Renault Megane: te hoge co uitstoot met lpg G3 eurogas instalatie

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 E

Bouwjaar 1997

Km stand 280000

Kenteken RS-HH-11

Type Senic 1.6 E



Reeds uitgevoerde actie

Kleppen gesteld

Uitlaat gemaakt

Luchtfilter vernieuwd

Bougies vernieuwd.

Verdamper vernieuwd



Klacht

Hij komt bij stationair draaien niet aan de CO waarde voor APK hij is 6%.

Bij hoger toerentaal voldoet de auto ook niet dan is hij ongeveer 2 tot 3 %

Motor loopt goed en rijd goed.

zijn er mensen die hiet ideeen overhebben om het goed te krijgen

just_me

Geplaatst door just_me (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Het probleem van een te hoog CO gehalte bij het rijden op LPG is helemaal niets nieuws. Ook al gaat het hier over een redelijk moderne wagen (maar technisch wel zijn beste tijd gehad vanwege hoge KM stand) met lamda-sonde op de uitlaat, moet je er wel rekening mee houden dat je LPG installatie een eigen mengsysteem heeft. Op de verdamper staat een regelschroef waarmee je het mengsel en dus ook de CO-uitstoot kunt regelen. Soms is dit een regelschroef die je nog het best kunt verdraaien met een muntstuk van 5 eurocent. Je moet uiteraard wel een CO meter hebben om te weten wat je doet. Het is met deze regelschroef zelfs mogelijk om de het LPG-circuit zodanig af te stellen dat de CO-uitstoot 0,0 is, MAAR in dit geval is het mengsel veel te rijk, zuipt je wagen veel te veel LPG en stottert de motor zodanig dat je er amper nog mee kan rijden. Mijn advies: ga naar een garage, een diagnosecenter of een goede LPG-installateur waar men over een degelijke meetkast beschikt. Laat eerst even checken wat de auto op benzine doet, als dat OK is vervolgens op LPG omschakelen en desnoods laat je het mengsel zeer rijk afstellen zodat je te veel verbruikt maar wel probleemloos door de keuring geraakt (op de betere meetkasten zie je niet alleen de CO-waarde, maar ook de hoeveelheid onverbrande en dus verspilde brandstof). Nadat je bij de keuring geweest bent kan je nog altijd "bijregelen" om je wagen terug normaal te laten rijden met een aanvaardbaar verbruik. Houd de regeling wel in het oog zodat je weet in welke richting je de regelschroef moet bijstellen.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

behalve aan Co moet je nog aan meer eisen voldoen, (oa lambda) dus dat ga je op deze manier niet redden. Neem eens contact op met Willy van Lankveld http://www.vanlankveld-autos.nl/ , mij heeft hij goed geholpen met een gelijksoortig probleem http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

willyvan (5) PRO, 14 jaar geleden

hoe zijn de waardes op benzine?????? als ddie zeker goed zijn dan pas in gasinstalatie zoeken

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Willy,
Heb ik ook vermeld, maar misschien niet zo duidelijk(Laat eerst even checken wat de auto op benzine doet, als dat OK is vervolgens omschakelen op LPG...)
Het ligt voor de hand dat wanneer de CO uitstoot op benzine aanzienlijk te hoog is, je eerst dat probleem moet oplossen, bv. vervangen van eventueel defecte lamda-sonde.
Ik ging er echter wel van uit dat de vraagsteller niet over een goede CO meter beschikt en derhalve sowieso aangewezen is op een goede garage of LPG-specialist voor de meting.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.