Na vervanging van distributieriem en waterpomp loopt de motor niet meer gelijkmatig stationair en op benzine slaat hij met een koude motor regelmatig af.
Rijden op gas gaat wel goed maar op benzine houdt hij telkens in.
Vlak voor de vervanging van de distributieriem heeft de auto zo'n 600 km op benzine gereden.
De auto heeft 228.000 km op de teller staan en rijdt zuinig op gas 1 op 13 bij 90/100 km per uur op lange afstanden.
Er klinken plofjes in de uitlaat tijdens het stationair draaien.
Groeten,
Arnold
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
denk dat de timing vd distributie (uitlaat nokkenas) niet goed staat
Kan het niet dat door rekken en slijtage v/d oude distributieriem dat het euvel niet aan het licht kwam en nu met een nieuwe riem dat het zich wel openbaart?
De garage die het werk had uitgevoerd zei dat het mogelijk een verbrande klep of kleppen zijn.
13 jaar
compressie meten
en timing controleren
dan weet je mogelijk meer
Timing is gecontroleerd en is goed, compressie moet nog gecontroleerd worden.
Kan een niet goed functionerende ODP of BDP sensor dit kunnen veroorzaken?
13 jaar
zou kunnen
die bepaald mede het ontstekings tijdstip adh van bdp toeren en belasting
Maar dan blijft het toch vreemd dat hij slechter rijdt op benzine dan op gas, toch?
13 jaar
kan aan de gas computer liggen
Had je dit ook voor dat de distributieriem gedaan is.
Zoniet,dan hebben ze toch echt iets niet goed gedaan.
13 jaar
Nee dit probleem had ik niet voor de vervanging van de D-riem en de waterpomp.
13 jaar
Kan het dus niets te maken hebben met de rek v/d d-riem na verloop van tijd?
13 jaar
Ik heb de compressie laten meten bij een Renault dealer en die was goed voor al de 4 cilinders.
We zijn verder wezen kijken en het blijkt nu dat de D-riem niet op tijd is gezet, wat weer zou komen dat Renault werkt met taps aflopende poelies waardoor je om tot een goede afstelling wil komen elke poelie krukas en nokkenas vast moet zetten.
Zal dat volgende week dinsdag laten uitvoeren, het zou dan weer goed moeten komen.
13 jaar
Het is natuurlijk wel ontzettend slordig van een dealer om naderhand niet even te checken of de D-riem idd goed staat.
Je brengt de auto toch daar omdat hun het juiste gereedschap hebben om de riem te vervangen.
Ze moeten de D-riem conform fabrieksspecificatie vervangen,als ze dat gedaan hebben was tie niet zoals nu van tijd af geweest,een foutje daar gelaten.
13 jaar
[quote=benaschwin]De garage die het werk had uitgevoerd zei dat het mogelijk een verbrande klep of kleppen zijn.[/quote]
Primera: dat was dus niet de dealer.............
Je hebt gelijk moderator,hij heeft de compressie laten meten bij de dealer en gelijk naar de riem laten kijken.
Wel slordig van die eerste garage.
13 jaar
denk dat de investering in afstel gereedschap voor de enkele keer te duur is
en nee tegen een klant willen ze ook niet zeggen
anders komt ie misschien niet terug
Nou ik kom wel terug, maar alleen om ze de kans te geven het goed te maken, die compressiemeting en het vinden van het probleem was niet voor niets.
13 jaar
D-riem is optijd gezet, er zijn nieuwe rubbers ingezet de motor zoog valse lucht aan, alle 4 injectoren zijn vervangen, en nu rijdt hij goed op benzine, alleen stationair is nog steeds een probleem, loopt zeer onregelmatig van 550 rpm tm 750 rpm.Als ik op benzine in z'n vrij en stationair het gaspedaal intrap slaat de motor bijna af dit gebeurt niet met gas.
Stationair op gas ploft de uitlaat, dit gebeurt weer niet op benzine.
Nu schudt de auto hevig op gas op benzine is dit minder maar nog steeds aanwezig en zeer irritant.
Iemand enig idee wat dit nu weer kan zijn?
13 jaar
Terug gaan,reparatie is niet goed uitgevoerd,gevalletje garantie.
13 jaar
Gasklephuis laten reiningen en opnieuw laten inleren daar knappen ze meestal erg van op !
Verder kan het natuurlijk een totaal anders storing wezen laat de auto ff uitlezen om eventuele storingen te lokaliseren brand het controlelampje ook?
Als de distributietiming door de dealer is goed gezet twijfel ik daar niet meer aan!
Het controlelampje(motormanagement) begint te knipperen als de motor stationair loopt en als ik de auto uit laat rollen in z'n vrij dan verbruikt die 1.2l/100km althans dat geeft de computer aan, laat ik hem in z'n versnelling uitrollen dan is het 0l/100km.
Enig idee wat dat kan betekenen?
En de garage waar ik de distributieriem heb laten vervangen had het speciale gereedschap voor Renault en ze hebben er nu 3x naar gekeken, maar het blijft raar dat dit allemaal is gekomen na vervanging van de d-riem.
