Ik heb al een tijdje last van het probleem dat het stationair toerental niet meer verhoogd word met de airco aan waardoor hij slecht gaat lopen.
Als de airco uit is heb ik dat probleem niet.
Ook word het toerental niet altijd goed opgevangen zodra de koppeling ingetrapt word, op LPG slaat hij dan soms zelfs af.
Het volgende is recent al vervangen:
Bobines
Bougies
Verdamper
Nullastregelaar
De lambdasonde is doorgemeten en die blijkt gewoon goed te werken, net als de map sensor.
Er is ook op valse lucht gecontroleerd maar deze is niet gevonden.
Waar zou het eventueel nog meer aan kunnen liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bedoel je met de nullastregelaar de stationiare stappenmotor??
Die bedoel ik idd.
Deze is vervangen omdat het toerental op hol sloeg, dit was zowel op benzine als op LPG.
Wat me wel opvalt is dat de motor soms wel op het goede stationaire toerental gaat lopen maar vervolgens langzaam weer zakt.
Ik ben er net achter gekomen dat het stationair toerental reageert op het rempedaal.
Ook bedenk ik me net dat de laatste tijd het rempedaal soms plotseling hard aanvoelt.
Hangt dit met elkaar samen?
12 jaar
Lijkt me een probleem in de rembekrachtiger of de vacuümslang van die bekrachtiger.
12 jaar
Thnx ik laat de garage er maandag naar kijken. Hoop dat daar allebei de problemen mee opgelost zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!
12 jaar
Vacuumslang van rembekrachtiger is gecontroleerd net als de werking van de rembekrachtiger. Deze zijn allebei goed.
Dus nu verdenk ik het inlaatspruitstuk.
12 jaar
Inlaatspruitstuk en de pakkingen daarvan zijn vervangen.
Dat heeft wel verbetering gebracht maar het is nog steeds niet hoe het moet zijn.
Wat me wel opvalt is dat het stationair toerental nog steeds reageert op het rempedaal.
Het testen van de rembekrachtiger heb ik als volgt gedaan;
Het rempedaal met de motor uit zolang indrukken tot de rembekrachtiging eraf is.
Vervolgens de motor starten met het rempedaal ingedrukt. Hierbij ging het rempedaal een stuk omlaag.
12 jaar
Richard zo hoort het ook te werken !Iedere keer als je remt laat je een hoeveelheid lucht naar binnen. Die lucht stroomt binnen langs de as bij het rempedaal door een luchtfilter. Met de motor uit kan je dit horen. Groeten.
Oh zo ok, dat wist ik niet. Thnx voor je reactie!
12 jaar
Nu heeft het volgende probleem zich alweer aangediend.
Zodra de motor gestart word loopt hij veel te hoog stationair (2000 toeren) om vervolgens heel langzaam naar het normale stationair toerental terug te vallen.
Als ik ga rijden als dat zo is blijft het gas hangen.
Kan dit te maken hebben met het inleren omdat er een nieuw inlaatspruitstuk op gezet is?
En zo ja hoelang zou dat moeten duren dan? (heb denk ik sindsdien een km of 50 gereden)
12 jaar
Is het gasklephuis wel schoongemaakt? dat hoor ik in heel het verhaal nergens voorbijkomen.
Is wel vaak een oorzaak van onstabiel toerental en blijven hangen van het gas.
Dat het toerental nog steeds reageert op het rempedaal vind ik vreemd, ik zou dan toch echt zeggen dat er iets in het vacuumsysteem mis gaat, probeer eens om de vacuumslang uit de bekrachtiger te trekken als de auto een half uurtje stilstaat (lees: motor uit) , je zou dan een sissend geluid moeten horen. zo niet heb je toch een kleine lekkage in de rembekrachtiger.
Het gasklephuis is gisteren los geweest bij het monteren van het inlaatspruitstuk en deze is schoon.
Ik had juist begrepen van Punt dat het normaal is dat het stationair toerental reageert op het rempedaal.
Klopt dit niet of bedoelde hij dat anders?
12 jaar
Morgen word de terugslagklep van de rembekrachtiger vervangen.
12 jaar
Terugslagklep en leiding zijn vervangen maar dit heeft niks opgeleverd.
Maar ik kwam er vandaag achter dat het luchtfilterhuis is gescheurd.
Kan dat ook deze problemen opleveren?
12 jaar
De motor heeft dan zeker een backfire gehad ! Luchtfilter moet in originele staat verkeren om een zeker vacuum te hebben voor het gasgebruik . Om herhaling te voorkomen kan je een ontlastklep plaatsen of de inlaatslang wat losjes monteren zodat deze er af kan geblazen worden bij een volgende knal.
Succes.
De motor heeft idd een backfire gehad. Dit is alweer een paar maanden geleden geweest maar sindsdien loopt hij niet meer goed.
De oorzaak daarvan kon ik maar steeds niet vinden, tot ik sissen hoorde bij het luchtfilterhuis.
12 jaar
Waar kan je zo'n ontlastklep het beste plaatsen en welke is daarvoor het best geschikt?
12 jaar
Laat je voorlichten door een gasmonteur . Er zijn div. uitvoeringen en welke bij jouw wagen het beste wekt, kan hij je vertellen .
Succes.
Binnenwerk van katalysator bleek kapot te zijn dus deze is vervangen door een goede 2dehandse en het uitlaatspruitstuk bleek lek en is gelast.
De auto rijd nu wel beter, minder schokkerig maar nog steeds heb ik er last van dat het stationair toerental bij koude motor veel te hoog is en na een tijdje rijden word dit langzaam minder.
Wel ruik ik bij het starten een hele sterke benzinelucht.
12 jaar
Het bleek te liggen aan valse lucht bij het gasklephuis.
12 jaar
Uitlaatspruitstuk is inmiddels weer gescheurd.
Weet iemand of een uitlaatspruitstuk van een Renault Megane II 1.6 16v en van een 1.4 16v van zowel de Megane I als II ook op een Megane I 1.6 16v past?
Inmiddels blijkt ook dat de rembekrachtiger toch lek is.
12 jaar
Zit er een voorkatalisator in het uitlaatspruitstuk , uitgang haaks?
Zit geen voorkatalysator op en geen haakse uitgang.
12 jaar
zelfde probleem en zelfde auto (benzine)
als bij mijn megane het toerental kwijt raakt gaat er een lampje branden ( electr-fout) dat lees ik bijna nergens
wel al gevonden dat dan auto in soort veilige modus gaat ( hoog toerental~2500/rpm) en gaspedaal reageerd dan niet meer
alleen te reseten door opnieuw te starten ook dus midden op de snelweg
probleem ontstaat het vaakst voor stoplicht
probleem lijkt dus iets temaken te hebben met electra en temperatuur
uitgelezen via garage geeft inlaattemp.sensor en gasklep.
hmm of fout in gasklep het gevolg is van storingslampje/veiligemodus weet ik dus niet
er zit al een nieuwe dynamo op en
een nieuwe inlaat temp.sensor ( hele lichte verbetering)
ook map sensor vervangen
ook 4 nieuwe bobines
gasklephuis gereinigd en binnenwerk potmeter ziet er erg nieuw uit.
valse lucht niet gevonden
computer blijft gasklep huis schuld geven dus zoek ik een gasklep,
maar tja tis niet zeker of die het is en die is vrij duur.
12 jaar
Gebeurd dat zowel met warme als koude motor?
12 jaar
ja eigenlijk wel maar tis dan meer reset van vorige stop/dag
maar ook als motor warm is gebeurd er niets zolang je zelfde snelheid reist, ben ermee naar Brugge geweest
pas wanneer je langzamer gaat rijden of voor stoplicht moet stoppen
stadsrit is crime en file rijden ook
bij stoplicht duurt het meestal ook wel paar minuten voor hij het spoor/toerental kwijt raakt.
bij koude motor doe ik wel voorzichtig maar lampje blijft meestal uit tot ik moet parkeren
dus rij 100 constant = goed maar zak terug naar bijvoorbeeld 80 kan hij raar gaan doen.
vandaar dat ik temperatuur als oorzaak geef en dat kan in potmeter zitten van gasklep
gasklep=VDO - Ref: 408-239-822-001Z
12 jaar
Ik had geen foutmelding van het gasklephuis.
Is de stappenmotor nog wel goed? (het pinnetje moet kunnen bewegen, maar niet heel soepel. Indien hij vies is kan je hem schoonmaken met remmenreiniger of iets dergelijks.)
12 jaar
ik heb geen fout melding van stappenmotor
en mijn stappen motor zit niet vast aan de gasklep
12 jaar
Stappenmotor zit ook niet vast aan het gasklephuis, maar deze regelt wel het stationair toerental.
Als je voor de auto staat staat zit hij linksachter.
Of heb je een elektrische gasklep?
12 jaar
yep een electrische gasklep zie foto^^
D95166 - Nullast regelklep stappenmotor, die heb ik nog niet gevonden
want links achter zit mijn gasklep
iemand foto?
12 jaar
Als je een elektrische gasklep hebt heb je geen stappenmotor!
12 jaar
Bij een electrische gasklep is er ook een modificatie voor de stekkers, waren eerst grijs maar werden later vervangen door gele. Is een platte stekker met een vergrendeling die de stekker vast houd. Welke kleur heeft de jouwe? Je lan proberen bij een dealer een nieuwe stekker te halen en deze erop te solderen. Heeft bij mij menig storingen verholpen. Het kleine gaatje in je gasklep moet je ook goed reinigen want daar loopt je lucht voor stationair doorheen..
Mvg
dank je
kwas bijna zeker idd dat ik geen stappenmotor heb
dat van die stekker klopt inderdaad ook, ben ik zins gisteren achter
spoot namenlijk contact spray over stekker en kabel lassen heen op zoek naar lucht lekkages( bij gasklep)
en nu is het probleem even weg
yep kleine gaatje is goed schoongemaakt, immers nu loopt hij goed.
ik zal even kijken welke kleur de stekker is
stekker= grijs
vergrendelingpalletje=geel
is al eens eerder aan gerommeld want sterkker en kabel zitten met 5 of 6 (knijp)las aanelkaar.
tip is zeer nuttig , ik ga nu proberen een gele stekker te pakken te krijgen
Diag. bedoel jij dat je de draad in de stekker soldeert?
want ik wil ook van die knijp lasjes af
als er stuk draad aan nieuwe stekker zit soldeer ik draad op draad met krimpkous
en wat houdt die modificatie in, vocht;doorslag/kortsluit;onderbreking van signaal?
ff foto gemaakt
12 jaar
Beste Karrakaz,
Dit zal inderdaad de problemen opleveren, je hebt al een gemodificeerde stekker anders was het gele palletje ook grijs. De modificatie is alleen niet goed uit gevoerd.....
Die knijp lasjes zijn funest voor de werking en renault nederland raad dat dan ook ten zeerste af.
Ik zou die lasjes er tussen uit knippen en je huidige stekken er opnieuw aan sloderen, het mag met een soldeerbout maar dan moet je hem wel afwerken met vulcaniserende tape, bij de renault garage doen we dat met soldeer kousjes dus dat zou het beste zijn, dat zijn een heldere sokjes in de kleuren rood, blauw en geel. Jij moet de rode hebben. Ik weet niet hoe het orgineel heet maar deze sokjes zit al een laagje soldder in en twee rode randjes. Deze die je om de getripte draad en dan met een fohn of verf brander zet je ze dicht. Dit garandeerd een 100% waterdichte soldeer verbinding.
Succes!
Mvg,
Erik
Ps. Ik zou oppassen met contact spray, in de meeste gevallen werkt het eerst goed maar vreet het daarna het koper weg en krijg je na een half jaar weer problemen, goed schoonmaken dus......
Hoi,
lasjes eruit geknipt en stekker eropnieuw aangesoldeerd en afgewerkt met krimpkous
die heldere soldeer sokjes waar Diag. het overheeft zaten er dus al in!
zaten goed dicht hoor maar toch niet helemaal
kheb nu draden getwist gesoldeerd met soldeer tin:)
en geen soldeer sokjes gebruikt nu
krimpkous ken je zeker niet he maar dat is bijna zelfde als dat doorzichtige soldeer sokje die je met fohn dicht maakt
alleen krimpkous is dan ondoorzichtig zwart
probleem is al week weg:)
12 jaar
Hallo Karrakaz, is het probleem nu geheel opgelost?
Zelf heb ik met mijn Renault Megane Coupe dezelfde problemen.
Soms geeft hij bij het op het contact zetten al een elektrische storing aan.
Als ik de auto dan start reageert hij niet op het gaspedaal en
gaat pulserend hoog in de toeren.
Het plastic gasklephuis is een jaar terug al vervangen door een aluminium.
De MAP sensor lijkt bij mij enorm vervormd door een backfire. Luchtgaatje was bijna dicht gesmolten.
Deze heb ik dus net vandaag vervangen, maar mischien handig deze er even uit te halen en te bekijken.
Bij mij is er ook ooit een stekkermodificatie uitgevoerd want ik heb ook die lasjes.
Als het bij jou opgelost is dan zet ik er ook de tang in en soldeer ik ze en doe er dan krimpkous om. Zou mooi zijn als het probleem daardoor opgelost is.
12 jaar
Kleine update,
Gisteren de lasjes weggeknipt en alles weer opnieuw gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous.
Direct na het starten auto in noodloop met de elektrische storing melding en daarna opeens het lampje van luchtverontreiniging.
Nog een paar keer proberen te starten en opeens ging het goed, totdat ik aan de kabels begon te trekken en hij opeens in noodloop schoot.
Weer gestart en weer geprobeerd en het probleem zat bij mij in de gemodificeerde stekker.
Deze heb ik voor het solderen losgehaald en daarna weer op de normale manier bevestigd.
Na het strakker zetten van de pinnen met een kleine naald en het inspuiten met iets contact spray lijkt het probleem opgelost.
Dus vertrouw de nieuwe gemodificeerde stekker ook maar niet want bij mij maakte hij blijkbaar geen goed contact!.
Hoop dat anderen hiermee ook de problemen kunnen oplossen.
Na die tijd nog iets aan de kabel getrokken om te kijken als het probleem weer ging optreden maar daar had hij geen last meer van.
Luchtverontreiniging lampje blijft nu branden maar ik weet dat deze over een aantal kilometer vanzelf uit gaat.
Blijkbaar wordt dit lampje door de noodloop soms ook getriggered.
12 jaar
Yep probleem is sinds dien weg zat bij mij dus in die lasjes
Misschien wel intressant is dat als je die lasjes weghaald de kabels korter worden , ik moest 2 draden verlengen
en voorzichtig met krimpkous want soms krimpt deze al voordat ik klaar was met solderen( door die korte draadjes dus).
Owja en die gasklepstekker zit een soort aandrukker op waar de 6 draden doorheen lopen , die weer vast zit in stekker met 4 nokjes om het oranje rubbertje aan te drukken ,
wilde bij mij niet meer vast , hier heb ik 2 tyraps door heen gevlochten:)
,dus inderdaad de nieuwe gemodificeerde stekker geeft ook wel eens problemen en dat lees je niet af in de computer.
Mijn oude map sensor was niet dicht gesmolten deze heb ik ook nog reserve.
De lampjes gaan na poos vanzelf weer uit .
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar