De toerental van mijn motor valt bij het rijden als ik de koppeling intrap ver terug to 200 a 300 toeren, en dreigt af te slaan (soms slaat de motor ook af) hierna loopt het toerental weer op naar ongeveer 800 a 900 toeren. Ik ben nu al 2 keer bij de dealer geweest en kreeg te horen dat er geen storingen gemeten werden.
Heeft iemenad hier een oplossing voor? Bij voorbaat dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben maar een amateur (prutser wat je wil) maar als ik dit zo lees dan denk ik gelijk aan de stappenmotor van je stationair toerental die blijft hangen.
Dat moeten ze toch bij de dealer ook wel kunnen bedenken ipv alleen maar vertrouwen op een meetkast.
Maak hem eens schoon (voor zover mogelijk)
Zie http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/st... voor hoe zo'n ding eruit ziet.
Als het toerental daarna van slag is moet je je accu even loskoppelen gedurende 30 seconden om de boel te resetten.
Bedankt voor deze wijze raad. Ik ga het zeker proberen.
18 jaar
Hoi Rob, heb zelf een scenic 1.6 van 2001 die hetzelfde deed... Heb gisteren de accu los gehaald en daarna het smoorklephuis bovenop de motor goed schoon gemaakt. Daarna alles weer terug en daarna de spanning er weer op. In 1 keer weer gestart, pakte voor het eerst ook een koude start goed op (verhoogd toerental) en ging naar verloop van tijd keurig naar een normale waarde volgens het boekje. Geen afslaan meer gehad, motor loop weer als een zonnetje. aan te bevelen !!!
Groet, Arnoud
18 jaar
@Winkey: interessant. Had je hem al eens eerder gereset? Want de reset op zich kan ook een handje geholpen hebben.
18 jaar
Jawel, was al eens eerder gereset maar zonder het juiste resultaat. Ben vanmiddag nog even bij de dealer geweest voor de APK en heb dit onderwerp nog even besproken met de chef werkplaats. Deze gaf aan, zonder mijn scenic te hebben gezien dat er dan aanslag aan de onderzijde zou moeten zitten van het kanaal waar de klep inzit en dat deze de volledige sluiting misschien wel mogelijk maakte maar bij geringe opening een verstoring zou geven. En dit klopte, aan de onderzijde, zeg maar in de radius van de klep zat een dikke laag aansla.g. Met een doek met wat ontvetter voorzichtig schoongemaakt. En omdat de kunststof luchtkanalen toch verwijderd waren heb ik het begin van de inlaatkanalen ook maar even op dezelfde wijze schoongemaakt.
Reset was dus goed, schoonmaken ook en hij loopt weer veel mooier rond, schommeld niet (hoor je wel vaker bij K4M) en pakt beter op. Is dus weer als nieuw.
Groeten, Arnoud
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar