Hallo allemaal,
ben nieuw op t forum maar heb echt hulp nodig!!!
mijn 1.4 break op g3 uit 2000 had een kapotte benzinepomp dan zou je denken ff vervangen en klaar is vince,helaas
hij deed nog niks na doormeten bleek dat tie maar 8v kreeg dus bij de garage laten uitlezen bleek de ecu goed te zijn na verder onderzoek bleken enkele zekeringen verbrand te zijn dus de hele zekeringen kast vervangen toen liep tie enigzins maar als ik de lampen aanzet valt tie weer stil.
wie o wie kan mij helpen
groet vince
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vince,
is de massa wel goed? Massa motor/chassis/accu contr.
Wat doet de motor als je er een -gezekerde- 12v voeding op zet (even stekker loshalen)? Verder meet je 8volt t.o.v. accu massa??
Ik neem aan dat de zekeringen naast de accu doorgebrand waren?
idd zekeringen bij de accu doorgebrand dus eerst zekeringen omzeilt en direct 12v op de pomp gezet toen deed tie t prima maar na vervanging van de zekeringen loopt tie goed maar als de verlichting aangaat valt tie dus stil heb m gemeten direct voor de pomp
ik denk dus dat tie ergens lekt maar ben geen monteur heb dus een kennis erbij gehaald die wel monteur is en die is met t electrisch schema aan de gana gegaan maar tot dusver zonder resultaat
12 jaar
Spanningsverlies(???) is een resultaat van stroom en weerstand.. Uv=I X Rv of eenvoudiger U = I X R... Dus als de stroom of de weerstand extreem te hoog is zal het spannings verlies extreem toenemen.
Te grote stroom wordt meestal voorkomen door een smeltzekering te plaatsen.. Hoe zwaarder de zekering hoe groter de toegestane stroom...
Wanneer bv door een te zwaar draaiende pomp de stroom toeneemt moet de zekering knallen..
Te hoge weerstand in de bedrading wordt meestal veroorzaakt door slechte electrische verbindingen of te dunne bedrading (Het laatste komt normaal gesproken niet meer voor) Wel kan de inwendige weerstand in een draad verhogen, wanneer daar een veel te hoge stroom door is gegaan,, (verbranden)
Als er ivm het gas extra aansluitingen gemaakt zijn op de voeding van de benzinepmp?? en men heeft daar toen een zwaardere zekering geplaatst??? heb je de bron van de ellende te pakken. Een droog (vast) lopende benzinepomp deed de rest...
Ik denk dat je met een voltmeter aan de gang moet om de plekken, waar overmatig spanningsverlies is, te lokaliseren.. en te herstellen.
oke dus waarschijnlijk is de bedrading beschadigt en kan ik die t beste van pomp tot accu vervangen
12 jaar
makkelijker gezegd dan gedaan. Dus toch maar ff meten.
daar gaan we morgen aan beginnen laat t weten als er resultaat geboekt is
bedankt voor t advies
12 jaar
bedrading naar pomp is goed hij krijgt nu 11.8v de ecu is niet meer uit te lezen
moter loopt en doet alles naar behoren alleen als de verlichting word ingeschakeld valt alles uit,alle voor de hand liggende plaatsen waar sluiting kan ontstaan zijn nagekeken
dus nu is de vraag of de ecu gaan vervangen of heel de kabelboom controleren beide nogal prijzig
de ecu kan niet 2ehands dus moet een nieuwe in en ingelezen worden dat is zo 450eu
12 jaar
Toch niet laatst een lamp vervangen met andere aansluitingen?
nee helaas geen lampen vervangen het rare is ook dat de ecu niet uit te lezen is
12 jaar
Ik wantrouw allereerst je dynamo/accu!
Gebruik voor de metingen een multimeter of Voltmeter op het gelijkspanningsbereik, met met de meetstanden-schakelaar op "15 Volt" of zo.
- is bij motor uit de accuspanning minimaal 12 Volt? Zo niet: concentreer je daar eerst op.
- is bij lopende motor en minimaal 2000 toeren per minuut de accuspanning minimaal 13,8 Volt? zo niet: je dynamo is niet in orde! Concentreer je daar eerst op.
Als beide spanningen bij nameten in orde blijken te zijn, zou je het volgende kunnen doen:
Het prettige van jouw situatie is dat het defect altijd te reproduceren is: => lampen aan = motor uit!
De vraag is nu of op bij het aanzetten van de lampen "de plus 12 Volt" verdwijnt of "de min oftewel de massa".
Daar kom je als volgt achter:
- meet met lopende motor de spanning op de benzinepomp met één van de twee meetpennen op de carosserie en de andere op die aansluiting van de benzinepomp die "+12 Volt" voert. De meter zal (méér dan) 12 Volt aanwijzen. Zet nu de verlichting aan, waardoor de motor uitvalt. Meet je dan nog steeds méér dan +12 Volt? Dan ligt het niet aan de spanningsvoorziening!
Ga dan meten aan de massavoorziening van de benzinepomp op de hieronder beschreven manier.
- meet met lopende motor de spanning op de benzinepomp met één van de twee meetpennen op de pluspool van de accu en de andere op de aansluiting van de benzinepomp die massa voert. De meter zal nu méér dan 12 Volt aanwijzen. Zet nu de verlichting aan, waardoor de motor uitvalt. Meet je dan nog steeds méér dan +12 Volt? Dan ligt het niet aan de massaleiding!
Als nu de spanning wegvalt, verbruiken de koplampen zoveel stroom dat de weerstand in de massaleiding zorgt voor teveel spanningsval, waardoor alles uitvalt.
Volg de massaleiding van de benzinepomp verder naar voren en herhaal de meting t.o.v. de pluspool van de accu, terwijl je met lopende motor de verlichting inschakelt. Zolang de spanning over de meter wegvalt, moet je de draad verder naar voren volgen, totdat je bij het rotte punt in de massaleiding komt.
Een andere meetmethode is (als het zich altijd voordoet bij inschakelen van de verlichting) dezelfde meting uit te voeren vanuit de verlichting (koplampen). Dan kom je er ook achter.
Succes!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar