Hallo, hieronder even een opsomming van mijn autoperikelen van de afgelopen weken, hopende dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven. Aanschaf 28 dec j.l. km.stand ca.184000, diezelfde avond een kleine backfire gehad, dat ging als volgt; rijdende op een 80 weg liet ik t gas los en remde hard om een haakse bocht te maken naar een toerit van de snelweg, direkt na de bocht vloerde ik het gaspedaal om vaart te maken om in te voegen en toen gebeurde het...PLOF, ff inhouden en een verbrand rubber luchtje. Motor sloeg niet af, ik denk wat heb ik nou aan mn fiets hangen, had nog nooit gehoord van het verschijnsel backfire. Direkt aan de kant dat ding en onder de kap kijken, alleen de zuigbuis na het luchtfilter was iets losgeschoven, gelukkig waren de klemmen verwijderd zoals het hoort bij een gasauto, vanaf de volgende dag tot op heden overgeschakeld op benzine, tevens luchtfilter vervangen (dat kon geen kwaad) en een flesje Wynn's injectiereiniger toegevoegd aan een uiteraard volle benzinetank. Zo'n 370 km later begon de volgende ellende, hij wilde plotseling niet meer zo best starten, als ik na het starten direkt gas gaf dan sloeg hij meteen weer af maar als ik hem een paar minuutjes liet warmdraaien dan ging het wel. Dat duurde zo een poosje voort, paar dagen later nog de bougies +kabels vernieuwd (voorgeschreven ngk's) tot het 20 januari helemaal bizar werd; niet meer willen aanslaan. Pas na een poging of 40!!! en drie kwartier verder kwam er weer wat leven in en hoe! Vanaf aanslaan klom hij vrijwel direkt enorm in toeren tot wel 4000 toeren aan toe, Tijdens al die startpogingen was er trouwens op de grond een grote roetzwarte vlek ontstaan direkt onder de uitlaat. Toen ik met die 4000 toeren het gaspedaal een paar keer flink intrapte leek de motor gesmoord te worden en zakten de toeren weer naar ca.1500, maar als ik toen nog een keer gas gaf sloeg hij weer af. Na veel gegoochel met de pedalen bleef hij eindelijk draaien en heb thuis nog kunnen halen maar nu wil hij dus helemaal niet meer aanslaan. Feiten; accu, dynamo en startmotor niks mis mee. Ik heb nodig een plan van aanpak, dacht zelf aan kleppen laten stellen, kompressie meten en beide stappenmotoren schoon laten maken en eventuele sludge uit de verdamper verwijderen.
Heeft er misschien iemand iets vergelijkbaars meegemaakt of een goed idee? alvast bedankt, Mvg Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
begin met gasklep huis te controleren en lucht massameter
Eerst laten uitlezen.
Backfire komt (helaas) wel vaker voor.(renault + gas = Backfire)
Maar door de backfire is nu verm. toch iets defect of los .(sensorretje of zo)
Oiram
Probeer eens originele bougies. Voor de kosten t.o.v. andere bougies hoef je het niet te laten.
Zoek maar eens op ngk in het Renault forum. Je vindt dan twee topics waarin wordt aangegeven dat NGK bougies gedonder gaf en originele niet. Dat waren ook Megane's.
17 jaar
Bedankt alvast voor de binnengekomen reacties voor zover, ga er zeker iets mee doen. Heb nog wel een paar vraagjes;
-Wat is merk en type van de voorgeschreven originele bougies? Staat er dan Renault op ofzo?
-Kan het uitlezen bij iedere willekeurige garage? of moet dat perse bij Renault?
-Hoe herken ik de lucht massameter?
-Die roetneerslag op de grond onder de uitlaat, was dat onschuldig? Heb eens iets gelezen over mogelijke problemen met de lambdasonde/kat.
doorstarten zou slecht zijn voor deze, is dat zo?
