Renault Clio: thermostaat

Bouwjaar: 1994, Motorcode: Diesel

hallo

Mijn koelvloeistof niveau begint in snel tempo te stijgen ( koud gemeten) van even boven het minimum naar het maximum. Nu word de slang naar de radiator ook niet zo heel erg warm dus dacht ik aan de thermostaat die slecht werkt. Als ik dit zeker wil weten hoe meet ik dat het beste voor de diagnose? ik had zo in gedachten stationair laten draaien en voelen of de thermostaat open gaat als de slang naar de radiator warm word. Bij een f8q motor zit er een pakking tussen het blok en het termostaat huisje? Wat zijn de aanhaal momenten van de bouten? En de beste werkwijze...?

markievandetuftufclub

Geplaatst door markievandetuftufclub (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

als je denkt aan de thermostaat dan kun je hem eruit halen en in een bak met water leggen op en vuurtje
de thermostaat gaat open ergens rond de 69 graden (dit staat op de thermostaat) en controleer dat als het bij die themperatuur open gaat.

maar als het systeem nooit leeg is geweest en altijd bijgevult
dan kan er ook geen lucht in het systeem zitten. ik zou zelf eerder denken aan de koppakking
dit omdat je de motor start en de durk naar de koelsysteem komt waardoor hij stijgt
als je met een lopende motor de dop af draait dan (motor koud ) mag het niveau niet stijgen
doet hij dit wel dan kun je gas geven. nu zal het peil weer zakken
als je met een aansteker onder de peilstok houdt dan mag het niet gaan knetteren
teken van koelvloeistof in de olie ruimte, oftwel olie moet ook vervangen worden.
dit allemaal komt neer op kapote koppaking

markievandetuftufclub (0), 15 jaar geleden

bedankt voor de hulp ik ben er al achter... vorig jaar mijn radiator vervangen daarbij alles weer ontlucht. Maar de restjes achtergebleven lucht hadden zich weer verzameld bij de termostaat dus ging deze slecht open. Ik heb het systeem nog n x goed ontlucht en het circuleert weer als een trein bedankt voor de reactie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.