13 jaar
Laat ze dan eerst maar eens beginnen om de auto uit te lezen en helemaal opnieuw te beginnen. Heeft de dealer nu de riem vervangen, of een andere universele garage? Om deze riem te vervangen is er toch enige (Renault) kennis nodig, vooral om de fijnafstelling correct te krijgen (spieloze krukas) Als de basis v.d riem nog steeds niet goed is kun je het probleem blijven zoeken.... je moet eerst voor de volle 100% zeker weten dat de riem 100% op tijd staat !
krukas tandwiel er ook afgehad en schoon gemaakt van binnen ?
hebben ze ook de tandwielen van de nokken as en de krukas gecontroleerd
de nokken asheeft volgens mij een versteller
als die niet vast staat met montage staat ie ook niet 100%
[quote=Bas_petiet]Laat ze dan eerst maar eens beginnen om de auto uit te lezen en helemaal opnieuw te beginnen. Heeft de dealer nu de riem vervangen, of een andere universele garage? Om deze riem te vervangen is er toch enige (Renault) kennis nodig, vooral om de fijnafstelling correct te krijgen (spieloze krukas) Als de basis v.d riem nog steeds niet goed is kun je het probleem blijven zoeken.... je moet eerst voor de volle 100% zeker weten dat de riem 100% op tijd staat ![/quote]
Nee andere universele dealer heeft de riem vervangen, maar er werkte daar een monteur die 7 jaar bij Renault had gewerkt, dus het lijkt me dat ze wel het enige van Renault af wisten.
13 jaar
[quote=Renaultmonteurtje]krukas tandwiel er ook afgehad en schoon gemaakt van binnen ?[/quote]
Geen idee, zou dat zo'n impact kunnen zijn op het stationair toerental?
13 jaar
[quote=CARS&MOTORS]hebben ze ook de tandwielen van de nokken as en de krukas gecontroleerd
de nokken asheeft volgens mij een versteller
als die niet vast staat met montage staat ie ook niet 100%[/quote]
Ze zeiden dat ze alles vast hadden gezet, mijn auto was niet de eerste Renault waar ze de D-riem van hadden vervangen.
Ze zeiden dat ik de auto maar moest uitlezen bij een Renault dealer om het euvel te vinden, wat zou dat weer gaan kosten?
13 jaar
even een referentie als voorbeeld
Een zeer goede vakman! Ik zou mijn radiateur laten vervangen. Dat moest ook. Echter op de dag dat ik hem zou brengen sloeg mijn motor af op de snelweg!! ANWB kon het euvel niet vinden. Ook een garage in Amstedam West had de auto na drie dagen opgegeven. Ze beweerden dat het de brandstofpomp was. Toen liet ik hem weg slepen via een kennis van Jerry van Cars en Motors Performance. Spot goedkoop! Toen was de auto in goeie handen. Na goed onderzoek mailde Jerry mij dat de spie was gebroken van het tandwiel die de nokkenas aandrijft. Hij ging een nieuwe bestellen om te kijken of de motor weer zou lopen. Hij liep een paar dagen weer als een tierelier en toen ging hij ook de kachel vervangen! Ik moest nog wel een keer terug komen, omdat een stekker achter het dashboard was losgeschoten. Ik was toen getuige van hoe binnen 20 minuten allerlei panelen werden weg gesleuteld en binnen een wir war aan draden werd het defect spoedig gevonden. En passant werd er nog even een lichtje vervangen van mijn koplamp. Zeer kundige vakman. Beetje zoals malle Pietje van Swiebertje: veel rommel in de werkplaats, maar hij kan alles terug vinden! Een aanrader, ik kom zeker terug! Groet René
en daar hadden ze ook vaker renault gedaan
alles gecontroleerd en uitgelezen
maar bovenstaandde geeft een beetje een beeld van wat er gezegd word en gedaan????
Laten hun er maar mee naar de dealer gaan,dit is toch gewoon garantie gevalletje.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
13 jaar
Ik heb helaas geen garantie:(
Ik heb wel een foutcode P0300 random misfire" problem.Het MM lampje licht alleen op als de motor stationair draait op benzine en gas.Vacuum lek is het niet en de stappenmotor werkt en is schoongemaakt, zou het aan de EGR klep liggen?
13 jaar
bougies controleren en de bobines
vooral de massa
Bougies zijn vernieuwd en hetzelfde verhaal.Ik weet zo niet de weerstand van de bobines om ze door te meten.En de EGR klep?
En als het aan de bobines zou liggen dan zou dat MM lampje ook oplichten tijdens het rijden lijkt me?
13 jaar
Bobines zijn goed, ik heb hem weer laten uitlezen en hij geeft deze foutcodes 237 circuit gaskleppositiesensor, potentiemeter spoor 2 fout en spoor 1 fout.
Ik heb de positiesensor schoongemaakt maaer het euvel blijft, zou iets anders kapot zijn computer misschien?
Al dde reactie zijn zeer welkom.
13 jaar
Check ook de stekker van die gasklep. Tenminste, bij de Laguna 1.8 was daar een terugroepactie voor geweest.
13 jaar
Die ziet er verder goed uit visueel gezien dan.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar