Renault Megane: Stationair maar 500 toeren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Deze auto rijdt op benzine/gas. (stationwagon)

Wanneer de motor een tijdje draait en terug wordt gestelt naar stationair dan draait ie maar 500 toeren.
De auto/motor begint dan ook wat te schudden. Dit is al enigzins verbeterd doordat ze bij een garage een stuk rubber in de versnellingsbaksteun(in de lengte) gepropt hebben.

Nu heb ik een tijd geleden de bougies vervangen en toen uitgevonden dat 1 van de bougies erg bruin was(roestkleur) en de andere netjes wit.

Nu zijn we daarmee naar een professionele motor-reviseur geweest en die heeft geconstateerd dat een klep bij de desbetreffende cilinder erg rood is van de hitte.
Maar hij wou niet geloven dat dit de oorzaak zou zijn van het slecht stationair lopen, dat zou hij toch zelf in de elektronica zoeken...

We hebben uiteraard nieuwe bougies geplaatst, maar mocht niet baten.
De bougie voor de betreffende cilinder heb ik ook al even vervangen door eentje van de dealer, maar ook weer geen verbetering.

Laag stationair is opzich geen probleem maar je rijdt erg slecht weg en zakt erg in bij het opschakelen.

Alvast bedankt!!

Polo90Coup

Geplaatst door Polo90Coup , lid sinds 16 jaar geleden

13 Reacties

abc PRO, 14 jaar geleden

gasklep huis reinigen om mee te beginnen

Polo90Coup, 14 jaar geleden

[quote=abc]gasklep huis reinigen om mee te beginnen[/quote]
Zo goed als schoon. Geen dikke smurrie of iets dergelijks.

Henk Nobach PRO, 14 jaar geleden

[quote=Polo90Coup]Zo goed als schoon. Geen dikke smurrie of iets dergelijks.[/quote]
Hoe weet je dat? Heb je eerst de luchtfilterbak gedemonteerd om vervolgens de gasklep toch maar niet te reinigen?

kawaZ750 PRO, 14 jaar geleden

is dit al wel een auto met een elektronisch smoorklephuis? bwjaar 2000, kan ook nog een gaskabel hebben.

AS1, 14 jaar geleden

[quote=Polo90Coup]Deze auto rijdt op benzine/gas. (stationwagon)
Nu heb ik een tijd geleden de bougies vervangen en toen uitgevonden dat 1 van de bougies erg bruin was(roestkleur) en de andere netjes wit.[/quote]
Stop! Bruin is juist goed (zeker bij LPG), wit is niet goed. Motor loopt te arm/wordt te heet/vacuumlek.
Verklaart ook laag stationair. Kom op jongens, dit is basic stuff!

Zie ook http://www.verrill.com/moto/sellingguide...

Polo90Coup, 14 jaar geleden

[quote=AS1][quote=Polo90Coup]Deze auto rijdt op benzine/gas. (stationwagon)
Nu heb ik een tijd geleden de bougies vervangen en toen uitgevonden dat 1 van de bougies erg bruin was(roestkleur) en de andere netjes wit.[/quote]
Stop! Bruin is juist goed (zeker bij LPG), wit is niet goed. Motor loopt te arm/wordt te heet/vacuumlek.
Verklaart ook laag stationair. Kom op jongens, dit is basic stuff!

Zie ook http://www.verrill.com/moto/sellingguide...[/quote]
Foto van de bougies ( wie wat bewaard die heeft wat ).

Tja, is het keramiek/isolatie wit of de electrode ? kan allebei...

[url=http://imageshack.us][img]http://img241.imageshack.us/img241/5272/...[/img][/url]

Polo90Coup, 14 jaar geleden

[quote=kawaZ750]is dit al wel een auto met een elektronisch smoorklephuis? bwjaar 2000, kan ook nog een gaskabel hebben.[/quote]
Gaskabel.

AS1, 14 jaar geleden

[quote=Polo90Coup][quote=AS1][quote=Polo90Coup]Deze auto rijdt op benzine/gas. (stationwagon)
Nu heb ik een tijd geleden de bougies vervangen en toen uitgevonden dat 1 van de bougies erg bruin was(roestkleur) en de andere netjes wit.[/quote]
Stop! Bruin is juist goed (zeker bij LPG), wit is niet goed. Motor loopt te arm/wordt te heet/vacuumlek.
Verklaart ook laag stationair. Kom op jongens, dit is basic stuff!

Zie ook http://www.verrill.com/moto/sellingguide...[/quote]
Foto van de bougies ( wie wat bewaard die heeft wat ).

Tja, is het keramiek/isolatie wit of de electrode ? kan allebei...

[url=http://imageshack.us][url]http://img241.imageshack.us/img241/5272/...[/url][/url][/quote]
Hmmm, da's niet zo wit als uit je verhaal bleek. Bruin/grijs is goed.
Die ene is wel apart zeg. Lijkt wel roest. Heeft de auto lang stilgestaan?
Nieuw bougie vertoond hetzelfde?

Icedude PRO, 14 jaar geleden

1) Hoe ziet een motorreviseur dat 1 klep "rood is van de hitte" ?
2) Een (erg) bruine bougie in een LPG bak is ook niet goed; tot zover de "basic stuff"........theoretisch heb je wel gelijk maar in praktijk echt niet.
3) Gaskabel; OOK dan kan het gewoon het smoorklephuis zijn......

Topicstarter; haal nou maar gewoon dat smoorklephuis eruit en maak hem ECHT goed schoon!!!! Al is het randje bruin wat je ziet nog zo klein en onbeduidend, doe het maar.

Als de bougie erg bruin is; (zoals op de foto) laat eens een cilinderlektest doen?

Polo90Coup, 14 jaar geleden

[quote=Icedude]1) Hoe ziet een motorreviseur dat 1 klep "rood is van de hitte" ?

Als de bougie erg bruin is; (zoals op de foto) laat eens een cilinderlektest doen?[/quote]
Hij heeft er met een cameraatje in gekeken.

Compressietest is gedaan. Die betreffende cilinder was wel iets minder kwa compressie maar nog steeds binnen de norm.

Als het smoorklephuis vies is dan zuigt ie valse lucht aan... dan moet ie toch juist hoger stationair gaan lopen?

Ik heb namelijk ook nog lopen klooien met de stationair stappenmotor en die niet goed teruggeplaatst en toen liep ie 2000 a 3000 tpm stationair. Of denk ik nu te simpel??

Icedude PRO, 14 jaar geleden

Hier ga je fout: "Als het smoorklephuis vies is dan zuigt ie valse lucht aan... "

Nee dus; de klep staat op een gecalibreerde opening die erg klein is, zit er een randje aanslag in, hoe klein ook, is deze opening toch kleiner en kan dat zomaar een paar honderd toeren schelen!

Over die klep, dat geloof ik dan wel, ik vindt het alleen een beetje vreemd: "rood van de hitte".......zal iedereen hier met me eens zijn maargoed.

Een compressietest is NIET hetzelfde als een cilinderlektest! Een lektest kan aangeven of de zuiger"afdichtingen" nog wel goed zijn; iets wat in dit geval best eens aan de orde zou kunnen zijn.

Hoeveel KM heeft hij gelopen?

AS1, 14 jaar geleden

[quote=Icedude]2) Een (erg) bruine bougie in een LPG bak is ook niet goed; tot zover de "basic stuff"........theoretisch heb je wel gelijk maar in praktijk echt niet.[/quote]
De praktijk is, dat we het in eerste instantie met een omschrijving moesten doen. Je krijgt dan interpretatieverschillen. Je hebt bruin en je hebt bruin...
Koffiebruin * is goed maar zo donker als bij hem niet.
Erg goed dat hij de oude bougies heeft bewaard, dan kan er geen misverstand zijn over hoe bruin.

* uitgaande van slappe koffie met melk ofzo ;-)

hoogfrequent, 14 jaar geleden

Terug naar je melding, te langzaam stationair. Je schrijft dat je met de stelmotor hebt gerommeld. Liep die hiervoor ook te langzaam stationair? Reageert je stelmotor wel als je bij stationair de gasklep wat beweegt. Als je de accu afkoppelt en na een uurtje weer aansluit, 1 minut contact aan, dan regelt de zaak weer opnieuw in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.