Klacht was vrij plotseling opgetreden: geen trekkracht (max 2500 toeren en dit werd steeds minder) en storingslampje samen met voorgloeilampje brandt. Blijkt de EGR-Klep gebroken en na het vervangen en wissen van de storiing (inlaatluctcircuit) was het probleem over en liep de auto weer normaal.
Tot er gisteren, na een week probleemloos te hebben gereden weer hetzelfde gebeurde. Uitlezen geeft wederom aan INLAATLUCHT CIRCUIT en omdat dit met een Snap-on scanner is uitgelezen ( code 332) en er geen Renault code verschijnt hoop ik dat er iemand een aanwijzing kan geven wat deze stoiring zou kunnen betekenen.
Ook komt de storing van CIRCUIT GLOEISYSTEEM te voorschijn, (code 233) maar ik verwacht dat dit er niets mee te maken heeft???
Siem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inlaatlucht temperatuur in de data lijst gecontroleerd?
Die vertalingen van Snap-on zijn ook niet meer wat het geweest is.
omdat het een direct ingespoten diesel is hij niet afhankelijk van de gloeibougies
na het vervangen of reiniggen van de egr klep moet deze opnieuw worden ingelezen.
maar wat veel voorkomt is de luchtmassa meter
advies: laat de dealer het voertuig met de clip uitlezen
Ik heb hem weer gereset vorige week en gereinigd met een spuitbus Instant power van Abcon. Trekkracht was toen veel beter, dus dat gaf me wel wat hoop. Deze week is het goed gegaan, maar ik heb al wel afgesproken dat als hij weer gaat branden we hem met de clip uit gaan lezen.
Wat de luchtmassameter betreft, die hebben we gemeten en die meting gaf geen verkeerd beeld, maar het feit dat het een week goed gaat kan natuurlijk ook een nu-en dan fout van die luchtmassameter zijn.
Egr-klep heb ik nog nooit ingelzen (omdat we daar de apparatuur niet voor hebben), maar nooit eerder problemen door gekregen. maar kan hier natuurlijk best de oorzaak zijn.
Ik denk dat het probleem is opgelost, maar mochten we er eerdaags toch weer op terug moeten komen en dan meld ik het hier. Bedankt in elk geval voor de aanwijzingen.
Siem
Bij dit motortype (F9Q) hoeft de EGR niet ingelezen te worden bij vervanging. De Lmm kun je gemakkelijk kontroleren; bij losgenomen stekker van de EGR-klep moet het luchtverbruik bij stationair draaiende 50 kg/h zijn.
Bij de eerste serie Trafic´s Kan het voorkomen dat de software geupdate moet worden.
bij f9q moet wel degelijk de egr worden ingelezen als de oude naast defect ook vervuild was. de egr bij deze motor leest continu zijn eigen stand af
dus opent hij langer dan dat moet omdat hij nog uit gaat van de vervuilde staat.
ik denk dat ik tot nu toe geluk heb met mijn Vivaro F9q.
Ik heb bijna een week geleden mijn EGRklep schoongemaakt wat ik ieder jaar doe maar nu heb ik hem ook een kwartslag gedraaid terug gezet zodat de uitlaat poort word afgesloten.
Tot nu toe nergens problemen mee gehad, geen storing of iets dergelijks!
Misschien kun je dat eens proberen siem, je moet wel het luchtfilterhuis iets verhogen rechts omdat de stekker anders klem zit!
Groeten
Bart
Gisteren weer hetzelfde probleem.
Vandaag met de clip uit laten lezen en daar gaf hij een storing mbt inlaatlucht aan : DF241 met als een verwijzing 2.DEF en DF205 met verwijzing CO.0 , wat een kortsluiting of onderbreking van de aansturing van de magneetklep regelventiel (turbodrukregelklep) zou inhouden. Dit regelventiel ken ik van de mercedes en vw's, de turboregelklep met 2 vacuumaansluitingen die daar wel vaker een probleem gaven.
Misschien zegt dit jullie iets Henk en/of mike?
Het vreemde voor mij met de storing mbt de regelklep is dat meestal na het stilleggen van de motor er weer gewoon gereden kan worden (tenminste bij vw) maar dat de klant gisteren toen de storing erin kwam hij totaal geen trekkracht meer had en met een gangetje van 50km/h is thuisgekomen maar ook na 5 minuten stilgezt te hebben nog steeds de storing erin zat en hij geen vermogen had. Vanmorgen bracht hij de auto en was het probleem weg. Maar de foutkode had ie nog wel zoals hierboven aangegeven.
En Bart, ik zal eens kijken of dit met de egr-klep ook kan, maar dit probleem zit hem denk ik toch niet in de klep op dit moment, want die is nieuw.
Wat het inleren betreft, dat is volgens de Clip niet nodig. Zou alleen gelden voor de nieuwere types.
Deze klepjes met nummer 7700113071 zijn wel vaker stuk. Maar je geeft aan dat de storing niet altijd aanwezig is; dat zou ook een draadbreuk kunnen betekenen. Bij de Trafic wil de bedrading wel eens doorschuren op een metalen plaat bij de ECU.
Heb trouwens ook wel eens Trafic gehad die niet wou trekken maar er waren geen storingen aanwezig. De stekkerdoos van de aanhanger was toen verrot; de draad van de remlichten kreeg spanning via elders waardoor de ECU dacht dat er werd geremd.
[quote=Henk Nobach]Deze klepjes met nummer 7700113071 zijn wel vaker stuk. Maar je geeft aan dat de storing niet altijd aanwezig is; dat zou ook een draadbreuk kunnen betekenen. Bij de Trafic wil de bedrading wel eens doorschuren op een metalen plaat bij de ECU.[/quote]
Hadden we ook gehoord en dus voor de zekerheid dit losgehad, maar geen beschadiging te zien. Inderdaad het klepje met dit nummer. Ik heb hem besteld en ga hem morgen vervangen. Inderdaad rijdt de auto een goeie week voor de storing weer optreedt, maar dat zou met een "slecht" klepje natuurlijk ook kunnen gebeuren. Wachten eerst maar weer af en dan eens kijken of de storing hiermee is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar