de meest voorkomende opties (ontvanger nat door lekkage en defecte accu) en kan je nu nog drie dingen doen:
- elektrisch: de accu-plusklem even losnemen en voorzichtig de lekstroom meten (alleen als je precies weet hoe dat moet). Ook de massaverbindingen nalopen/nameten.
Als de accu een te hoge lekstroom voor zijn kiezen krijgt, kan de accu nog zo goed zijn, maar kan de ontvanger afhankelijk van de plaats van de lekstroom net genoeg spanning "missen" om niet/onbetrouwbaar te gaan werken. Hetzelfde geldt voor spanningsverlies door slechte (massa)contacten in het circuit voor de ontvanger.
- naar de dealer gaan met de noodcode en daar laten nakijken welke signalen de ontvanger krijgt/afgeeft als de startblokkering niet wordt vrijgegeven
- een tweede sleutel aanschaffen en kijken of het euvel dan is opgelost. Ja: sleutel 1 is defect. Nee: de ontvanger werkt niet goed.

By the way: (eigenlijk te stom om hier neer te zetten maar wel en mogelijkheid) je hebt geen hardstikke vuile ramen / vuil oog voor de ontvanger? De sleutel al eens geprobeerd door een geopend raam? (natuurlijk niet om de auto te openen, maar wel om de code te verzenden en zo de startblokkering alsnog vrij te geven)?

Heino4267 725

13 jaar

Hallo Heino,

Nogmaals bedankt voor je tijd en je tips.
Wat de 3 dingen betreft:
- Ik heb de plusklem losgemaakt en simpelweg met een lampje ertussen contact gemaakt. Zo wilde ik zien of het lampje aangaat, en als ie aangaat heb ik te maken met een "lek" Deze bleef uit, dus ik ga vanuit dat dat goed zit.
- De dealer opzoeken lijkt me nog een makkelijkste oplossing, maar ik begrijp niet helemaal waardoor zo'n storing kan komen (een keer doet ie het wel, een keer niet) Slechte communicatie zeg jij, oke, maar hoe? Wijkt mijn signaal dan soms af (frequentie niet helemaal goed?)
Ik ben inderdaad aan denken om de auto door te meten en dan mogelijk of de sleutel, of de ontvanger te vervangen.
- 2de sleutel aanschaffen is ook een optie, maar het uitlezen van de auto lijkt me beter in dit geval. Mocht het niet de sleutel zijn, dan zit ik straks met 2 niet verkende sleutels.

Om even op je laatste opmerking in te gaan: ik heb alles geprobeerd: met deur dicht, deur open, met en zonder het oog van de ontvager, zelfs hele ontvanger los van het dak gemaakt en zo geprobeerd. Het werkte allemaal niet.

Dus volgens mij zit er niets anders op dan een afspraak maken bij een dealer. Anders zou ik het ook niet meer weten. In ieder geval bedankt voor je hulp. Helaas zal het een hoop geld gaan kosten als het een beetje tegenzit.

Polski82 0

13 jaar

dynamo controleren als je de spanning rechtstreeks op de accu meet is deze iets meer dan 14 volt

pulluk 0

13 jaar

Ik heb de accu zelf nog gemeten vandaag 12,6V. Zou ruim voldoende moeten zijn.
Accu heb ik pas afgelopen maandag gekocht (daarna niet meer met de auto gereden) maar maandag was de spanning ook rond die koers en toen deed de startonderbreker op miraculeuze wijze wel..................ik sta hiet echt voor een raadsel heren.
Ik zal morgen de dealer in Eindhoven bellen en een afspraak maken.
Iemand enig idee hoelaat het doormeten duurt? Kun je erop wachten of moet je de auto laten staan?

Polski82 0

13 jaar

Ik ben zeer benieuwd want ik heb nu een renault megan coupe staan met precies hetzelfde probleem. Die start ook niet meer nadat de accu een keer helemaal leeg is geweest.

aoijen 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.