17 jaar
Heb nog eens zitten graven in de diverse topics en ik heb nog een vraagje, als ik nu bijvoorbeeld morgen mijn gasklephuis met stappenmotor demonteer om schoon te maken, moet ik dan na het monteren even de accuklemmen losgekoppeld laten, zodat het motormanagement zichzelf reset (opnieuw inleert)? en zo ja, hoe lang?
En zijn er nog belangrijke dingen waar ik op moet letten bij gasklephuis/ stappenmotor reinigen?
17 jaar
schde brandschade vervorming
Heb gisteren even een aanvang gemaakt met demonteren, in de pijp van luchtfilter naar gasklephuis zit in het geribbelde bochtstuk een flinke scheur van ca.5cm, verder heb ik alvast de stappenmotor losgehaald. Deze was behoorlijk smerig. Kunnen deze twee dingen samen wellicht de oorzaak zijn?
Verder heb ik nog een paar vragen, als iemand het weet, reageer dan aub:
-Kan het uitlezen bij iedere willekeurige garage? of moet dat perse bij Renault?
-Iemand enig idee wat zo'n zuigpijp kost en wat kost ongeveer een nieuw gasklephuis?
-Accuklemmen uurtje los om mot.management te resetten, klopt dit??
Verder heb ik ook alvast originele bougies gehaald. Alvast bedankt weer en tot later.
17 jaar
uitlezen beste bij dealer
zuigpijp weet ik niet denk rond de 80
resetten gaat niet met alles door accu pool los te nemen
mvg jerry
Backfire ontstaat meestal door een te arm mengsel, maar gezien de km stand denk ik dat de klepzetels en kleppen te ver heen zijn en niet goed meer afdichten met als gevolg de backfire of de beruchte bobines.
Door de backfire is de boel waarschijnlijk beschadigd en loopt tie niet meer goed.
Zit toch nog zeker garantie op?.
Zoniet dan heb je een serieus probleem, kleppentrein is bij deze renault tussen de 100 a 150.000 km zeker aan de beurt voor een revisie.
Misschien is dit al gebeurd , maar een lektest brengt vaak helderheid of als tie loopt het licht ploffen in de uitlaat.
17 jaar
Zo, even een update. Had ik eindelijk de goeie torx-dop gekocht (T50) om het gasklephuis te demonteren, bleek die met geen mogelijkheid gebruikt te kunnen worden, je hebt geen ruimte genoeg, moet echt een inbusachtig iets gebruiken met daarop een torxkop, ff weer naar de ijzerhandel morgen. Was ook geen werken trouwens, in de sneeuw met handschoenen sleutelen.
En nog ff iets anders trouwens, er is hier ooit ergens geroepen dat je de stappenmotor niet los kunt kopen, dit blijkt niet waar. Belde vanmiddag met de renault-dealer alhier voor wat info, kun je gewoon los bestellen en wel voor ca.75 euri incl. btw. Tot de volgende update.
17 jaar
Vanmiddag het gereinigde gasklephuis met een nieuwe stappenmotor en een nieuwe zuigslang gemonteerd, tevens nieuwe bougies (originele).
Alles weer netjes aangesloten, bij de eerste startpoging wou de startmotor niet echt uit zijn winterslaap ontwaken leek het. Niet zo gek natuurlijk, 5 weken geleden nog tig startpogingen gedaan alvorens de pijp aan Maarten te geven. Pechhulp maar even bellen dan, was snel ter plaatse, startkabeltjes monteren en meteen bij de eerste poging, Tsjakkaaa. Hij loopt weer als een tiet. Nu alleen nog even kleppen laten stellen want dat wordt moeilijker als n... en dan hoop ik dat ik weer lekker kan sturen.
Voor wie het weten wil, hier nog even wat prijsjes; 4 nieuwe originele bougies 32,-
nieuwe stappenmotor 75,-
nieuwe zuigslang tussen filter en gasklephuis 52,-
Mvg, Erik C
17 jaar
Ik zou zeker de kleppen laten stellen, zijn deze autos erg gevoelig voor.
17 jaar
Eric,
Zie website hieronder, daar is veel info te vinden
http://www.meganeclub.nl/index2.html\
17 jaar
Goeienavond, de vreugde was weer van korte duur. Gisteravond heeft t megaantje me in de steek gelaten. Ik zal hieronder even de feiten opsommen en dan hoop ik dat bij een wakkere specialist de alarmbellen gaan rinkelen. Auto staat nu op heilige grond (bij de Ren.dealer) maar misschien kan ik via hier een oplossing de lucht in schieten.
-tot eergisteren liep hij warm perfect rond, strak op 750 toeren
-gisterochtend toen ik bij mijn werk arriveerde viel me op dat stationair ineens op 1000 stond te draaien en halverwege de dag werd het 1200
-en toen gisteravond reed ik zachtjes (15p/u) sloeg de auto ineens af, wou vervolgens maar weer moeilijk aan de gang, dreigde af te slaan bij intrappen gas.
-thuis weten te halen, 2 uur later weer weg, leek goed te zijn weer maar toen...ik stond stationair te wachten, auto slaat af maar wil met geen tien paarden meer aan de gang
-bij de meer dan 10 lange startpogingen viel het me op dat de motor flink stond te schudden en dat er een benzinelucht ontstond.
En dan moet ik er nog even bijvertellen dat het behoorlijk vochtig weer was deze dag, veel regen.
Iemand enig idee? Morgenochtend ga ik ff naar de dealer en kan ik misschien goed beslagen ten ijs komen, alvast bedankt, groeten Erik
17 jaar
[quote=MEGAne K7M G3 AUT.'98]-bij de meer dan 10 lange startpogingen viel het me op dat de motor flink stond te schudden en dat er een benzinelucht ontstond.[/quote]
Onverbrande benzine duidt op ontstekingsproblemen. Bobines zijn geen sterk punt bij deze motor.
Verklaart ook je backfires.
17 jaar
ik denk ook wat AS1 zegt.
17 jaar
Ben dus vanochtend even langs de garage geweest, was nog niet veel gebeurd. Sprak met de monteur over de bobines, leek hem niet waarschijnlijk. Toen ik vervolgens begon over de b.d.p.sensor kon hij zich daar meer in vinden. Gek genoeg startte hij weer gewoon terwijl er nog niks aan gedaan was, echt weer zo'n dan weer wel dan weer niet probleem.
Verder wist hij me nog ''blij'' te maken met de mededeling dat hij een scheur had gevonden in het uitlaatspruitstuk, tussen blok en lambdasonde.
MIJN VRAGEN; Gaat de motor nu draaien met een armer of rijker mengsel en waarom?
En ik weet dat voor de APK je spruitstuk gasdicht moet zijn, maar is het toegestaan dit te lassen (is het uberhaupt te lassen, gietijzer?) of moet er een andere op?
Alvast bedankt voor de tips, groeten Erik.
17 jaar
engsel blijft in principe continu het zelfde
alleen met koude start wordt het niet geregeld door de lambda
mag en kan gelast worden maar zal weer scheuren door mat spanning
Scheur in het spruitstuk komt veel voor bij dit type.
Bij scenic ook veel gezien.
17 jaar
ik heb goede ervaring met tig-lassen. wel goed voorverwarmen met de brander voor het lassen en de scheur goed uitslijpen. Er zijn ook elektrodes voor, maar is lastig lassen met gietijzer.
17 jaar
hoe zijn de contacten tussen bougie-bobine? Vaak storingen door vocht en condens. Komt bij meer merken voor; desnoods alles demonteren en met WD 40behandelen en opnieuw monteren.
17 jaar
? wd 40 behandelen?????
dit is een contact middel waardoor de vonnk langs je porseleinnen isolator gaat kruipen
lekker advies
enige remedie
contacten goed schoon en DROOG maken
de contactklem in de kabel zonodig voorzichtig met tang aan knijpen zodat deze ietsstrakker gaat zitten
voorzichtig dat je niet de ruber kap beschadigd krijg je weer vocht ed
anders gewoon vernieuwen
mvg jerry
Goeienavond iedereen alhier, allereerst hartelijk dank voor de reacties, overweldigend!
Vanmiddag werd ik dan eindelijk gebeld, met de mededeling dat ze de oorzaak hadden gevonden; diagnose met de clip bracht naar voren dat het de b.d.p. sensor was die aan het klieren was. Dus na achterlaten van 112 euri mocht ik hem weer meenemen, viel nog mee dus.
Over het gescheurde spruitstuk; voorlopig blijf ik er mee rijden (is toch niet erg, of wel?) aangezien mijn portemonnee ook geen bodemloze put is.
Ga t.z.t. wel een keer op de sloop kijken voor een spruitstukkie.
Er was nog wel iets anders waar ik bepaald niet vrolijk van werd; De monteur vertelde mij dat hij bij het loshalen van het ''aftapje'' op de verdamper koelvloeistof aantrof! Dat duidt op een gescheurd membraan enz enz en was niet te reviseren volgens hem, moet gewoon een nieuwe/andere verdamper op zei hij. Geschatte kosten incl. uitbouw/inbouw; ca.450 euro.
Toen vroeg ik hem of ik er nog mee kon doorrijden, ja zegt hij maar dan verlies je wel koelvloeistof, erg leuk weer allemaal.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Komende donderdag gaat hij naar een universeel garagebedrijf, dan gaan ze met een endoscoop mijn klepzittingen inspecteren en daarna kleppen stellen, ben benieuwd hoe hij dan loopt.
Met vriendelijke groet, Erik C.
17 jaar
als je dat nog haalt met een lekkend spruitstuk
lezen wel in de krant(AUTOMOBILIST OMGEKOMEN DOOR KOOLMONOXIDE VERGIFTIGING
IN DE AUTO ZATEN OOK EEN VROUW EN XXXKINDEREN)
en lekkage van het membraam???
als daar koelvloeistof staat loopt je aurto op koelvloeistof en gas
normaal komt koelvloeistof niet in aanraking met het membraam
even goed zolang het kan mvg jerry
De monteur slaat de plank twee keer volledig mis:
1) Er komt geen koelvloeistof bij het membraam, alleen maar gas. De vloeistof/drap die hij aantrof is sludge. Dat is normaal. Daar is het aftapje dan ook voor.
2) Verdampers zijn prima te reviseren. Ik heb vorig jaar een klepje vervangen en daarbij het (stug geworden) membraam gelijk ook maar vervangen. Koud kunstje.
Even terug naar je oorspronkelijke probleem, de ellende begon met een backfire. Een brakke bdp-sensor zal alleen maar je startproblemen verklaren. Waarom vond de monteur de bobines niet waarschijnlijk als oorzaak van de backfire?
Het is in ieder geval goed dat je klepspeling laat controleren. Ik hoop dat dat geen nare verrassingen geeft...
17 jaar
Eric,
Als je de scheur in het spruitstuk gaat (of laat) lassen, kun je altijd het beste even een klein gaatje boren aan de twee einden van de scheur. Zo voorkom je dat die weer verder scheurt, ook al is ie gelast.
Voor revisie setjes van je verdamper, kijk even bij http://www.vogelsautogas.nl/.
groet,
Martin
17 jaar
Martin, weet je dan toevallig ook wat voor type verdamper ik heb? Er zit een eurogasinstallatie in en de verdamper zit linksonderin ( gezien van achter naar voor) ter hoogte van de bumper, niet de meest makkelijk bereikbare plek.
Verder, AS1 bedankt voor de tips, de zekerheid druipt er vanaf. Dus dat was gewoon acceptabele sludge? Om de hoeveel km kan ik die het beste de-sludgen? En dat gaat zeker het makkelijkst van onderaf? Op een brug dus?
Verder wou ik nog even iets kwijt, niet echt relevant hier maar misschien help ik er iemand mee;
De laatste tijd hoorde ik een vrij irritante resonantie ergens links achter, dacht eerst wiellager maar op een gegeven moment hoorde ik het ook stilstaand dus die viel af. Even langs een bekende fastfitter en wat bleek; uitgelubberde uitlaatrubbers dus het piefje kwam af en toe tegen de binnenkant van de bumper aan, 2 nieuwe rubbers voor 7 en een halve euro en gaan met die banaan. Waarschijnlijk destijds uit gemakzucht/luiheid laten zitten want het was wel even worstelen met die rubbers, maar goed, bedankt iedereen weer voor alle tips en hopelijk tot donderdag, mvg, Erik
17 jaar
[quote=MEGAne K7M G3 AUT.'98]Verder, AS1 bedankt voor de tips, de zekerheid druipt er vanaf. Dus dat was gewoon acceptabele sludge? Om de hoeveel km kan ik die het beste de-sludgen? En dat gaat zeker het makkelijkst van onderaf? Op een brug dus?[/quote]
Ik heb na een ton ofzo een keer de verdamper schoongemaakt en de sludge afgetapt. Er zat maar weinig in.
Er zit een aftappunt met een dop erop aan de zijkant onderaan de verdamper. Daar moet je zo bij kunnen.
17 jaar
Zal een Renzo Landi wel zijn. Dit staat ook met grote letters op de verdamper. Heb ik er ook in zitten.
Een ander vraagje, heeft een van jullie ooit wel eens starproblemen gehad omdat de bougies niet vastgezet waren? Zou de MAP sensor dan verkeerde info kunnen geven?
17 jaar
Hallo heren/dames? technici, hier dan nog even de afsluiting van dit topic.
Afgelopen donderdag kleppen gesteld, loopt weer iets mooier, minder tikken. Tevens zijn met endoscoop de klepzittingen bekeken, waren wel aan het slijten maar nog niet versleten, garage adviseerde gewoon door te blijven rijden en niet al op voorhand een koprevisie uit te laten voeren, zonde van je geld want misschien kun je er nog 60k mee rijden zei hij.
Tevens werd mij aangeraden nieuwe bougiekabels te kopen maar die had ik net vervangen... alleen dat was imitatierommel dus belde ik direkt de Renaultdealer om een setje kabels te bestellen... goedkoop is duurkoop blijkt maar weer. Originele kabels zijn trouwens 46 euro.
Vandaag heb ik de nieuwe kabels gemonteerd en ik moet zeggen, het voelt ook gewoon degelijker aan, dat is het wel waard.
Vanavond alle moed bij elkaar geschraapt en voor het eerst dit jaar de schakelaar op ''gas'' gezet. En hij doet het weer goed, eindelijk weer tanken voor 46 cent de liter i.p.v. 1,35 euri.
Wat nou uiteindelijk de oorzaak is geweest van de backfire? Kan de b.d.p sensor geweest zijn, brakke bougies en/of kabels maar kan het ook liggen aan het gescheurde spruitstuk?? Wie het weet moet het maar zeggen. Al met al heb ik er dik 400 euro moeten inpompen om weer vertrouwd op gas te kunnen rijden.
Restpunten; spruitstuk>lassen of sloopexemplaar
verdamper>reviseren als dit mogelijk is, IEMAND moet dit toch weten??? of een ruilexemplaar
Tot slot iedereen die gereageerd heeft enorm bedankt en tot een volgend probleem(hopelijk over lange tijd), MVG Erik C.
17 jaar
[quote]Restpunten; spruitstuk>lassen of sloopexemplaar
verdamper>reviseren als dit mogelijk is, IEMAND moet dit toch weten??? of een ruilexemplaar
Erik C.[/quote]
Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p..., laatste bericht. Het lassen moet onder bepaalde voorwaarden worden gedaan anders gaat het mis.
De verdamper zou ik gewoon laten zitten. Als die nu goed loopt is het niet waarschijnlijk dat de verdamper een probleem heeft.
17 jaar
voor 120,-ex btw heb je een nieuwe
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar