auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane Coupe 1.6 e: trillend stuur na montage van nieuwe banden

Bouwjaar: 1998

Probleem: nog steeds een trillend stuur na montage van 2 nieuwe voorbanden.
Inmiddels heb ik mijn derde set voorbanden.
Geschiedenis: ik wilde een andere set banden, omdat mijn michelin pilot primacy (195/50R15) het water niet goed konden afvoeren (aquaplaning bij 80 km/u), hoewel de profieldiepte nog 4,2 mm was. Bij kwikfit pirelli's 5000 drago(195/50R15)laten zetten. Het stuur trok naar rechts, stuurde zwaar en trilde vanaf 100 km/u toenemend bij hogere snelheden. Daarna hebben ze de velgen van voor verwisselt met die van achter. De pirelli's 2 maal na laten balanceren had geen effect, ook niet op de velgen van achter. Toen heeft kwikfit er Dunlop's Sport 2020 op gezet. Nog steeds een trillend stuur vanaf 110 km/u en stuur trok naar links. Eenmaal nalaten balanceren bij kwikfit en bij mijn renault dealer. Het probleem bleef.
Aan de auto uitbalanceren heeft niet plaats gevonden. Een specialistisch bandenbedrijf zei mij dat het met deze maat banden(195/50R15)erg moeilijk is.
Nu zitten er weer Michelins (Energy) omheen met de maten 185/55/R15. Nu een lichte trilling met hoge frequentie vanaf zo'n 130 km/u en trekt de auto nog heel licht naar rechts. Hij stuurt nu weer lekker licht. Kwikfit zegt dat het aan mijn 'Franse auto' ligt en dat mijn lichtmetalen velgen een (te) grote maat hebben(15 inch) en dat ik nu op dingen let waar ik voorheen niet op gelet zou hebben. Voordat ik mijn banden verving, heb ik nooit problemen gehad met trilling in mijn stuur, noch dat de auto iets uitweek.

Op dit moment was het advies van kwikfit dat ik de banden maar enige honderden kilometers moest inrijden, omdat de banden dan iets kunnen slijten en dan waarschijnlijk beter gaan zitten.
Mijn vraag aan jullie luidt: wie kan mij zeggen wat de oorzaak is van de trilling bij hogere snelheden en waarom de auto nog steeds licht naar rechts trekt. En wat moet ik hier aan laten doen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Cornell

Geplaatst door

Megane7627 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Cornell,
Omdat de velgen waar je in eerste instantie geen problemen mee had nu achter zitten, zou ik ze om te beginnen weer naar voren plaatsten. Bij kwikfit worden ze eerst met de ratel vastgezet, en vervolgens nagetrokken met een momentsleutel, je kunt ze beter handvast zetten en dan natrekken. Er mag zowel binnen als buiten de velg maar op 1 plaats lood zitten. Als je de auto aan 1 kant opkrikt, kun je controleren of er geen speling in de fusee-kogels zit. Verder kan ik je nog vertellen dat ze bij hogendoorn in Uithoorn over een balanceerappe4raat beschikken die het zwaartepunt van de band optimaal t.o. het zwaartepunt van de velg plaatsen, dus de band wordt er dan niet willekeurig omheengedraaid. Hopelijk helpt dit je iets verder! Groeten,Arnold

Arnold687 0

21 jaar

Hoi Cornell,
Omdat de velgen waar je in eerste instantie geen problemen mee had nu achter zitten, zou ik ze om te beginnen weer naar voren plaatsten. Bij kwikfit worden ze eerst met de ratel vastgezet, en vervolgens nagetrokken met een momentsleutel, je kunt ze beter handvast zetten en dan natrekken. Er mag zowel binnen als buiten de velg maar op 1 plaats lood zitten. Als je de auto aan 1 kant opkrikt, kun je controleren of er geen speling in de fusee-kogels zit. Verder kan ik je nog vertellen dat ze bij hogendoorn in Uithoorn over een balanceerappe4raat beschikken die het zwaartepunt van de band optimaal t.o. het zwaartepunt van de velg plaatsen, dus de band wordt er dan niet willekeurig omheengedraaid. Hopelijk helpt dit je iets verder! Groeten,Arnold

Arnold687 0

21 jaar


Ik heb zelf ook nieuwe bredere banden gekregen en sinds dien was er altijd wel gezeur, in de trand van trillen bij 120kmph.
Uitlaten balanceren hielp ook niet, tot dat iemand van kwikfit mij adviseerde de banden aan de auto uit te laten balanceren.
Dan zetten ze een apparaat tegen je li of re voorband aan en moet je gas geven tot 80kmph (in feite dus 160 kmph door het differentieel)en dan word ook de onbalans in je remschijven en aandrijfas gecorriceerd doormiddel van je velgen, gevolg: geen trillen meer.

Succes en wacht er niet te lang mee met actie ondernemen het is heel slecht voor banden en auto als het trilt!!

Safrane10698 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.