auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Thermostaat regeling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dT

Hallo experts, een volgend probleempje. Ik heb mijn Laguna 2.2 dT 3 jaar geleden gekocht en de bedrijfstemperatuur (om het maar zo te noemen) neemt elk jaar iets verder toe. De temperatuur schaal kent 4 grote strepen en daartussen 2 kleine. Daarna heb je a.h.w. het rode gebied met een paar grote strepen achter elkaar. De motor begon in het eerste jaar met een temperatuur kort voor het tweede grote streepje (dus exact in het midden vd schaal). Ik heb het dan over de temperatuur na ca. 40 minuten rijden die dan niet meer oploopt. Na een paar duizend km is de koppakking verrot gegaan en heb ik die laten vervangen (incl. nog wat onderdelen, maar niet de thermostaat). Na de reparatie was de temperatuur kort na het tweede grote streepje (dus iets hoger). Het jaar erop begon de temperatuur langzaamaan op te lopen en eindigde dan soms op het eerste kleine streepje na de tweede grote en na ca. 40 tot 45 minuten rijden viel die spontaan terug tot het tweede kleine streepje na de eerste grote streep (dus 1 kleine voor de tweede grote). Dit hield hij dan soms de verdere rit vast (ik rij telkens ca 1 uur) en soms maar een paar minuten om dan weer op te lopen naar het eerste kleine streepje na de tweede grote. Een techneut bij de dealer zei dat dit de normale koelingsregeling was die ik dus live kon meemaken. Normaal gesproken zie je dus blijkbaar die temperatuursprongen niet. Nu zit ik in her derde jaar en ben net van garage veranderd. Ik heb dit verhaal ook verteld en dat dat mijn enige zorgenpuntje is vd auto. Hij stelde voor om eens de thermostaat te vervangen, gezien de km-stand (293000). Die is 2 dagen geleden vervangen en er is me tot nu toe het volgende opgevallen. De temperatuur loopt nu veel sneller op dan voorheen en hij wordt ook warmer. Zo juist haalde hij het tweede kleine streepje na de tweede grote. Voorheen haalde ik dit alleen in warm weer en in de file staan. Je hoorde dan op dit punt de koelingsfan inkomen. Nu heb ik tijdens het rijden deze fan niet gehoord, maar zeker weten doe ik het niet, omdat de dieselmotor dat geluid waarschijnlijk overstemd. Na wederom ca. 40 minuten zag ik die temperatuurdrop naar nu het tweede grote streepje, om vervolgens al weer vrij snel (na 30 sec) op te lopen naar het eerste kleine streepje na de tweede grote.

Een aantal vragen:

1. Kan het zijn dat de motor door een nieuwe thermostaat sneller op temperatuur komt?

2. Is deze temperatuurregeling normaal?

3. Hoe regelt de thermostaat eigenlijk? Krijgt ie een elektrisch signaal om open te gaan ( vd sensor die in de kop zit) of houdt ie net zoals de verwarming thuis eigenlijk de temperatuur constant tussen in en uitgaande vloeistof?

4. Waarom regelt de thermostaat pas na 40 minuten? Waarom zou hij de temperatuur daarna niet meer constant kunnen houden? (Het lijkt erop dat ie namelijk weer dichtgaat, nadat ie eventjes ´aan´ is geweest).


Een thermostaat die eerder ´opengaat´ is er voor deze niet te vinden, zegt de garagehouder. Daarvoor is ie te speciaal. Verder viel hem op dat de onderste 4 rijen vd radiateur niet meer functioneren (hangen er a.h.w. uit). Zou daardoor de koelvloeistof niet meer goed gekoeld kunnen worden? Maar dat verklaard dan nog steeds niet waarom er na ca. 40 minuten wel een enorme temperatuurval is.


Is er iemand die ervaring heeft met deze regelkring? Wat zou ik nog kunnen testen c.q. doen?

Bedankt voor de replies alvast

Geplaatst door

turbo_rob (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1. Ja. Een goede thermostaat gaat pas bij zijn " werktemperatuur" open. Meestal in de buurt van 92-95 graden.

2. Ja.

3. De thermostaatklep is voorzien van een waselement die de klep bij een bepaalde temperatuur open drukt. Niets elektrisch dus. Door afkoeling van het element sluit deze de thermostaat weer enz.

4. Thermostaat regelt constant, als het goed is.

Betreffende de radiateur: Vervangen deze. Als de koelraten loslaten, kan de radiateur ( en dus de motor ) de warmte niet meer ( voldoende ) afvoeren. Dit levert dan ook een hogere motortemperatuur op en koelingsproblemen.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Wauw, wat een snelheid! Bedankt!

Zodra de fan er te snel in gaat komen, zal ik de radiateur laten vervangen. Prijzig verhaaltje trouwens, €260 voor het ding zelf en dan de arbeidsuren nog, maar het zou het waard kunnen zijn, want de auto is verder eigenlijk wel goed. Vond ook de nieuwe techneut. Hij moet naar de 400000km.

PS ad 4 nog even. Ik heb dus niet de indruk dat de thermostaat continue regelt. Of zou ie dat doen nadat er eens is ingekomen (bij mij dus na ca 40 minuten). Want na de eerste temperatuurdrop, wordt ie weliswaar warmer, maar haalt niet meer de temperatuur vanwaar ie is gekomen. Dus dan zou de thermostaat dus wel continue regelen. Ik zal het verder be-obachten.

Thx nog.

gr rob

turbo_rob 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.