Renault Megane: Toerental problemen IDE blok.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V IDE

Beste allen ,

Misschien kunnen jullie mij helpen met een vervelend probleem waar ik even de kennis te kort schiet vrees ik.
Vandaag reed ik naar mijn werk en kwam in de file toen we weer konden rijden begon mijn lampje te branden van het motormanagement...dit was al eens eerder voor gekomen maar na uitlezen werd er niets gevonden en als je opnieuw de motor ging starten was het probleem verholpen voor een lange tijd.
Maar vandaag wou ik dus optrekken en hoorde ik bij me sport uitlaat zonder midden demper wat er helaas al op zat bij de aankoop een ploppend geluid... en de motor liep meteen te wankelen ca. 500 rpm met uit de uitlaat een plopperdeplop plop geluid (nee geen kabouter plop ;) ).
Dus ik dacht nou voorzichtig wat meer gas toevoeren dat ging niet van harte maar goed ik reed , dus was nog mobiel. Tijdens het rijden kon ik maar maximaal 3000 toeren rijden , als je dan meer gas wil geven blijft die hangen en schiet die met uitstek naar 4000 toeren...bij 110 km/h in de 5e versnelling heb je loos gas...je kan trappen wat je wilt maar dat is dus de tax van de auto.
Nu dacht ik zelf aan bobine..dus ik trek om te beginnen nummer 4 los maar geen verschil in het lopen van de blok...nummer 2 dan wel...Ah fijn ik dacht makkie dat is zo gedaan , nieuwe bobine gekocht en geplaatst geen succes.
Computer uitgelezen daar kwam een flinke bon uit de memory..2x vliegwiel target fault ,Refrigerant pedal circuit fault , gasklep fail , cil 1 en 4 injector fault ,2x accel pedaal , 2x cruise control fail wat er niet op zit maar misschien de voorbereiding? brake pedal sensor circuit , engine Immobilliser code not programmed.
Het probleem waar ik nu mee zit is dat ik niet weet waar ik moet beginnen en ermee aan moet.
Deze storingen waren niet uit te lezen met de kleine universele computer...gelukkig had mijn kennis een betere.

De auto heeft nu 175.000 km gereden en heeft het altijd prima gedaan misschien ben ik nu toch getroffen door het IDE virus...
Wie kan mij er mee helpen of herkent het?

Erg bedankt!

Groetjes ,

Bobbie!

Bobbie42

Geplaatst door Bobbie42 , lid sinds 16 jaar geleden

5 Reacties

Bobbie42, 9 jaar geleden

Vermoedens zijn dat die op 3 cilinders zou lopen omdat bobine 4 er niet op reageerde , echter loopt de auto maar maximaal 110 a 120 km/h maar de toeren zijn gewoon normaal niet uitzonderlijk hoog als die op 3 cilinders zou lopen! Iemand nog suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?!

Ramjod PRO, 9 jaar geleden

Begin maar te denken aan het volgende.

Vervuilde kleppeninlaat systeem geheel verkoekt. moet inlaatspruitstuk voor gedemonteerd worden om te kunnen reinigen.
Injectoren vervuild advie sultrasoon laten reinigen.
Probleem brandstofdrukregelklep op de inspuitbuis.
Hogedrukpomp levert niet genoeg deze moet rond de 75 bar zijn stationiar.

Het zijn eerlijk gezegt probleem motoren.

Bobbie42, 9 jaar geleden

Dank je voor de reactie Ramjod , ik heb vandaag de inlaat van de auto gehaald en het ziet er inderdaad allemaal aardig verkoekt uit..ik ga maar eens kijken hoe ver ik kan komen.
Bedankt!
Ja ik heb er echt 82.000 km probleemloos mee gereden en uit het niets raak.

Bobbie42, 9 jaar geleden

Allen ,

Na een heerlijke vakantie en flink wat avonden hobbyen heb ik het probleem gevonden.
Het bleek een kapotte injector te zijn van de 1e cilinder..echter na vervanging was dit nog steeds niet volledig opgelost hij bleef maar een beetje pingelen.
Nu heb ik en mijn hobby maat de hele bekabeling gestript van de injectoren e.d en dat bleek gewoon zo goed als vergaan te zijn.
Deze zijn nu allemaal opnieuw gestript en gemonteerd en het was starten lopen en hij loopt weer als een zonnetje...het toerental dat bleef hangen was nog steeds aanwezig...
Toch maar besloten een nieuwe gaskabel te kopen en deze heb ik vervangen en het probleem is volledig weg.
De oude gaskabel even goed nagekeken en toen ik deze uit ze rubberen omhulsel haalde stond die op het punt van afbreken.
Omdat de kabel uit weet niet hoeveel bij elkaar gedraaide metalen draadjes bestaat waren er een flink aantal afgebroken en stonden dus alle kanten op...de metalen haakjes remde of beperkte de bewegings vrijheid van de kabel waardoor die moeilijk afzakte omdat deze aan het rubber bleven haken.

Eind goed al goed ik geniet weer vol op van de auto.

Bedankt voor alle reply's.
En hopelijk heeft iemand hier ook iets aan ;).

Groetjes,

Bobbie

Hans4040 PRO, 9 jaar geleden

Mooi dat het weer opgelost is.
Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.