Renault Twingo: Stuur in middenstand zwaar

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hoi, ik ben Chellie... Ik heb een Renault Twingo en als ik daarmee op de rechte weg rij en ik stuur iets naar links dan blijft mijn stuur zo staan. Als ik iets naar rechts stuur, blijft mijn stuur iets naar rechts staan. Dat rijdt heel onrustig, weet iemand wat dat kan zijn of weet iemand een oplossing?? (Weet niet of het handige info is, maar de auto heeft stuurbekrachtiging!).. Alvast bedankt!!

Chellie

Geplaatst door Chellie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Sander10757 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoor je ook rare geluiden bij het sturen?

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Twingootjes zijn best vaag in het stuur rond de middenpositie; zeker de exemplaren met stuurbekrachtiging. Stuur eens langzaam helemaal heen en weer bij stilstaande auto en motor. Als er niets piept of kreunt dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Als kraak en "kloeng" geluiden hoorbaar zijn kan er een voorveer gebroken zijn.
(komt veel voor bij Twingo's van 2001 en ouder)
Ga bij twijfel langs bij een garagebedrijf om naar de fusee-kogels en aanverwante onderdelen te laten kijken. Misschien moet er wat gesmeerd worden.
Wat is de staat van onderhoud van je wagen?

Chellie (0), 16 jaar geleden

Nee, geen bijgeluiden!!

Chellie (0), 16 jaar geleden

De auto heeft 15000 km gelopen en moet zijn eerste beurt nog krijgen...

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Als de wagen van 2001 is dan wordt het onderhand tijd dat er een monteur onder de kap duikt met wat verse olie, een oliefilter en een kritische blik. Of heb je de wagen pas sinds kort in je bezit en weet je de staat van onderhoud niet?

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

in 6 jaar tijd nog nooit een beurt gehad?

Chellie (0), 16 jaar geleden

Ik heb hem pas...maar het valt me nu pas op..hij heeft net een nieuwe APK, bij aankoop, dus zal hij ook gecheckt zijn toch? Moet ik me zorgen maken???

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Het terugslagklepje van de hoofdremcilinder, daar is bijvoorbeeld een terugroepaktie van geweest. Toch wel fijn als die blijft werken. Met andere woorden: Het is toch wel raadzaam dat je Twingo zo af en toe eens bij een dealer/kenner komt. APK-goedkeuring zegt lang niet alles.
1 keer per jaar een beurt is toch wel aan te bevelen.

Chellie (0), 16 jaar geleden

Ja dat snap ik...maar ik heb hem dus net gekocht...en nu??

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Geen paniek!

Ik heb in 2000 een nieuwe Twingo gekocht en deze in 2004 verkocht aan mijn moeder. Heb hem dus al 7 jaar dagelijks onder ogen. Er zijn nooit noemenswaardige problemen mee geweest.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je hem een beurt laat geven door een dealer/kenner dan hoef je niet te gissen naar de staat van onderhoud; dan weet je die.

Chellie (0), 16 jaar geleden

Thuis gekomen even alle papieren nagekeken en de Renault onderhoudsvoorschriften gevonden.. Blijkt dat een Twingo na 15000 km pas zijn eerste grote beurt krijgt en die heb ik dus gekregen bij aflevering.. Volgens het onderhoudsboekje is er vanaf 2001 elk jaar olie ververst.. bij een Renault dealer..

pkessen (0), 16 jaar geleden

Dis je auto heeft in 6 jaar minder dan 15000 kilometer afgelegd ??
Die had ik mooi niet gekocht, want een auto die zolang zoveel stilstaat
kan nooit meer veel soeps zijn. Of er is met de tellerstand geknoeid.

[quote=Chellie]Thuis gekomen even alle papieren nagekeken en de Renault onderhoudsvoorschriften gevonden.. Blijkt dat een Twingo na 15000 km pas zijn eerste grote beurt krijgt en die heb ik dus gekregen bij aflevering.. Volgens het onderhoudsboekje is er vanaf 2001 elk jaar olie ververst.. bij een Renault dealer..[/quote]

Megane20 (0), 16 jaar geleden

[quote=pkessen]Dis je auto heeft in 6 jaar minder dan 15000 kilometer afgelegd ??
Die had ik mooi niet gekocht, want een auto die zolang zoveel stilstaat
kan nooit meer veel soeps zijn. Of er is met de tellerstand geknoeid.[/quote]
Als deze Twingo altijd als "boodschappenwagentje" is gebruikt kan de km-stand goed. Volgens mij valt het ergens te lezen dat het een dealer-onderhouden wagen is dus de kans op knoeien met standen is niet zo groot. NAP-rapport opvragen en je weet het.
Volgens mij heeft Chellie gewoon geluk met haar Twingo-tje.

Kan toch?

Chellie (0), 16 jaar geleden

De auto heeft een NAP rapport!! Maarre...ik krijg een beetje de zenuwen van deze berichten..om maar een goed beeld te krijgen denk ik dat ik maar even naar een andere garage ga voor de zekerheid.. Ik kreeg wel van iemand anders bericht dat 2 andere Twingo's met stuurbekrachtiging ook zoiets hadden, dus mogelijk zit het dan toch in de stuurbekrachtiging..

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik vermoed dat de taatslagers niet geheel fris meer zijn. Dit kun je controleren op de volgende wijze: draai in stilstand het stuur volledig naar links en dan weer naar de midden en rijd dan weg. Trekt ie nu naar links dan doe je het zelfde met rechts. Als ie dan ook naar echts trekt kan het bijna niet anders of je taatslager draait niet soepel meer, of er is een veer gebroken, dat kan natuurlijk ook nog. Taats lager is het bovenste lager welke de veerpoot ontlast tijdens de stuurverdraaiing.

Sytze

ps. maak je niet sappel om wat een ander denkt of vind. als de auto goed rijd en goed lijkt is het prima toch.

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Zoals ik al zei; Twingootjes zijn best vaag in het stuur rond de middenpositie; zeker de exemplaren met stuurbekrachtiging. Is niet iets om je zorgen over te maken.
-APK-gekeurd
-Dealer-onderhouden
-NAP-rapport erbij.

Ik zou zeggen: Lekker rijden met je Twingo i.p.v. er wakker van liggen!

P.S. Wakker zijn tijdens het rijden is natuurlijk WEL aan te bevelen...

autosvak (0) PRO, 16 jaar geleden

heb eens heel lang gezocht naar zo'n probleem. stuurhuis vervangen, veren, enz ... bracht geen soelaas. de programmatie nog eens aangepast en het bleef zo.
ben ondertussen met andere twingo gaan rijden en dit was net hetzelfde. kleine bandjes en het elektrisch te bekrachtigd stuur liggen aan de basis hiervan. is dus perfect normaal. jammer, maar het is zo. geen zorgen maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.