Startproblemen Scenic 1997. Pas na langdurig starten sprint de motor moeizaam aan met veel rook.
Type: Renault Scenic 2.0RT automaat LPG (Vialle), 02-05-1997 motorcode F3R0751 metalen carter, ronde inlaat.
Totale motorrevisie gebeurd bij erkend revisiebedrijf (Motor Revisie Apeldoorn MRA) via kleine garage laten lopen (geen Renault specialist). Inmiddels zon 2800km gereden met boodschap dat motormanagement opnieuw moet inleren door het rijden en dat ook beslist niet op LPG gereden mag worden tot pakweg 3000km en niet meer dan 3000 toeren. Motor loopt prima en ook regelmatiger na vervanging lamdasensor en de auto rijdt goed. Startprobleem met warme motor even niet maar kort daarna (ca. 20 minuten later) wel weer. Ook bij het laten van de schakelaar op benzinestand vóór uitschakelen contact, treedt het startprobleem op. Dit met het idee dat de brandstofleiding vol is bij uitschakelen en bij de volgende start. (m.i. altijd vol omdat het benzineleidingsysteem altijd vol blijft omdat de benzinepomp altijd draait, ook op gas rijdend.). Wat opvalt is dat het er altijd een benzinelucht om de auto hangt bij de koude start en dit via de ventilatie in de auto ook te ruiken is.
Al gedaan:
1.Klepspeling (gedaan bij totale motorrevisie, net uitgevoerd).
2.Stappenmotor vervangen.
3.Smoorklephuis en regelklep gereinigd.
4.Injectoren ultrasoon gereinigd.
5.Benzinefilter vervangen (mogelijk weer vies? zet helemaal dicht bij motorrevisie).
6.Aan de computer gehangen;( 25-11-05) foutcodes 3d - bedrading lambdasonde, 11d - inspuiting. Foutcodes zijn gereset.
7.BDP-sensor /toerental sensor vervangen.
8.Mapsensor vervangen; vacuümslang gecontroleerd op lekkage.
9.Lambdasonde vervangen.
10.Bougies vervangen (speciale Bosch gastype 4-electroden).
11.Massa aansluitingen van de motor gecontroleerd.
12.Multiriem vervangen (waterpomp eerder al).
Inmiddels ruim 5000 uitgegeven en de auto is nog niet goed
Heeft iemand nog een idee? Ik moet naar Frankrijk na de kerst.
Wat is er waar van Vóór de koude start eens de accupool een minuutje los om de benzine-inspuittijden weer op standaard te zetten ?
Elke tip is welkom, ook het adres van een echte trobleshooter!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koelwatertemperatuursensor en adaptieve korrecties laten controleren bij dealer (#02, #30, #31)laten controleren. Zijn deze waarden goed dan zou ik de distributietiming controleren.
Kijk eens of de benzinedrukregelaar niet lekt via de vacuumslang
Heb net garagehouder gevraagd koelwatertemperatuursensor en benzinefilter te bestellen. Hij zei dat "benzinedrukregelaar lekkage via de vacuumslang" een onregelmatig lopende motor geeft en niet direct als oorzaak om aan te pakken. Henkie,
ik neem aan dat "adaptieve korrecties laten controleren bij dealer (#02, #30, #31)laten controleren" vaktaal is voor de Renault-monteur? Ik ga zeker verder tot de bodem nu en desnoods weer terug naar het motorrevisiebedrijf. Hou jullie op de hoogte! (breng morgenavond de auto weer in de garage). Bedankt voor jullie snelle reacties!!
19 jaar
Waarom heb je een koelwatertemperatuursensor besteld?
Je kunt veel beter met je klacht naar een dealer gaan en dan de auto laten uitlezen. Wel even de klacht noemen anders wordt er waarschijnlijk alleen naar het storingsgeheugen gekeken.
Henkie, ik was bij de dealer en de foutcodes wezen op lambda en inspuitsysteem. De lambda was oud (267.000km). Ik ben de 2e eigenaar (sinds 2000, 105.000km met kloppende autopas) en heb de uitdraai van de 1e dealer opgevraagd bij aankoop (ex-lease)drie jaar onderhoud daar laten doen tot ik van baan veranderde; lambda was niet eerder vervangen, dus leek goede kandidaat bij andere motorinstellingen na revisie. De dealer (in Apeldoorn) vroeg 300 om de auto te onderzoeken. Als het niet op te lossen is met nieuwe koelwatertemperatuursensor en benzinefilter ga ik wel naar een dealer weer. Ik vind dat mijn garagehouder het probleem eerst moet proberen op te lossen want hij heeft er dik voor betaald gekregen. Dat wordt dus de volgende stap; kosten delen of liever te betalen door mijn garagehouder (nog goede verstandhouding nu).
Vraagje: moeten de motormanagement instellingen misschien op 0 gezet worden na revisie en dan al rijdend inleren?
Bedankt voor je reactie overigens weer!
19 jaar
De midddenwaarde (=ideaal)van de inspuitcorrecties is 128. Je kan deze waarden laten resetten maarze leren zelf ook wel weer bij.
Een gevariëerde proefrit van 15 á 20 km nadat de motor stationair is warmgedraaid en je waarden zijn weer helemaal up-to-date.
Henkie,
Is de distributie timing een potentieel risico bij/na revisie?
Kan dit startproblemen opleveren?
Hoe kan ik zeker weten dat dit goed staat? Kunnen ze dit meten?
Morgen wordt de koelwatertemperatuursensor en het benzinefilter vervangen. Daarna ga ik naar Renault maar wat moet ik dan vragen specifiek (zonder meteen de 300 euri voor m'n kiezen te krijgen waar ze op inzetten voor een onderzoek)? Je tip van inspuitwaarden waardeer ik, bedankt alweer.
19 jaar
Allen,
Inmiddels start en loopt de auto weer als een zonnetje na het vernieuwen van de injectoren ('rails' waarin injectoren zitten is ook losgeweest en gereinigd), het benzinefilter en twee temperatuursensors. Ook de benzinelucht rondom en in de auto lijkt weg te zijn. Geen hulp nodig gehad van een Renaultdealer maar bij mijn kleine garage laten doen na de vele tips die ik op deze site las. Bedankt Henk en anderen!!
Ga naar familie in Frankrijk en rij dan pakweg 2500km komende dagen. Benieuwd of zowel LPG als benzine systemen normaal 'bijleren' en stabiel blijven.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar